Hej! Precis köpt en Bosch diskmaskin och luckan fjädrar upp så hårt av sig själv att man inte kan ha den öppen. Någon som vet hur jag lossar på fjädern? Hittar inte det någonstans och står ej i manualen.

• Inbyggd Bosch diskmaskin under installation i kök, med luckan uppfälld och platsen för fjädern synlig, monterad mellan trämöbler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Diskmaskinens undersida där fjädrarna syns, installerad på golv med träplatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Låter konstigt, Har Bosch/Siemens maskiner både hemma och i fritidshuset, Känner inte igen problemet.

Är det möjligen så att eftersom du har en maskin som man skall montera en front på så är fjädern avpassad för den ytterligare tyngden?

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Låter konstigt, Har Bosch/Siemens maskiner både hemma och i fritidshuset, Känner inte igen problemet.

Är det möjligen så att eftersom du har en maskin som man skall montera en front på så är fjädern avpassad för den ytterligare tyngden?
Ja vi har inte satt på luckan än men jag tycker att den fjädrar väldigt starkt. Så tveksam att det är luckans tyngd. Men det kanske är så?

Har en IKEA-märkt Bosch som jag vill minnas betedde sig så innan vi fick på luckan.

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Häng dit fronten så blir det bättre.

• Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
Annars så är det något tillverkningsfel. Men det låter långsökt.

Mina föräldrar hade samma problem innan de fick på luckan på sin diskmaskin.

du måste ha fronten på för att den skall balansera
finns fjädrar i olika styrkor om du inte vill ha en täcklucka

Gör ingenting innan du fått på fronten.

Fairlane
Jag plockade bort fronten på min förra diskmaskin och fick precis den effekten du har. Fronten var inte direkt tung, men uppenbart tillräckligt. Jag blev förvånad att det kunde vara en sådan skillnad.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag plockade bort fronten på min förra diskmaskin och fick precis den effekten du har. Fronten var inte direkt tung, men uppenbart tillräckligt. Jag blev förvånad att det kunde vara en sådan skillnad.
Hävarm och gravitation.

pacman42 pacman42 skrev:
Hävarm och gravitation.
det värsta är att gravitationen är inte lika över Sveriges yta

• Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
A
Jag har råkat ut för en Mielemaskin med fjäder som var för stark för luckan. I det fallet hade kunden valt en billigare och lättare lucka från IKEA så det hjälpte föga att den monterades, men i normalfallet funkar det när fronten kommer på.

På vår Asko sitter två ställ skruvar där man justerar styrkan på fjädern, våra sitter i framkant men vet att på vissa maskiner sitter de på sidan, ser du fjädern så bör du kunna lista ut det

Men om de finns skruvar på din med, så avvakta tills du har fronten på, för utan den blir de ju fel.

Jimmie.L Jimmie.L skrev:
På vår Asko sitter två ställ skruvar där man justerar styrkan på fjädern, våra sitter i framkant men vet att på vissa maskiner sitter de på sidan, ser du fjädern så bör du kunna lista ut det

Men om de finns skruvar på din med, så avvakta tills du har fronten på, för utan den blir de ju fel.
men så är det inte på bosch
det är fasta fjädrar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.