SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Ehh...va?
Ja svårt för någon att bygga i närheten av dig?

G Jö Kl skrev:
Varför inte? Ingen insyn, öppen fri sikt m.m.?
Fast, du vet inte hur länge det är fritt runtom, såvida du inte köper en enormt stor tomt.

G Jö Kl skrev:
det är det även vid vattnet?
Skillnad på "blåst" och "blåst";)

G Jö Kl skrev:
Det har inte heller ett hus 10m från stranden?
Vid strand kallas det "vidunderliga vyer"

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
G Jö Kl skrev:
Ja svårt för någon att bygga i närheten av dig?
Du får inte heller bygga på åkermark. (Om du inte ska bygga ett fängelse i en viss skånsk kommun, men det står det inte i trådstarten.)

Om vi ska återgå till trådens ämne, tycker du att du fått svar på din fråga om var du tvingas finansiera ditt nybygge kontant och inte med banklån?

H hempularen skrev:
Fast, du vet inte hur länge det är fritt runtom, såvida du inte köper en enormt stor tomt.
Åkermark används väl inte för att bygga på?

• Gilla
  • Haha
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Du får inte heller bygga på åkermark. (Om du inte ska bygga ett fängelse i en viss skånsk kommun, men det står det inte i trådstarten.)

Om vi ska återgå till trådens ämne, tycker du att du fått svar på din fråga om var du tvingas finansiera ditt nybygge kontant och inte med banklån?
Nej men det finns tomter som inte är åkermark men som ändå angränsar bara till åkermark. Har du inte varit i skåne?

A AndersS skrev:
Vid strand kallas det "vidunderliga vyer"
Ok så hus på ”landet” med mycket åkermark, tänk skåne, verkar alltså var väldigt kasst.

Går inte att svara på, varje byggbar fastighet är unik utifrån var den ligger i Skåne, men också utifrån vilket hus som byggs.

Det startas många trådar av samma TS, det luktar lite som i en gammal håla… se upp?

• Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
G Jö Kl skrev:
Nej men det finns tomter som inte är åkermark men som ändå angränsar bara till åkermark. Har du inte varit i skåne?
*trött suck* Jo, jag har varit i Skåne. Och på Västgöta- och Östgöta- och Närkeslätten, som alla är platser där ens närmsta granne mycket väl kan vara en åker. Däremot använde man inte den bästa åkermarken till att bygga hus på, snarare något stenhie, en grusås eller liknande.

Då upprepar jag det andra stycket i mitt förra inlägg, fast med andra ord: Du kommer ihåg trådstarten, det första inlägget i den här tråden du startade? Det var nåt om att bygga nytt hus eller inte, och var. Tycker du att du fått svar på det du undrade i trådstarten?

*trött suck* Jo, jag har varit i Skåne. Och på Västgöta- och Östgöta- och Närkeslätten, som alla är platser där ens närmsta granne mycket väl kan vara en åker. Däremot använde man inte den bästa åkermarken till att bygga hus på, snarare något stenhie, en grusås eller liknande.

Då upprepar jag det andra stycket i mitt förra inlägg, fast med andra ord: Du kommer ihåg trådstarten, det första inlägget i den här tråden du startade? Det var nåt om att bygga nytt hus eller inte, och var. Tycker du att du fått svar på det du undrade i trådstarten?
nej

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det startas många trådar av samma TS, det luktar lite som i en gammal håla… se upp?
Det är väl ett forum

G Jö Kl skrev:
I vilka län/orter/kommuner är det generellt sett en minus affär att bygga nytt i?

Dvs utan att räkna in tomtens pris.
Att räkna in tomtens pris är högst väsentligt för värderingen och alltså som del i ekvationen som kan besvara din fråga. Sätt byggkostnaden i relation till tomtpriset så får du ganska snabbt ett bra hum om i vilka områden kalkylen går ihop och inte. Det är lite därför det är mer befogat, rent ekonomiskt sett, att bygga för 20 mnkr på en strandtomt på Lidingö jämfört med samma byggkostnad bredvid ett ställverk i Ånge. Det finns såklart undantag där tex arkitektonisk höjd kan förädla totalpriset på ett sätt där exemplet ovan inte längre stämmer, men hävdar nog att det är ganska sällsynt.

• Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Frågan om det är hoajajajbuff eller en genuin svårighet att fokusera på de relevanta poängerna i skriven text?

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.