Hej,
Bytte bergvärmepump förra året, installatören sa att expansionskärl var inbyggt men det visade sig vara fel.
Märker av att det är ett jäkla tryck på färskvattnet efter att någon duschat och vatten värmts upp i beredaren.
Tänker att jag ska installera ett expansionskärl själv.
Lite trångt med utrymme på röret in till värmepumpen, se bilden.
Vad jag förstår så ska anslutningen till expansionskärlet sitta sist, innan röret går in i värmepumpen.
Jag tänker så här för att slippa kapa rör; byt ut kulventilen (vita handtaget) mot en med inkluderad tömningsventil.
Flytta upp filtret (svarta boxen) och sätt den där tappventilen sitter (gula boxen, för den är väl bara till för att kunna tömma vatten?)
Då har man utrymme att sätta en T-koppling vid svarta boxen för att ansluta expansionskärlet?
Behöver man en manometer? Vet inte var jag skulle få plats med den i sådant fall..
Bytte bergvärmepump förra året, installatören sa att expansionskärl var inbyggt men det visade sig vara fel.
Märker av att det är ett jäkla tryck på färskvattnet efter att någon duschat och vatten värmts upp i beredaren.
Tänker att jag ska installera ett expansionskärl själv.
Lite trångt med utrymme på röret in till värmepumpen, se bilden.
Vad jag förstår så ska anslutningen till expansionskärlet sitta sist, innan röret går in i värmepumpen.
Jag tänker så här för att slippa kapa rör; byt ut kulventilen (vita handtaget) mot en med inkluderad tömningsventil.
Flytta upp filtret (svarta boxen) och sätt den där tappventilen sitter (gula boxen, för den är väl bara till för att kunna tömma vatten?)
Då har man utrymme att sätta en T-koppling vid svarta boxen för att ansluta expansionskärlet?
Behöver man en manometer? Vet inte var jag skulle få plats med den i sådant fall..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
När jag tittar noggrannare på bilden så undrar jag om du inte har ett filter med inbyggd backventil i den svarta rutan. Om det är så sitter säkerhetsventilen (röda rutan) på fel sida och hela beredaren är en potentiell bomb.
Om du kopplar om och desarmerar bomben så kommer nog trycket bli mer normalt.
Om du kopplar om och desarmerar bomben så kommer nog trycket bli mer normalt.
Förmodligen är det bara ett filter. Testa att skruva ur filterinsatsen så ser du om det är något mer än bara filterkorgen där i.N nikler skrev:
Men det borde sitta en blandningsventil någonstans med backventil? Eller går de där rören rakt ner i beredaren? Vad är det för värmepump?
Förmodligen är det bara ett filter. Testa att skruva ur filterinsatsen så ser du om det är något mer än bara filterkorgen där i.N nikler skrev:
Pilen på bilden, säger det att det är en backventil eller är det bara flödesriktning för att filtret ska fungera?useless skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röret går rakt ner i beredaren.
Det sitter inget ytterligare innan det du ser på första bilden (förutom avstängningsventil från anslutningen från gatan).
Det är en Daikin Altherma 3 Geo.
Ok. Men utan backventil och blandningsventil är det inte en godkänd installation enligt dagens regler. Dock borde inte det göra att det blir högt tryck utan snarare tvärtom.N nikler skrev:
Oavsett vilket är det väldigt ovanligt att man sätter expansionskärl på tappvattnet i en normal villa, så du bör utesluta andra felkällor innan du tar till den åtgärden.
Den visar bara riktningen för filtermontaget. Skulle du ändå sätta in kärl får du tänka på att det får vara avsett för tappvatten både materialmässigt och rätt tryckklass. Men som sagt det är inget du ska behöva.N nikler skrev:
På varvatten har jag inte stött på expansionskärl...
Du ar övertryksventil där (rödaboxen) och den hindrar ju att du inte får för högt tryck i varmvattenslingan samt rören till huset.
Har du egen brunn och pump kanske? tänkte bara ifall attt du har så pass mycket lägre tryck på matningen att expansionen av vattnet inte blir så högt att det släpps ut men märks att du har högre tryck på VV i kranen
Du ar övertryksventil där (rödaboxen) och den hindrar ju att du inte får för högt tryck i varmvattenslingan samt rören till huset.
Har du egen brunn och pump kanske? tänkte bara ifall attt du har så pass mycket lägre tryck på matningen att expansionen av vattnet inte blir så högt att det släpps ut men märks att du har högre tryck på VV i kranen
Säkerhetsventilen tror jag är OK, skruvar man på den lite så kommer det ut vatten i avledningsröret.GK100 skrev:
Men, den är ju på 9 Bar, trycksmällen jag hör i ledningarna ibland när jag skruvar på vattnet är sannolikt under 9 Bar men är ju ändå inte bra om det tex ligger på 8 bar, sliter på hela systemet.
Varför ska jag undvika expansionskärl?
Varför rekommenderar Daikin det?
Bor i villa, vattnet kommer från "gatan" men det är ganska dåligt tryck, 2 Bar.J Jonas_81 skrev:På varvatten har jag inte stött på expansionskärl...