Lizzardo
N NoOne2k skrev:
Trevligt att du mer oroar dig för polisen än att din felaktiga lastning ska orsaka en olycka av något slag...
Dåligt ordval av mig, fulköra kanske är ett bättre ord.
Någon felaktig lastning som orsakar en allvarlig singelolycka på min skogsväg hem är det självklart inte tal om.
Diverse harar, älgar rådjur och andra "medtrafikanter" kan känna sig fullkomligt säkra

• Gilla
Thomasdk1
  • Laddar…
En apelsin Mia Orange skrev:
Du verkar ha haft dåliga erfarenheter. När handlade du senast? Jag plockar alltid rätt noga på brädgården, men har inte upplevt att det är särskilt mycket värre på byggmax än andra. 40-50 % är rätt extremt.
Jag har handlar återkommande de senaste 6 åren. Senast för två veckor sedan.

Edit glömska.

har ni upmärksammat att byggmax priser skiljer ca 30% mellan olika orter.. det är rätt mycket

• Gilla
En apelsin
  • Laddar…
Byggmax köper sämre kvalité, liksom flera andra billiga kedjor. Mycket mer kvist, sprickor, vridet trä. Det säger sig självt med priset så sjunker även kvalitén.
Köper 95% på optimera pga närhet, kunskap och kvalité. Nu har även optimera dålig kvalité ibland men lättare få det fixat hos dom.
Lister och panel mm i den kategorin köps av ett lokalt hyvleri.
Priser är alltid förhandlingsbara om man ska köpa mycket material, hitta en säljare och börja beskriva vad du ska göra och snart har listpriset ändrats.

Köpte lister till badrummet på Byggmax. Skulle senare ha mer list när jag var på Beijers och köpte annat. Upptäckte att deras list var totalt kvistfri, medan Byggmaxlisterna var full i kvist. Det kan man se än idag, då kvistarna syns genom färgen.

I övrigt köper jag det mesta virket på den lokala sågen. Samma pris som på Byggmax, men mycket bättre service och kvalitet. Han hjälper till att plocka fram det jag behöver i den kvalitet jag behöver. Vill jag ha kvistfritt virke för snickerier så finns även det.

På Byggmax köper jag mest gullfiber och skivmaterial.

Jag köper mycket på den lokala bolist handlaren. Mycket på grund av närheten. Annars blir det en blandning av byggmax och K-rauta.

Spånskivor och isolering: Granngården

Reglar, plank, panel och lister: Egen skog, gårdsågverk, eget hyvleri och egen fräslinje. Trävirket kostar tid men inga pengar!

Intressant att ingen ovan har skrivit att de handlar på Bauhaus. Själv handlar jag på Bauhaus även fast ByggMax ligger lite närmare. Det beror enbart på för att det är lättare att hitta varor och att utbudet är större än hos den lilla ByggMax som ligger i min kommun. Men det gäller verkligen att kolla varje liten bräda du köper på Bauhus. När jag byggde ett förråd i somras köpte jag allt virke från Bauhaus och jag fick verkligen leta efter bra virke, för säkert varannan regel och panel samt råspont var sne eller hade fel dimension mot vad det stod att den skulle ha. Vilket förvisso säkert beror på att tidigare kunder har lagt tillbaka de fel, men ändå illa tycker jag.

Byggmax. Det kräver dock att man synar en del innan man köper men vi har fasad, altan, entretrapp, satt gipsvägg etc här hemma med det mesta från Byggmax. Det som retar mig mest är deras lagerstatus. 53 meter planhyvlat virke visade sig vara 0 meter. Och sånt kan reta mig. Sen kan personalen verkligen ingenting men det kan jag leva med.
Har även handlat en del på en lokal bolist när byggmax saknat. Lite dyrare än byggmax, vinst och förlust för det finns ingen lagerstatus alls på nätet och virket inte så mycket bättre och betydligt svårare att hitta på. Värst var k-rauta. Vi tog en titt på virket och vände. Byggmax var så mycket bättre. Det skiftar säkert från ort till ort.

C camaro1969 skrev:
har ni upmärksammat att byggmax priser skiljer ca 30% mellan olika orter.. det är rätt mycket
Oj! Tack för info. Det ska jag kolla upp. MvH budgetbyggaren som synar varje bräda..

Beror lite på vad man ska göra, men behöver man lite kvalite på virke så går byggmax och bauhaus bort direkt där jag bor.
Oftast handlar jag på fredells eller hornbach.
Hornbach har prisgaranti som bauhaus men kör inte något eget skitmärke utan har bra sortiment.

Köper virket huvudsakligen direkt från sågverket i paket, synnerhet 2"6regel och fasadpanel behöver jag enstaka bitar av något t.ex 21×145 köper jag på byggmax i största utsträckning, där har dom raka plank och bräder, XL-bygg har sitt virke inomhus vilket medför att mycket av det är som korkskruvar.
Skruv, plåt mm köper jag däremot hos XL då dom har bättre utbud.

C camaro1969 skrev:
Skiljer rätt mycket mellan Gävle och Sandviken, skiljer ca 2mil . Det är dessutom lättare att komma till den i Sandviken. Dock är infarten en megabula, så låg bil+släp är riskabelt ibland.

• Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Köper nästan allt på Hornback. Ingen slår deras priser och kvalitet i kombination.
Dessutom prisgaranti som jag utnyttjat flera gånger. mest verktyg iof.
Men visst, 90% av de som jobbar där kan inget om bygg. Men det är väl lite som NetOnnett, lagerförsäljning med bra priser.

Tycker mig märka skillnad på Byggmax olika butiker, ska kolla det där med prisskillnaden. Har ca 2 mil längre till den ena, men oftast bättre ordning o bättre virke( större butik, med snabbare omsättning?). Handlar på båda, beroende på andra ärenden i respektive ort. Köper det mesta där, då XL-bygg Derome m.fl är svåra att ha att göra med för "småkunder", det var bättre förr, innan de stora drakarna köpte upp alla till sina kedjor. "Jämtfisk"(Jem&Fix), är som det låter, nappar bara ibland då det oftast är utplockat eller saknas i lager.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.