8 564 läst ·
24 svar
9k läst
24 svar
Var köper man etanolfri bensin?
Fast hos exempelvis Circle K är det, vad jag vet, samma kaffeförmåner med vanligt kopplat kreditkort som med deras egna kort. Vet naturligtvis inte om det gäller alla mackar. Även Preem har ett system med "kopplade kort".T Troberg skrev:
Vet inte riktigt vad du menar med kontantkort? Bankkontokopplade bankkort? Fast nu pratar jag om inte om det utan om ett kreditkort och den räntefria kredittiden hos exempelvis Amex är längre än vad mackarnas egna kort brukade ha. Det är ju ännu mer gratis att betala först med näst, nästa lön...T Troberg skrev:
Ja jag hade också ett gäng "bensinkort" på den tiden soppan kostade 4 kronor och rabatten var 50 öre. Idag har alla självdött till förmån för allmänt gångbara kreditkort. För mig har det inneburit en förenkling och större valfrihet. Kör man mycket kan det säkert löna sig att fokusera på en kedja och få "storkundsfördelar". Jag kör så pass lite att jag värderar valfriheten mer och tar den mack som passar "för ögonblicket".T Troberg skrev:
Verktygstokig
· Halland
· 8 318 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Jag skull tro de flesta mackar säljer akrylatbensin. Om man sen tycker det är värt pengarna för att slippa tanka marginellt oftare är upp till var och en. Jag som gillar etanolen (bortsett från att den blivit sjukt dyr nu) skulle inte drömma om det.
Tror det enda sättet att få etanolfri bensin på idag är att köpa i dunk. Typ aspen +
Kommer dock bli bra mycket dyrare, och betydligt glesare mellan inköpsställena. Så räckvidden försämras istället.
Rost i tanken är inget bekymmer om du fyller tanken innan vintervilan.
Är ett tag sen jag hade förgasarhoj nu, men hade inga problem med de 5% etanol som tidigare funnits i bensinen. 98-oktanig bensin har fortfarande kvar max 5% etanol.
Däremot är där en massa andra tillsatser som får bensinen att åldras snabbare jämfört med förr. Så till våren tömmer jag tankarna på motorcyklarna och slår på ny soppa. Den "gamla" bensinen häller jag i bilarna.
Kommer dock bli bra mycket dyrare, och betydligt glesare mellan inköpsställena. Så räckvidden försämras istället.
Rost i tanken är inget bekymmer om du fyller tanken innan vintervilan.
Är ett tag sen jag hade förgasarhoj nu, men hade inga problem med de 5% etanol som tidigare funnits i bensinen. 98-oktanig bensin har fortfarande kvar max 5% etanol.
Däremot är där en massa andra tillsatser som får bensinen att åldras snabbare jämfört med förr. Så till våren tömmer jag tankarna på motorcyklarna och slår på ny soppa. Den "gamla" bensinen häller jag i bilarna.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Ja, tanka akrylatbensin från pump verkar inte kul om man inte råkar bo precis rätt och kör kort.
OKQ8 har 6 stationer med 4-takts akrylatbensin, två i Göteborgsområdet, en i Falun, en i Uppsala, en i Sundsvall och en i Umeå. 2-takts finns på 13 stationer. Det ser väl liknande ut hos de andra kedjorna kan jag tro, men priset lär väl avskräcka också?
OKQ8 har 6 stationer med 4-takts akrylatbensin, två i Göteborgsområdet, en i Falun, en i Uppsala, en i Sundsvall och en i Umeå. 2-takts finns på 13 stationer. Det ser väl liknande ut hos de andra kedjorna kan jag tro, men priset lär väl avskräcka också?
Produkter som diskuteras: "avskräcka"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
De gånger i livet man inte haft tillgång till förvaring av mc i värme har de fått plats i huset,T Troberg skrev:
har även hänt att vi släpat upp hojar på andra våningen i gamla hus så de fått stå varmt
istället för kallgarage. Har inte haft nåt problem på våren med varken insprutare eller
förgasar hojar. Du har inga möjligheter att få in dom i värmen nånstans ?
Exakt!Frustrator skrev:
För mig handlar det bara om vinteruppställningen. På sommaren funkar vanlig bensin med etanol tillräckligt bra.Fairlane skrev:
Ju, med etanolinblandning blir det problem. Kör du själv MC så känner du säkert till RyanF9, han gjorde en rätt bra video på det.J JeLö skrev:
2000, 2001 och 1998, om jag minns rätt, och letar efter en 1995.galento skrev:
Hade det varit upp till mig så skulle jag kört in dem, men den högre makten här hemma (frun) säger att jag inte får...galento skrev:
De gånger i livet man inte haft tillgång till förvaring av mc i värme har de fått plats i huset,
har även hänt att vi släpat upp hojar på andra våningen i gamla hus så de fått stå varmt
istället för kallgarage. Har inte haft nåt problem på våren med varken insprutare eller
förgasar hojar. Du har inga möjligheter att få in dom i värmen nånstans ?
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
lite offtopic men det heter alkylatbensin, inte akrylatbensin.........
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden