Jag målade om en förrådsytterdörr och rev då bort den gamla slitna tätningslisten som satt i dörrkarmen. Nu är problemet att hitta en ny, för det finns inte på K-Rauta eller på varuhuset där man kan fråga någon som vet.

Var köper jag alltså en sådan list? Eller en likvärdig, originalet satt klamrat och med den smala ändan inklämd i ett spår i karmen, men det räcker ju bra om den nya är stor så det räcker och kan klamras.

• Imgp0752.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Större byggvaruhus ex.vis Beijer, Byggma.

Tack, men Beijer har jag alltså redan provat (det är ju de som kör med "fråga någon som vet", men här visste man alltså inget) och K-Rauta är också ett ganska stort varuhus.

Det jag är ute efter är något mer konkret. Det går ju inte att ringa runt och fråga "har ni tätningslister". Ett artikelnummer hos någon tillverkare kan också duga, eller en websida.

det brukar kallas P-fönstertättningslist, tror jag

gaia skrev:
det brukar kallas P-fönstertättningslist, tror jag
Det har jag oxå för mig. Vi har köpt P-list och ersatt gammal tätningslist som såg ut som TS och även den var fasthäftad. Det har blivit tätt och listerna sitter kvar.

Jag har för mig att Claes Ohlsson har både vit och svart.

Lösningen blev att skaffa vanlig P-list och sätta den på dörren istället för på karmen. Men P-listen som man kan köpa i vanliga varuhus är mycket smalare än den listen jag visade bild på ovan. Jag skulle klippt in en skala i bilden förstås - bredden är nästan 2 cm.

Kolla hos Kuntze, de har det mesta inom plast och gummidetaljer... Det du söker kallas för V-list tex:
V-lister hos Kuntze

• Gilla
Watchmaker
  • Laddar…
Gammal tråd, men det är exakt sådan list jag söker. V-list hos Kuntze stämmer inte med bilden. Någon?

Exakt denna tätningslist letar även jag efter. Bredden är som nämnts ovan ca 20mm. Det är en spårlist (inte en p-list) som fästs i ett fräst spår i fönsterkarmen.

heos
Hej! Gammal tråd men är också på jakt efter just en sådan list. Någon som hittat var man kan köpa den?

R
Hej
Letar också efter exakt samma tätningslist!
Ingen som har hittat någon som säljer denna typ av list?

Letar också efter exakt samma list.

E
Ingen av er som funderat på att kontakta tillverkaren/leverantören av era fönster eller dörrar för att fråga vilken typ av tätningslist de använder?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.