jac skrev:
Citronsyran är inte speciellt frätande så jag tror knappast tyget skadas. Möjligen kan det bli färgförändringar. Om jag förstått det rätt så behöver lösningen inte vara speciellt koncentrerad heller.

Men för att vara på säkra sidan så behöver du kanske inte jobba i finkostymen ;)
Jag har funderat på att nyttja citronsyrelösningen eller -smeten för att kanske få bort ytlig rost på vissa trånga ställen under bilen där det verkar mycket svårt komma åt att slipa och eller stålborsta helt plåtrent innan rostskyddsmålning. Men i de lägena är det antagligen också omöjligt att undvika citronsyrespill på overallen och om jag skulle få den sönderfrätt känns det hela tämligen meningslöst. :S

storkarp skrev:
Hur var det nu när man skulle späda syrorna? Är man klok så blandar man VIS? Vatten i syra? :-)
Heheh, jag minns också att det var SIV eller VIS och VIS lät ju troligare. Dålig minnesregel med andra ord eftersom det egentligen är SIV (syran i vattnet).

Posia skrev:
Jag har funderat på att nyttja citronsyrelösningen eller -smeten för att kanske få bort ytlig rost på vissa trånga ställen under bilen där det verkar mycket svårt komma åt att slipa och eller stålborsta helt plåtrent innan rostskyddsmålning. Men i de lägena är det antagligen också omöjligt att undvika citronsyrespill på overallen och om jag skulle få den sönderfrätt känns det hela tämligen meningslöst. :S
Nej den fräter inte tyg på samma sätt som svavelsyran från ett bilbatteri. Du kan lugnt blaska på. Använd skyddsglasögon dock..

Asgarvad skrev:
Nej den fräter inte tyg på samma sätt som svavelsyran från ett bilbatteri. Du kan lugnt blaska på. Använd skyddsglasögon dock..
Det var skönt läsa att citronsyran inte fräter tyger!

Har hört något om att man ska kunna blanda den med tapetklister så den inte droppar så lätt; någon här som testat det?

Lite of topik men om man använder sig av elektrolys metoden kan man använda vilken typ av bilbatteriladdare som helst. Går det bra med typ ctek-laddare har en sådan och tänkte använda mig av den metoden

Pär

pär h skrev:
Lite of topik men om man använder sig av elektrolys metoden kan man använda vilken typ av bilbatteriladdare som helst. Går det bra med typ ctek-laddare har en sådan och tänkte använda mig av den metoden

Pär
Ser fram emot en erfarenhetsberättelse om detta.:)

Slasher2 skrev:
Heheh, jag minns också att det var SIV eller VIS och VIS lät ju troligare. Dålig minnesregel med andra ord eftersom det egentligen är SIV (syran i vattnet).
Man blir VIS om inte blandar SIV. :O

Det blir värmeutveckling när man löser upp syran i vattnet. Har du mycket vatten i förhållade till syran så blir det inte lika varmt lika fort (mer vatten som kan kyla) och det börjar inte koka lika lätt. Alltså häller man försiktigt Syran I Vattnet = SIV. Det som kan hända om man gör tvärtom är att vattnet börjar koka. Även om det bara är några droppar så skvätter det och då är det koncentrerad syra som skvätter iväg okontrollerat => inget kul.

Hoppar tillbaka till TS fråga. Jag hittade 1,2 kg förpackningar för 60 kronor hos Dollarstore. Finns bland kryddorna. Har även köpt 900 gram för runt 50-lappen hos grossister.

• Gilla
Jan Ehn
  • Laddar…
Posia skrev:
Det var skönt läsa att citronsyran inte fräter tyger!

Har hört något om att man ska kunna blanda den med tapetklister så den inte droppar så lätt; någon här som testat det?
Ingen...? :S

Testa själv?

Posia skrev:
När man använder kaustiksoda(natriumhydroxid) för rengöring av t.ex. vertikala ytor så brukar det ju heta att man kan blanda det med tapetklister för att få kaustiksodan tixotrop. Så det kan kanske även fungera med citronsyra. Nu är ju kaustiksoda basisk & citronsyra sur, vet dock inte hur det inverkar på tapetklistret. Men det är ju bara att testa.

frav skrev:
När man använder kaustiksoda(natriumhydroxid) för rengöring av t.ex. vertikala ytor så brukar det ju heta att man kan blanda det med tapetklister för att få kaustiksodan tixotrop. Så det kan kanske även fungera med citronsyra. Nu är ju kaustiksoda basisk & citronsyra sur, vet dock inte hur det inverkar på tapetklistret. Men det är ju bara att testa.
Jag skulle behöva använda ett rostavlägsnande medel inte endast på vertikala ytor, utan även på horisontella ytor ovanför mig på bilens undersida. Och då vore det ju toppen om medlet inte droppade av... och ner på mig.

Angående Citronsyra och/eller fosforsyra och var man kan få tag på detta:
Jag kom på att Kalkosan som är ett vanligt rengöringsmedel främst avsett för att ta bort kalk från badrum och toalett helt enkelt består av vatten, citronsyra och fosforsyra. Detta finns i de flesta livsmedelbutiker.

Jag provade på ett gammalt rostigt stämjärn;
1. Linda runt lite hushållsppper
2. Blöt med Kalkosan
3. Låt ligga ett tag
4. Skrubba lite
5. Låt ligga lite till
6. Skölj och torka

Jo, det verkar fungera ganska bra. Ytan blir lite mörk men rosten verkar ha försvunnit och stämjärnet är klart för slipning.

jac skrev:
Angående Citronsyra och/eller fosforsyra och var man kan få tag på detta:
Jag kom på att Kalkosan som är ett vanligt rengöringsmedel främst avsett för att ta bort kalk från badrum och toalett helt enkelt består av vatten, citronsyra och fosforsyra. Detta finns i de flesta livsmedelbutiker.
Och är grymt överprissatt enligt min mening... Betydligt billigare att köpa citronsyra i lösvikt. Vet dock inte var man köper fosforsyra eller om man behöver det.

Kalkosan är absolut inte billigaste varianten men om man bara behöver en liten slurk till ett verktyg (och dessutom har en flaska i städskåpet) så...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.