107 923 läst ·
62 svar
108k läst
62 svar
Var köper man citronsyra
Jag har funderat på att nyttja citronsyrelösningen eller -smeten för att kanske få bort ytlig rost på vissa trånga ställen under bilen där det verkar mycket svårt komma åt att slipa och eller stålborsta helt plåtrent innan rostskyddsmålning. Men i de lägena är det antagligen också omöjligt att undvika citronsyrespill på overallen och om jag skulle få den sönderfrätt känns det hela tämligen meningslöst. :Sjac skrev:
Medlem
· Södermanlands län0
· 983 inlägg
Nej den fräter inte tyg på samma sätt som svavelsyran från ett bilbatteri. Du kan lugnt blaska på. Använd skyddsglasögon dock..Posia skrev:Jag har funderat på att nyttja citronsyrelösningen eller -smeten för att kanske få bort ytlig rost på vissa trånga ställen under bilen där det verkar mycket svårt komma åt att slipa och eller stålborsta helt plåtrent innan rostskyddsmålning. Men i de lägena är det antagligen också omöjligt att undvika citronsyrespill på overallen och om jag skulle få den sönderfrätt känns det hela tämligen meningslöst. :S
Produkter som diskuteras: "skyddsglasögon"
Skyddsglasögon
Skyddsglasögon är ett oumbärligt tillbehör för att skydda dina ögon från potentiella skador orsakade av skräp, damm, kemikalier eller intensivt ljus under arbete. Vårt sortiment av skyddsglasögon erbjuder högkvalitativa produkter som
Läs mer
Det var skönt läsa att citronsyran inte fräter tyger!Asgarvad skrev:
Har hört något om att man ska kunna blanda den med tapetklister så den inte droppar så lätt; någon här som testat det?
Man blir VIS om inte blandar SIV. :OSlasher2 skrev:
Det blir värmeutveckling när man löser upp syran i vattnet. Har du mycket vatten i förhållade till syran så blir det inte lika varmt lika fort (mer vatten som kan kyla) och det börjar inte koka lika lätt. Alltså häller man försiktigt Syran I Vattnet = SIV. Det som kan hända om man gör tvärtom är att vattnet börjar koka. Även om det bara är några droppar så skvätter det och då är det koncentrerad syra som skvätter iväg okontrollerat => inget kul.
När man använder kaustiksoda(natriumhydroxid) för rengöring av t.ex. vertikala ytor så brukar det ju heta att man kan blanda det med tapetklister för att få kaustiksodan tixotrop. Så det kan kanske även fungera med citronsyra. Nu är ju kaustiksoda basisk & citronsyra sur, vet dock inte hur det inverkar på tapetklistret. Men det är ju bara att testa.Posia skrev:
Jag skulle behöva använda ett rostavlägsnande medel inte endast på vertikala ytor, utan även på horisontella ytor ovanför mig på bilens undersida. Och då vore det ju toppen om medlet inte droppade av... och ner på mig.frav skrev:När man använder kaustiksoda(natriumhydroxid) för rengöring av t.ex. vertikala ytor så brukar det ju heta att man kan blanda det med tapetklister för att få kaustiksodan tixotrop. Så det kan kanske även fungera med citronsyra. Nu är ju kaustiksoda basisk & citronsyra sur, vet dock inte hur det inverkar på tapetklistret. Men det är ju bara att testa.
Angående Citronsyra och/eller fosforsyra och var man kan få tag på detta:
Jag kom på att Kalkosan som är ett vanligt rengöringsmedel främst avsett för att ta bort kalk från badrum och toalett helt enkelt består av vatten, citronsyra och fosforsyra. Detta finns i de flesta livsmedelbutiker.
Jag provade på ett gammalt rostigt stämjärn;
1. Linda runt lite hushållsppper
2. Blöt med Kalkosan
3. Låt ligga ett tag
4. Skrubba lite
5. Låt ligga lite till
6. Skölj och torka
Jo, det verkar fungera ganska bra. Ytan blir lite mörk men rosten verkar ha försvunnit och stämjärnet är klart för slipning.
Jag kom på att Kalkosan som är ett vanligt rengöringsmedel främst avsett för att ta bort kalk från badrum och toalett helt enkelt består av vatten, citronsyra och fosforsyra. Detta finns i de flesta livsmedelbutiker.
Jag provade på ett gammalt rostigt stämjärn;
1. Linda runt lite hushållsppper
2. Blöt med Kalkosan
3. Låt ligga ett tag
4. Skrubba lite
5. Låt ligga lite till
6. Skölj och torka
Jo, det verkar fungera ganska bra. Ytan blir lite mörk men rosten verkar ha försvunnit och stämjärnet är klart för slipning.
Och är grymt överprissatt enligt min mening... Betydligt billigare att köpa citronsyra i lösvikt. Vet dock inte var man köper fosforsyra eller om man behöver det.jac skrev: