107 929 läst ·
62 svar
108k läst
62 svar
Var köper man citronsyra
Citronsyra kan du få tag på hos en rörmokare. De kan köpa in det i 25 kilos förpackningar och använder det för att ta bort kalkavlagringar. Jag fick precis en halvkilos förpackning för att rengöra mitt gamla badkar med av vår rörmokare. Kolla med nån om de kan ta hem till dig om det inte har som du kan köpa av. Annars kanske VVS-butiker som säljer till rörmokare har.
Jag har använt Restore Rust Remover med gott resultat på lite gammalt järn.
/B
/B
http://www.swedhandling.com/ har 1,25 och 1000kg såg jag.
Ja i princip alla mataffärer har det i kryddhyllan som du skriv i början och det finns ju större påsar även där.ca 250 gram. Det räcker ju ganska långt.
Det kan med fördel användas även som dålig luktborttagare i tvättmaskinen vid 95 vittvätt.
Eller som C-vitamin shock för kroppen, en matsked på morgonen......men det är suuurt.....
Det kan med fördel användas även som dålig luktborttagare i tvättmaskinen vid 95 vittvätt.
Eller som C-vitamin shock för kroppen, en matsked på morgonen......men det är suuurt.....
Det enda som händer är nog att du får ont i magen...jerk skrev:
C-vitamin har inget med citronsyra att göra, förutom att bägge finns naturligt i bla Citroner då.
Du tänker möjligen på Askorbinsyra som är detsamma som C-Vitamin. (Som också är suuurt...)
Nu är det ju inte särskilt svårt att hantera och lösa Citronsyra och det är ju en ganska snäll syra också. Men vill man vara lite bekväm så kan man köpa den i lösning i form av avkalkningsmedel, tex Melittas för kaffebryggare. Jag tror inte den innehåller något annat än Citronsyra löst i vatten.
Som sagts ovan skall man vara MYCKET försiktig med saltsyran, om man nu vill prova det. Och den skall INTE användas i verkstadslokalen. Saltsyra är en vattenlösning av gasen väteklorid (HCl) och är ganska aggressiv, inte minst mot järn. Varje gång du öppnar flaskan så avgår också väteklorid i gasform och jag vet av erfarenhet att det kommer att bli ganska mycket rost av detta på övriga järnytor i omgivningen. Det är alltså en betydande risk risk att du skapar mer rost på samtliga verktyg och maskiner än vad du tvättar bort.
Som sagts ovan skall man vara MYCKET försiktig med saltsyran, om man nu vill prova det. Och den skall INTE användas i verkstadslokalen. Saltsyra är en vattenlösning av gasen väteklorid (HCl) och är ganska aggressiv, inte minst mot järn. Varje gång du öppnar flaskan så avgår också väteklorid i gasform och jag vet av erfarenhet att det kommer att bli ganska mycket rost av detta på övriga järnytor i omgivningen. Det är alltså en betydande risk risk att du skapar mer rost på samtliga verktyg och maskiner än vad du tvättar bort.
Ja så var det Askorbinsyra hette det, mindes feljac skrev:
Ville bara meddela att Colorama hade en fin 600g burk som jag köpte igår.
Angående mängden till en liter vatten.. Jag fyllde igår kväll en plastlåda (innehöll pepparkakor från början) med gissningsvis 2 liter vatten (så varmt det gick att få ur kranen), hällde i ett kaffemått (1-2 matskedar) med citronsyra. I morse, efter ca 10-12 timmar, hade medlet verkat.
Tog ut verktygen, torkade av. Spände sen fast i ett städ och körde "skoputs" med en trasa och verktygen blev snabbt rena. Fungerar riktigt bra och smidigt!
Angående mängden till en liter vatten.. Jag fyllde igår kväll en plastlåda (innehöll pepparkakor från början) med gissningsvis 2 liter vatten (så varmt det gick att få ur kranen), hällde i ett kaffemått (1-2 matskedar) med citronsyra. I morse, efter ca 10-12 timmar, hade medlet verkat.
Tog ut verktygen, torkade av. Spände sen fast i ett städ och körde "skoputs" med en trasa och verktygen blev snabbt rena. Fungerar riktigt bra och smidigt!
Citronsyran är inte speciellt frätande så jag tror knappast tyget skadas. Möjligen kan det bli färgförändringar. Om jag förstått det rätt så behöver lösningen inte vara speciellt koncentrerad heller.
Men för att vara på säkra sidan så behöver du kanske inte jobba i finkostymen
Men för att vara på säkra sidan så behöver du kanske inte jobba i finkostymen