5 409 läst ·
3 svar
5k läst
3 svar
Var köper jag hammarskaft i trä?
Medlem
· Blekinge
· 12 194 inlägg
Jag vill gärna återuppliva ett par stycken gamla hammare som behöver nya skaft. Visst kan jag köpa nya hammare på byggtema men...
Verktygstokig
· Sörmland
· 306 inlägg
Om du hittar någon döende havtornsbuske så är det ett lämpligt material att börja från. Jag vet inte om de vilda buskarna är fridlysta i Sverige och rent allmänt skall man ju undvika att skada sådana värdefulla buskar men om man hittar en buske som är döende i någons trädgård eller odling kan man kanske få ta den.
Ask lär fungera mycket bra men sådana träd växer inte här uppe så jag saknar erfarenhet.
Björk duger i nödfall.
Det är inte så svårt som man tror att tälja till ett skaft med yxa och kniv.
Lycka till!!!!!
Ask lär fungera mycket bra men sådana träd växer inte här uppe så jag saknar erfarenhet.
Björk duger i nödfall.
Det är inte så svårt som man tror att tälja till ett skaft med yxa och kniv.
Lycka till!!!!!
Havtornen är fridlyst på vissa platser i Sverige, men den är rätt invasiv och sprider sig snabbt, så jag brukar röja den när den växer in mot dikeskanten och förstör sikten på våra vägar. Jag frågar inte först... Man måste ju hålla vägarna öppna. Ask är bra. Björk brukar ha så konstig ådring att man måste välja bit mycket noga, så att inte yx- eller hammarskaftet går av under användning. Om man kan klyva fram ett ämne med yxa och kil, så får man fram ett bra ämne med längsgående fibrer.
Klicka här för att svara