Jag har en Makita BTD140 slagskruvdragare och jag skulle vilja testa en snabbchuck till den.

Är det någon som har tips på var man kan köpa en? Det behöver inte vara Makitas egna men med detta 1/4"-fäste:
Produktinformation

Prisbild?

Jag undrar också vad som innebär att en chuck är "rappande":
Produktinformation

Jag misstänker att det inte har något med Snoop Dogg att göra...

Jaha, jag kanske skulle sökt först och frågat sedan... Tog en kik på CO och fann följande:
203730_X_2006-06-30_083047_775.jpg

"Nyckellös chuck
med 1/4" 6-kantfäste. Gripvidd 6,4 mm. Passar de flesta skruvdragare.

Artikelnummer 20-3730
59:- "

Sjukt billig?

Makitan bör nog kosta max 450:- men jag brukar sälja Bosch istället som har en bra. Den är dock lite mindre vilket många föredrar till 1/4" fäste. Vet ej priset här hemma...

Köpte en till min hitachi WH12DMR, tog hitachis egen kostade ca 450:-

Den gick AV första gången jag använde den !! :(

Tydligen något gjutfel enligt säljaren på ahlsell, skulle få en ny.

Frågan är ändå om det håller att köra chuck med en slagskruvdragare, jag skulle visserligen dra karmskruv, men den gick av direkt. Första slaget.

Får se om den nya håller !!

Mikael_L
Kemi skrev:
Köpte en till min hitachi WH12DMR, tog hitachis egen kostade ca 450:-

Den gick AV första gången jag använde den !! :(

Tydligen något gjutfel enligt säljaren på ahlsell, skulle få en ny.

Frågan är ändå om det håller att köra chuck med en slagskruvdragare, jag skulle visserligen dra karmskruv, men den gick av direkt. Första slaget.

Får se om den nya håller !!
Jag tvivlar starkt på att det är meningen att en sån chuck ska palla med att man kör med slag !! Inte ens riktiga och kraftiga 13mm chuckar med SDS-fäste för att användas i hammarborrmaskiner klarar att användas med slagfunktionen på.

Olika typer av slag, väl? Slagdragare "rotations-slår" medan borrhammare hamrar i borrens längdriktning. Att snabbchuckar inte tål den ena typen av belastning borde inte betyda att dom inte tål den andra.

Mikael_L
importensketsig skrev:
Olika typer av slag, väl? Slagdragare "rotations-slår" medan borrhammare hamrar i borrens längdriktning. Att snabbchuckar inte tål den ena typen av belastning borde inte betyda att dom inte tål den andra.
Nä det har du rätt i, Kemi kanske menade en slagborrmaskin som med sin fjuttiga slagenergi inte borde slå sönder en chuck.

:) TRE typer av slag; borrhammare som hamrar lågfrekvent med några joules kraft (och även ofta kan bila), slagborrmaskin som högfrekvent fjuttslår så man får nöta i minuter för att få ett hål, åsså slagdragare som _inte_ slår något alls i längsled, bara driver rotationen på ett "knackigt" vis.

Dålig förklaring, men slagdragare hamrar alltså inte i längsled över huvud taget, det är rotationen som knackas fram när det börjar gå tungt. Krafterna blir alltså helt annorlunda i karaktär än motför borrhammare och slagborrmaskiner som båda har liknande karaktär på sina krafter bara att den enas räcker till och den andra är värdelös :)

Får se om den nya håller, tycker dock att det är konstigt om den inte håller för chucken är ju trots allt hitachis orginal tillbehör.

ginnfilt skrev:
Jag undrar också vad som innebär att en chuck är "rappande":
Produktinformation

Jag misstänker att det inte har något med Snoop Dogg att göra...

Någon som kan berätta vad det menas med rappande chuck?

Binesh skrev:
Jag undrar också vad som innebär att en chuck är "rappande"
Det är väl att den slirar/"kuggar över" när det börjar gå tungt (eller också har det något med Snoop Dogg att göra).

Hm.... så det låter som om det handlar om slagskruvdragare?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.