Skruvarna till mitt takräcke är superrostiga, jag har lagt de i vinäger och det verkar ge effekt. Men helst av allt skulle jag vilja köpa nya skruvar. Takräcket säljs inte längre. Skruvarna är 5,1 mm i diameter - om mitt mätverktyg visar rätt. Kan kanske skilja 0,1 mm åt endera hållet. Finns sådana skruvar att köpa någonstans? De måste inte ha samma längd som de på bilden.

• Rostig skruv i digital skjutmått visar 5,1 mm diameter på svart bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MultiMan
M5 finns väl lite överallt, inklusive Biltema (även om de kanske inte har rätt längd)?

M5 är 5,0 mm väl? Men man kanske får anta att mitt mätverktyg visar fel?

Det gula är väl en mutter ? Tag med den och prova m5 i butiken.

Tack för hjälpen!

Hittar du inte en skruv som är tillräckligt lång så kan du ju köpa en gängstång + låsmutter som du limmar fast i änden. Kanske stuka stången lite i änden också för att den inte ska lossa. Finns också på Biltema m.fl. - även rostfritt.

Redigerat:
Eller tag med skruven, hitta en mutter som passar i butik så får du reda på vilken gäng det är.

Vad är det för takräcke?

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Vad är det för takräcke?
Det står Ford på det, men Ford hänvisar till Thule. Thule vill tyvärr inte kännas vid det. Jag gissar att problemet är att takräcket är för gammalt - men det ser fint ut i övrigt, så bara jag får till skruvarna så blir det nog bra.

Oroar mig lite för att det även är rost i skruvhålen i bilen, kan ju vara lite svårt att få bort rost i skruvhål antar jag. Men kanske bara att peta i lite 5-56, låta verka ett tag, försöka blåsa rent och sedan smörja med något...?

Frågan är vilken gänga det är?
Är det en vanlig M-gänga så är det nog garanterat en M5, men för att vara riktigt säker behöver du testa med en gängtolk, typ https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/gangverktyg/gangtolkar-2-st-2000016879

Eller, så tar du det lätta alternativet, ta med skruven till en bra järnhandel så hjälper de dig att hitta rätt.

Men, om alla skruvarna är likadana som den på bilden (och muttrarna också är okej) så skulle jag inte köpa nytt, utan bara se till att få dem rostfria.
Muttrarna blir nog knepigare, om inte delen med muttern går att få loss på något vis så får du nog ställa dem på högkant och ta en ände på räcket i taget med rostlösning.

Vinäger som du kört går ju rätt bra, ett annat trick är att låta de stå i coca-cola, som också är surt och bra. Sedan finns det ju rätt gott om kommersiella rostlösare också.

MultiMan
5.56 duger bara tillfälligt, du måste använda fett om det ska stanna kvar. Är det både plast och metall är silikonfett bäst.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.