Hej!

Jag hade för ett par månader sedan lånat en ställning från en granne och under min lånetid gick ett av hjulen sönder. Det var dåligt från början men gick helt åt pipsvängen under den tiden jag hade ställningen. Jag tänkte vara snäll och köpa ett nytt hjul och jag har sökt med ljus och lykta efter en ersättare utan framgång, så jag tänkte höra om någon på forumet skulle kunna hjälpa mig.

Ställningen tror jag är en aluminiumställning från HAKO.
Här är ett par bilder på hjulet som jag behöver ett nytt av.

2014-05-04 19.54.47.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2014-05-04 19.55.21.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I och med att denna typ av hjul inte verkar finnas, så undrar jag om det skulle kunna gå att montera på ett motsvarande stort transporthjul. Dessa brukar ha en maxbelastning på 180-200 kg, så detta har jag varit lite tveksam till om det räcker.
Är det någon som har koll på vilken belastning ett hjul till en ställning klara av?

Tack på förhand.

du byter bara själva hjulet...finns naturligtvis på JULA ;)

maxbelastningen räknas per 1st hjul...så gånga maxvikt med antalet hjul så får du den totala maxbelastningen....

Swede-Wheel har stort sortiment, dock säljer dom inte till privat (tror jag) men dom kan väl hänvisa till modell och ÅF

Naturligtvis hade jag bara tänkt byta hjulet. Resten är ok.
Tack för tipsen.

Tellus har stort sortiment av hjul.

Men räcker det, belastningsmässigt med ett hjul som tål ca 200 kg.
Inga av delarna väger ju speciellt mycket på en alu-ställning men räcker det?

På andra bilden står det 200, vet ej om det är belastningsvikten.

Här på sida 16-21 står vikter för olika delar till en aluminiumbyggställning
www.monzon.se/Upload/documents/Fr_mont_sv_1.pdf

För att veta vikten på "din" ställning så kan du ta en vanlig badrumsvåg och väga dig med & utan ställningsdelarna och sedan räkna fram vikten.

ser typ ut som ett stödhjul till släpkärra

låter som att ett 200kg hjul lätt räcker för en rullställning

Jag känner mig med säker på nu att det borde inte vara några problem med ett hjul med en maxvikt av 200 kg eller liknande. Med fyra hjul blir det ju ca 800 kg.
Med de delarna jag hade uppe kan ställningen inte väga mer än max 200 kg, vilket är det som ett hjul klarar av.
Jag kunde ju lyfta ställningen på kortsidan utan större problem.
Då får jag bara kolla axeldiametern, så är problemet löst.
Tackar för all hjälp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.