Hej!
Jag hade för ett par månader sedan lånat en ställning från en granne och under min lånetid gick ett av hjulen sönder. Det var dåligt från början men gick helt åt pipsvängen under den tiden jag hade ställningen. Jag tänkte vara snäll och köpa ett nytt hjul och jag har sökt med ljus och lykta efter en ersättare utan framgång, så jag tänkte höra om någon på forumet skulle kunna hjälpa mig.
Ställningen tror jag är en aluminiumställning från HAKO.
Här är ett par bilder på hjulet som jag behöver ett nytt av.
I och med att denna typ av hjul inte verkar finnas, så undrar jag om det skulle kunna gå att montera på ett motsvarande stort transporthjul. Dessa brukar ha en maxbelastning på 180-200 kg, så detta har jag varit lite tveksam till om det räcker.
Är det någon som har koll på vilken belastning ett hjul till en ställning klara av?
Tack på förhand.
Jag hade för ett par månader sedan lånat en ställning från en granne och under min lånetid gick ett av hjulen sönder. Det var dåligt från början men gick helt åt pipsvängen under den tiden jag hade ställningen. Jag tänkte vara snäll och köpa ett nytt hjul och jag har sökt med ljus och lykta efter en ersättare utan framgång, så jag tänkte höra om någon på forumet skulle kunna hjälpa mig.
Ställningen tror jag är en aluminiumställning från HAKO.
Här är ett par bilder på hjulet som jag behöver ett nytt av.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I och med att denna typ av hjul inte verkar finnas, så undrar jag om det skulle kunna gå att montera på ett motsvarande stort transporthjul. Dessa brukar ha en maxbelastning på 180-200 kg, så detta har jag varit lite tveksam till om det räcker.
Är det någon som har koll på vilken belastning ett hjul till en ställning klara av?
Tack på förhand.
du byter bara själva hjulet...finns naturligtvis på JULA 
maxbelastningen räknas per 1st hjul...så gånga maxvikt med antalet hjul så får du den totala maxbelastningen....
Swede-Wheel har stort sortiment, dock säljer dom inte till privat (tror jag) men dom kan väl hänvisa till modell och ÅF
maxbelastningen räknas per 1st hjul...så gånga maxvikt med antalet hjul så får du den totala maxbelastningen....
Swede-Wheel har stort sortiment, dock säljer dom inte till privat (tror jag) men dom kan väl hänvisa till modell och ÅF
På andra bilden står det 200, vet ej om det är belastningsvikten.
Här på sida 16-21 står vikter för olika delar till en aluminiumbyggställning
www.monzon.se/Upload/documents/Fr_mont_sv_1.pdf
För att veta vikten på "din" ställning så kan du ta en vanlig badrumsvåg och väga dig med & utan ställningsdelarna och sedan räkna fram vikten.
Här på sida 16-21 står vikter för olika delar till en aluminiumbyggställning
www.monzon.se/Upload/documents/Fr_mont_sv_1.pdf
För att veta vikten på "din" ställning så kan du ta en vanlig badrumsvåg och väga dig med & utan ställningsdelarna och sedan räkna fram vikten.
Jag känner mig med säker på nu att det borde inte vara några problem med ett hjul med en maxvikt av 200 kg eller liknande. Med fyra hjul blir det ju ca 800 kg.
Med de delarna jag hade uppe kan ställningen inte väga mer än max 200 kg, vilket är det som ett hjul klarar av.
Jag kunde ju lyfta ställningen på kortsidan utan större problem.
Då får jag bara kolla axeldiametern, så är problemet löst.
Tackar för all hjälp.
Med de delarna jag hade uppe kan ställningen inte väga mer än max 200 kg, vilket är det som ett hjul klarar av.
Jag kunde ju lyfta ställningen på kortsidan utan större problem.
Då får jag bara kolla axeldiametern, så är problemet löst.
Tackar för all hjälp.
Klicka här för att svara