imported_Benno skrev:
Jag köpte precis orange 32 mm kabelskydd hos "Elproffset"
[länk]
Ganska bängligt att få in 50 m rullen i kombin, men det gick.
Det kändes ganska hopplöst ett tag som privatperson att få tag på slangen (i orange färg) som Telia slutat tillhandahålla. Hos Ahlsells möts man av en stor skylt som säger att man inte är välkommen.
Beror nog delvis på konsumentköplagen. Helt andra villkor när man säljer till företag så jag kan förstå att en del grossister avstår privatpersoner.
 
Mitt tips till de som tänker starta ett större byggprojekt är att skaffa F-skattesedel så man kan skaffa konto hos de grossister som har alla de där prylarna som man inte kan köpa på k-rauta. Skulle själv ha gjort det för länge sedan men är efter sex år i slutfasen (haha).
 
Hur menar du nu? Man kan väl inte bara skaffa en f-skattsedel utan att ha en rörelse som man skall driva. Dessutom är det väl krav på lönsamhet,varaktighet bla. om man skall få den godkänd.
 
FA-skatt ska du ha i fall om du samtidigt har en vanlig anställning, och helst registrerad för moms också.
 
Om man är anställd på et företag kan de söka konto och sedan kan man som privatperson använda dersa konto och betala kontant.
 
ryabacken skrev:
Om man är anställd på et företag kan de söka konto och sedan kan man som privatperson använda dersa konto och betala kontant.
Jobbade på ett ställe på 90-talet (stort företag) där man hade något som kallades "personalinköp". Du gick till inköpsavdelningen och beställde vad du ville från vilken leverantör som helst. Hämtade grejorna när de kom och betalningen drogs på lönen. Tror inte ens man betalade momsen. En kille byggde villa och köpte det mesta på detta sätt. Det var tider det. Nu blev det "off topic", men se under säljes där det finns 20 m kabelskydd, för att återknyta till ämnet.
 
Är telebolaget i detta fall (Telia) skyldiga att förse kunden med Kabelrör vid indragning av tele till hus från tomtgräns?
 
Det är INTE in till fastigheten (läs inlägg 3) utan vidare till grannarna och då borde Scanova (Telia) bekosta slang eller rör.

Sedan dras det mycket i PEM slang men den ska vara märkt med en smal rand.
Blå = vatten
Orange = Tele
Grön = IT
Gul har jag inte sett men det kunde vara EL

Protte
 
M
Av vilken anledning ska ni ha rör? För kabel i backen lägger man inte i rör, utan en väldigt bra anledning..., å framför allt inte telekabel. Jag har jobbat med kabelfel, å lagat väldigt många fel, just p.g.a att nån amatör lagt kabeln i rör på sin tomt. Tanken är förstås god, att skydda kabeln, men verkan blir ofta den omvända. Det som händer är, att rören blir rena "motorvägarna" för våra vänner gnagarna, så dessa kabler brukar bli söndergnagda på hela sträcka dom ligger i röret. Aldrig nånsin att jag skulle dra markbunden telekabel i rör, om inte förhållandena är sådana att det är ett måste..
Men om nu du lägger rör, så var noga med färgen, för den betecknar vad röret innehåller, t.ex orange = telekabel, gul = starkström.

magentis
 
magentis skrev:
Av vilken anledning ska ni ha rör? För kabel i backen lägger man inte i rör, utan en väldigt bra anledning..., å framför allt inte telekabel. Jag har jobbat med kabelfel, å lagat väldigt många fel, just p.g.a att nån amatör lagt kabeln i rör på sin tomt. Tanken är förstås god, att skydda kabeln, men verkan blir ofta den omvända. Det som händer är, att rören blir rena "motorvägarna" för våra vänner gnagarna, så dessa kabler brukar bli söndergnagda på hela sträcka dom ligger i röret. Aldrig nånsin att jag skulle dra markbunden telekabel i rör, om inte förhållandena är sådana att det är ett måste..
Men om nu du lägger rör, så var noga med färgen, för den betecknar vad röret innehåller, t.ex orange = telekabel, gul = starkström.

magentis
För att det är väldigt praktist när den ska underhållas, då behöver man inte gräva upp tomten. Rätt förlagd kanalisation har dragbrunnar på strategiskt placerade ställen som möjliggör enklare underhåll. Ja, det kan bli problem med gnagare men fördelarna överväger utan tvekan nackdelarna.
 
Vilket telebolag är billigast& bäst? Telia är ju bra men dyrt, finns det likvärdiga tele bolag med samma tillförlitlighet fast till ett lägra pris? Tips?
 
Hårdvaran till villa installation är det bara att välja Skanova, resten är ju bara vem som skickar räkningen.

Protte
 
Ok tack för det. :) Nu fick man lära sig det.
 
För en abonnent då?, här var det flera.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.