P
Jag behöver tre st innedörrar och karm till vårt hus. Vi har en modern stil i svart och vitt och söker snygga moderna dörrar till bra priser.
Huset är byggt på 70-talet och dörröppning och dörrar har lite konstiga mått.

Dörröppning: 206cm x 70 cm
Dörr: 199cm x 62cm

Men var hittar jag dörrar och karmar i dessa mått?

Hade varit kanon om ni kunde hjälpa, har letat men inte hittat.

Det är ju inget standardmått på höjden så du får antingen beställa en dörr av ett snickeri (dyrt) eller kapa ner en vanlig dörr. Kapar du ner en dörr bör den vara en riktig massiv och inte pressad papp från Byggmax.

Eller såga upp hålet. Så gjorde jag. Mina karmar stog på golvreglarna. Ett bra rivningsblad på tigersågen så tar det någon minut.

P
Tyvärr kan jag inte såga upp hålet då det är kaklat på insidan.

Kapa dörren är ju ett alternativ, men var hittar man dörrar och karm med måtten 7x21 (inkl karm)

P
Skjutdörrar kanske kan vara ett alternativ?
Om man använder en dörr som är 7x21 i en kornisch http://www.diplomatdorrar.se/produkter/skjutdorrar/kornisch
Skjutdörrar skulle fungera på två av de tre dörrarna, de är till tvättstuga och toalett, det kan ju vara gott att stänga dessa dörrar ordentligt, hur väl fungerar skjutdörrar som ljudisolerare?

Tror ni att det blir snyggt med skjutdörrar?
Är det någon som har det hemma som kan bjuda på en bild?

P
Stefan N skrev:
Det är en vanlig standard.
[länk]
Kanon! Jag tänkte fel där, trodde dörren var 70 bred men lite längre ner stod det ju 62,5.

Nu kommer en liten konstigt fråga!! Man kan inte hoppa över överstycket?, de tar ju bort de cm som jag måste såga av dörren?

Dadde skrev:
Kanon! Jag tänkte fel där, trodde dörren var 70 bred men lite längre ner stod det ju 62,5.

Nu kommer en liten konstigt fråga!! Man kan inte hoppa över överstycket?, de tar ju bort de cm som jag måste såga av dörren?
Nej, överstycket måste vara där. En 21 dörr är 208 cm hög så du behöver såga av karmen ca 2cm i botten. Dörrbladet är det inte säkert att du behöver såga av lika mycket på då det brukar vara lite mer plats i botten mellan dörrblad och tröskel. Du behöver kanske såga av 10-20mm på dörrbladet vilket inte är några problem med en vass cirkelsåg/sänksåg. Tejpa innan du sågar och kör sågen efter en fastspänd rak bräda så att snittet blir snyggt och rakt.

Man kan ju också hyvla ner överstycket 10-15mm (eller så mycket man vågar) och sedan ta resten i nederkant.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.