11 777 läst ·
24 svar
12k läst
24 svar
Var köpa billigast ftx?
Sida 1 av 2
Hej, alla glada husbyggare!
Vem tillhandahåller ftx-aggregat till bäst priser? Är ventilationsbutiken.se ett bra alternativ? Jag är intresserad av Temovex 250SV som kostar 23375 på ovan nämnda butik. Kan jag hitta det aggregatet billgare någonstans? Finns det likvärdiga men mer prisvärda aggregat?
Vem tillhandahåller ftx-aggregat till bäst priser? Är ventilationsbutiken.se ett bra alternativ? Jag är intresserad av Temovex 250SV som kostar 23375 på ovan nämnda butik. Kan jag hitta det aggregatet billgare någonstans? Finns det likvärdiga men mer prisvärda aggregat?
Svarar väl själv då 
ILTO H410c ca 14700 + sommarkasset 700, inkl frakt och moms.
ILTO X100 ca 31000
Inkl. frakt och moms.
Fattar inte varför det är sån skillnad i pris mellan korströmsväxlare och motströmsväxlare. Enda skillnaden är väl att det går åt lite mer aluminiumskivor i växlaren?
ILTO H410c ca 14700 + sommarkasset 700, inkl frakt och moms.
ILTO X100 ca 31000
Fattar inte varför det är sån skillnad i pris mellan korströmsväxlare och motströmsväxlare. Enda skillnaden är väl att det går åt lite mer aluminiumskivor i växlaren?
Jag har handlat av ventilationsbutiken och varit nöjd. Dyrt att kompletteringshandla där dock pga frakten så tänk igenom vad du behöver en gång extra innan du bestämmer dig (fraktfritt över 10.000).
Temovex har ju köpts upp nu och heter rec-indovent men det visste du väl redan?
Temovex har ju köpts upp nu och heter rec-indovent men det visste du väl redan?
Jag är inte ute efter en hög verkningsgrad utan efter en bra ventilation, jag har tillräcklig uppvärmning av 600m jordvärmeslang, så 60% duger fint. Gav 15000 inkl sommarkasset inkl filtervakt inkl kontrollpanel inkl momsperkele skrev:
Jag fortsätter ställa ventilationsfrågor i den här tråden.
Ventilationsbutiken säljer dessa HERU-aggregat. Är de bra?
En ventilationskille här i Umeå vill pracka på mig ett Enervent-aggregat. Hur står det sig i förhållande till HERU, och Temovex för den delen?
Ventilationsbutiken säljer dessa HERU-aggregat. Är de bra?
En ventilationskille här i Umeå vill pracka på mig ett Enervent-aggregat. Hur står det sig i förhållande till HERU, och Temovex för den delen?
Det beror väl lite på vad ventilationsgubben vill ha för den. Grubbe vent? Det är ju tex en jämarns skillnad i pris på Herun och Temovexen. Åsså beror det ju på om du hör till de som gillar roterande grejor eller om du hör till plattväxlargänget. Roterande och motströms plattor har ju ungefär samma verkningsgrad.
/En som fortfarande inte har kommit över hur ett par fläktar och lite aluminiumplåtar i en låda kan kosta så mycket...
/En som fortfarande inte har kommit över hur ett par fläktar och lite aluminiumplåtar i en låda kan kosta så mycket...
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Perkele: Både Grubbevent och Fläktteknik vill sälja Enervent till mig.
Hm...gillar jag roterande grejer? Jag bryr väl mig endast om hållbarhet och prestanda. Och så får den ju gärna vara tyst också.
Hm...gillar jag roterande grejer? Jag bryr väl mig endast om hållbarhet och prestanda. Och så får den ju gärna vara tyst också.
En roterande växlare har litet bättre verkningsgrad än en motströms. Vi har haft vår i över två år, enda problemet var att den brummade,men då byttes den på garanti.
Oberoende vad du köper så skall du inte montera den stumt, utan lägga den på exvis en skiva bergull.
Oberoende vad du köper så skall du inte montera den stumt, utan lägga den på exvis en skiva bergull.
Jag ska göra ett seriöst försök att få fram jämförbara priser i morgon. Återkommer till den här tråden om jag får fram något vettigt.
Vilket är viktigast? investeringskostnad eller driftskostnad?
Kan energianvändningen som blir resultatet påverka husets marknadsvärde i framtiden?
Få rörliga delar ger automatiskt låga kostnader för underhåll och minskar behovet av service. Ett annat plus kanske kan vara att om det inte rör sig - låter det inget!
Till skillnad från vad som sagts tidigare har moderna motströmsvärmeväxlare högre verkningsgrad än roterande växlare. Det bildas dock kondensvatten i värmeväxlare - på vintern kan den frysa =minskar verkningsgraden, men hur mycket beror på växlarens/aggregatets kontruktion.
Kondensvattnet måste kunna ledas bort.
Kan energianvändningen som blir resultatet påverka husets marknadsvärde i framtiden?
Få rörliga delar ger automatiskt låga kostnader för underhåll och minskar behovet av service. Ett annat plus kanske kan vara att om det inte rör sig - låter det inget!
Till skillnad från vad som sagts tidigare har moderna motströmsvärmeväxlare högre verkningsgrad än roterande växlare. Det bildas dock kondensvatten i värmeväxlare - på vintern kan den frysa =minskar verkningsgraden, men hur mycket beror på växlarens/aggregatets kontruktion.
Kondensvattnet måste kunna ledas bort.