Inne på tredje täcklocket till ABB Jussi som gått sönder av sex uttag totalt. Det första gick sönder för montören hade dragit åt för hårt, plasten sprack runt skruven. Men jag kunde bara vända den upp och ned då de sitter fast med bara en skruv. Den två andra har spruckit mer rejält och det vid mycket liten användning och ingen yttre åverkan. Kanske hade de också spänningar i sig från att ha dragits åt för hårt.
25944597.jpg
Ett helt nytt uttag kostar bara 120 kronor på Bauhaus så är inga stora pengar. Men det känns väldigt slösaktigt att köpa ett helt uttag bara för att få locket. Finns det verkligen ingen som säljer lösa lock över disk? Om finns men måste skicka efter så gissar jag att det inte lönar sig, med frakt så skulle priset överstiga 120 kronor :worried:
 
Går dom sönder så lätt, hade jag tagit det med företaget,som säljer/tillverkar så dåliga uttag.
 
C
När elinstallatörernas materialpriser diskuteras här är det ju alltid många som är snabba med att framhålla att det beror på att de lämnar garanti på prylarna, så jag tänker att det är väl bara att ringa elektrikern och be dem fixa gratis på garantin?
 
  • Gilla
David-O och 2 till
  • Laddar…
Garantin har gått ut och jag får värdesätta min tid också, tar ju tid ringa och bråka. Jag får ta att kostar 120 kronor nu igen. Mest att känns lite slösaktigt köpa nytt uttag när bara behöver täcklocket.

Ser nu att en riktig klant till montör. Sparade den jag bytt och syns att han redan vid första försöket skruvat sönder ena hålet. Då har montören vänt på uttaget, borrat hål och skruvat igen och "nästan" skruvat sönder det andra hålet. Som då med tiden sprack det också. Så handlar nog mest om att montören inte riktigt brytt sig då knappast kan spara tid att skruva sönder uttag så måste vända och borra nytt hål...

Närkuv på ett vit eluttag med skadade skruvhål där en har blivit utborrad och ett annat nästan har gått sönder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du har (minst) det skydd som konsumentköplagen ger dig, dvs tre års reklamationsrätt.

Om uttagen går sönder, och du köpt dem själv -vänd dig till den som sålt dem till dig och reklamera (oavsett vem som insrallerat)
Om uttagen går sönder och du köpt dem av en elinstallationsfirma som även installerat dem, vänd dig till firman och reklamera.
 
E
S sunqan skrev:
Du har (minst) det skydd som konsumentköplagen ger dig, dvs tre års reklamationsrätt.

Om uttagen går sönder, och du köpt dem själv -vänd dig till den som sålt dem till dig och reklamera (oavsett vem som insrallerat)
Om uttagen går sönder och du köpt dem av en elinstallationsfirma som även installerat dem, vänd dig till firman och reklamera.
Tror knappast ABB tar på sig detta fel montage. Skulle hen dra åt skruvarna med maskin för att spara tid eller?
Det är ju möjligt, men då ställt på lägsta moment, dagens slagskruvdragare kan jag tänka mig orsakar dylika skador.
 
C
S sunqan skrev:
Du har (minst) det skydd som konsumentköplagen ger dig, dvs tre års reklamationsrätt.
Tio år för byggtjänster till och med.
 
  • Gilla
sunqan
  • Laddar…
K kboortz skrev:
Garantin har gått ut och jag får värdesätta min tid också, tar ju tid ringa och bråka. Jag får ta att kostar 120 kronor nu igen. Mest att känns lite slösaktigt köpa nytt uttag när bara behöver täcklocket.

Ser nu att en riktig klant till montör. Sparade den jag bytt och syns att han redan vid första försöket skruvat sönder ena hålet. Då har montören vänt på uttaget, borrat hål och skruvat igen och "nästan" skruvat sönder det andra hålet. Som då med tiden sprack det också. Så handlar nog mest om att montören inte riktigt brytt sig då knappast kan spara tid att skruva sönder uttag så måste vända och borra nytt hål...

[bild]
Märkligt att du hellre betalar mer pengar för en undermålig produkt än att reklamera, och att du även tycker det är att bråka när man reklamerar. Är varan yngre än tre år då har du en lagstadgad rätt att reklamera, en garanti kan aldrig försämra det - Bara förbättra villkoren under garantitiden.

I det här fallet bör du nog antingen ta det ned montörens arbetsgivare, är denne anställd är de nog väldigt glada över att jag du visar vilken klant de har anställt, det kan ju i värsta dall drabba firman hårt. Är personen egen eller om det inte är en elinstallatör, då bör du anmäla till elsäkerhetsverket. Det där är en farlig installation - tänk om ett barn tar bort ett sånt lock och pillar lite!!!
 
E
S sunqan skrev:
Märkligt att du hellre betalar mer pengar för en undermålig produkt än att reklamera, och att du även tycker det är att bråka när man reklamerar. Är varan yngre än tre år då har du en lagstadgad rätt att reklamera, en garanti kan aldrig försämra det - Bara förbättra villkoren under garantitiden.

I det här fallet bör du nog antingen ta det ned montörens arbetsgivare, är denne anställd är de nog väldigt glada över att jag du visar vilken klant de har anställt, det kan ju i värsta dall drabba firman hårt. Är personen egen eller om det inte är en elinstallatör, då bör du anmäla till elsäkerhetsverket. Det där är en farlig installation - tänk om ett barn tar bort ett sånt lock och pillar lite!!!
Har hört en del negativt om ABB Jussi justi på detta forum men har själv inget negativt att säga.
Håller givetvis IP20 även utan täcklockey så jag vet inte hur barn kommer in i bilden, antar petskyddet det tänks på då.

Möjligt att det är extra känsligt för att skruvarna dras med slagskruvdragare, det är inget jag testat.
 
E El-Löken66 skrev:
Tror knappast ABB tar på sig detta fel montage. Skulle hen dra åt skruvarna med maskin för att spara tid eller?
Det är ju möjligt, men då ställt på lägsta moment, dagens slagskruvdragare kan jag tänka mig orsakar dylika skador.
Vad har tillverkaren med saken att göra? Det är en sak mellan kund och näringsidkare.
 
E
S sunqan skrev:
Vad har tillverkaren med saken att göra? Det är en sak mellan kund och näringsidkare.
Någon antydde att det var tillverkningsfel, det är då tillverkare kommer in i bilden.
Vilken dennes motpart är kan ju skilja sig.
 
E El-Löken66 skrev:
Någon antydde att det var tillverkningsfel, det är då tillverkare kommer in i bilden.
Vilken dennes motpart är kan ju skilja sig.
Nej. Tillverkaren har inget med en kunds reklamation att göra. Vem näringsidkaren vänder sig till är en annan sak.
Garanti har inte heller nödvändigtvis med en reklamation att göra.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
E
S sunqan skrev:
Nej. Tillverkaren har inget med en kunds reklamation att göra. Vem näringsidkaren vänder sig till är en annan sak.
Garanti har inte heller nödvändigtvis med en reklamation att göra.
Jaha. Upplys mig, vem vänder du dig till då installations firman som sålt och installerat kursat?
Eller garantin upphör den sekunden kanske?
Eller tillverkare kan inte komma undan sitt ansvar sålänge inte de kursat?
 
K kboortz skrev:
Inne på tredje täcklocket till ABB Jussi som gått sönder av sex uttag totalt. Det första gick sönder för montören hade dragit åt för hårt, plasten sprack runt skruven. Men jag kunde bara vända den upp och ned då de sitter fast med bara en skruv. Den två andra har spruckit mer rejält och det vid mycket liten användning och ingen yttre åverkan. Kanske hade de också spänningar i sig från att ha dragits åt för hårt.
[bild]
Ett helt nytt uttag kostar bara 120 kronor på Bauhaus så är inga stora pengar. Men det känns väldigt slösaktigt att köpa ett helt uttag bara för att få locket. Finns det verkligen ingen som säljer lösa lock över disk? Om finns men måste skicka efter så gissar jag att det inte lönar sig, med frakt så skulle priset överstiga 120 kronor :worried:
Om du ändå åker till Bauhaus så har dom väl Elko också...?;)
Felet verkar ju från början vara att man rationaliserat bort en skruv, vilket gör alltihopat känsligare.
 
harry73
E El-Löken66 skrev:
Jaha. Upplys mig, vem vänder du dig till då installations firman som sålt och installerat kursat?
Eller garantin upphör den sekunden kanske?
Eller tillverkare kan inte komma undan sitt ansvar sålänge inte de kursat?
Många tillverkare av konsumentprodukter har garanti, men det är inte lagstadgad. Jag tror inte ens att man kan kräva den garanti som producenter utlovar (om man inte har ett garantibevis, som då blir ett avtal)
Som konsument har man alltid reklamationsrätt enligt EU lagstiftning, men går säljaren i konkurs, finns det ingen motpart och kan man inte reklamera.
Men
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.