Claes Sörmland
Samfällighetslagen, anläggningsbeslutet, sina stadgar. Typ. Och det hela kryddat med lite svensk föreningstradition för att fylla i luckorna där uttrycklig reglering inte finns.

Kanske är bättre om du specificerar frågan lite bättre. Vill du starta en samfällighet, eller undrar du om något som händer i en samfällighet du är medlem i?

• Gilla
Räknenisse och 1 till
  • Laddar…
G Gunther Hoffmann skrev:
Vilka regler måste
Jag är till ålder kommen och därför reglerad mina finansielle arbeten genom internet och rådgivande/tillsyn kunnande personer. Problem uppstå genom Södra Österselets olika handhavande av protokollets utformande.

Fråga 1.

Medlemmarna inom föreningen. Det är helt naturlig at inom en förening som våran, fastigheter byte ägarna, därtill kommer personer som ha uppdrag inom styrelsen som får eller erbjuda sina tjänster. Då vi bara får tillgång till E-post adresser (som vi får genom inbjudan och protokollet till och av års stämman) man vet inte anknytning till fastigheterna, (fastighets ägarna är medlemmarna, det finns 15 fastigheter) man vet tex inte, vem är medlem och vem är personer som är inhyrt eller ha fullmakt av någon av fastighets ägarna och är på uppdrag av en av medlemmarna eller närvarande av en annan anknytning till föreningen.(vem som får rösta)

Måste/skall/bör det finnas et medlems register som presenteras tex. på möten och ge namn och adress med anknytning till fastigheterna och annan uppdrag?

Fråga 2.

Närvarande lista. Utan närvaro lista kan man till exempel i TEORI ( jag hoppas at det inte hände) prodosera ett protokoll utan medlemmarnas vetande och utforma det passande till några enskilda individer.

Måste/skall/bör det upprättas en närvaro lista vid års möten.

Fråga 3.

Styrelsens mötes protokoll. Är som jag förstå sekretess belagd men man skall redovisa vad man behandlade under möten och detta skall bifogas till inbjudan i mötes handlingar.

Måst/skall/bör styrelsens redovisning vad man behandlade under sina möten och bifogas till inbjudan till årsmöte. (så att man kan förbereda sig för mötet.)

Fråga 4.

Adresser. Visserligen ha vi en e-post adress till samfällighets förening, men det behövs även post adress då man inte alltid ha tillgång till bredband och vissa handlingar måste skickas via postnord (tex. kronofogden ) Det är för mig självklart att man får veta adressen till det bank kontor som föreningen använde. För att tex. veta clearings nummer (enlig föreningen och dess sekreterare behövs det ingen clearings nummer då ingen annan medlem behövde det.) Vi är medlem till förening för enskilda väger utan att ta upp ansökan på års möte, medlemmar fick inte veta adressen.

Måste/skall/bör styrelsen tillhandla håller de ovan nämnda adresser.

Fråga 5.

Tiden. Årsprotokollet skall enlig mitt vetande vara medlemmarna till handa 2 veckor efter årsmöte. Om vi ha tur får vi e-posten före jul. Pappers handlingar kanske några månader senare, sista år i samma kuvert som inbjudan till årsmöte. För mig är det särskilt viktig då den delen av mitt liv skall handhas av min syssloman. Det måste finnas rimlig tid för min syssloman att förbereda sig Även utformning av pappershandlingar måste åtminstone ha en avsändare så min syssloman kan nå avsändaren.

Måste/skall/bör årsprotokollet vara medlemmarna till handa senast efter 2 veckor efter årsmöte och pappers versionen förses med avsändaren och adress skriven på kuvertet.

Fråga 6.

Ekonomi, det är självklart att man redogör för inkomst och utgift. Inkomst är enkelt. Utgift måste lämpligtvis som tex för snö röjning redogöras, vilken sträcka det gäller, då samma entreprenör samtidig röje snö på privata sträckor. (detta är hjälplig vid rot- eller rutavdrag)

Reparation och underhåll av vägen. Det gäller här tex redovisar var och när, vilken trumma man ha byt och var, vilken sträcka man ha grusat med hur mycket, vilket hål man ha fyllt. Detta är särskilt viktig när man skall utvärdera insatsen av investeringarna. Tex vilken utfart från tomten man ha anlagt. (detta är fastighets ägarens ansvar) och andra anslutnings sträckor. (här en privat sträcka på ca. 300m). Allt gjordes av samma entreprenör.( Även här är det hjälpsam för rot- och rutavdrag.)

Hur skall en redovisning utse. Vi får bara information om summan på den totala utgiften (Tex. nu,som för mig 7500kr. årsavgift)

Fråga 7.

Räkningen/Årsavgift.

Alla for en årsavgift, olika beroende om tomter är bebyggt, fastigheten utnyttjas som fritidsboende eller som i min fall fram till oktober 2022 var fast boende. (var tvungen och skaffa en lägenhet pga. att vägen blev ofarbar på våren och hösten) Jag betalade då 3 x så mycket. (7500kr.) Mitt önskan är att årsavgiften är uppdelat i de faktiska kostnader tex. snöröjning, reparation av vägen och eller underhåll av vägen. På vissa kostnader kan man tydligen få skatteavdrag genom rot och rut.

Skall/ bör årsavgiften inte vara uppdelad i tex. snö röjning, undanhåll av vägen, reparation av vägen eller eventuella andre reparationer. Som jag förstå skall årsavgiften stå för samfällighetsföreningens

Med vänlig hälsning

Redigerat av moderator:
Ta bort dina personliga uppgifter medan du kan med hjälp av redigering av inlägget (typ inom en timme). De tillför inget till dina frågor.

Redigerat:
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
K Kane skrev:
Ta bort dina personliga uppgifter medan du kan med hjälp av redigering av inlägget (typ inom en timme). De tillför inget till dina frågor.
Det lär inte gå att ta bort vad som nu syns i din citering @Kane

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det lär inte gå att ta bort vad som nu syns i din citering @Kane
Hann ta bort det innan du påpekade det......🤓

Skall/ bör årsavgiften inte vara uppdelad i tex. snö röjning, undanhåll av vägen, reparation av vägen eller eventuella andre reparationer. Som jag förstå skall årsavgiften stå för samfällighetsföreningens
Föreningens kostnader uppdelat brukar normalt redovisas på årsstämman.

På vissa kostnader kan man tydligen få skatteavdrag genom rot och rut.
Nej, inte om föreningen är beställare vad jag vet.
Måst/skall/bör styrelsens redovisning vad man behandlade under sina möten och bifogas till inbjudan till årsmöte. (så att man kan förbereda sig för mötet.)
Det är inget krav. Däremot skall nödvändiga handlingar finns tillgängliga innan årsmötet.

.
.
Regler för till exempel

Måste/skall/bör det finnas et medlems register som presenteras tex. på möten och ge namn och adress med anknytning till fastigheterna och annan uppdrag?
Nej inte riktigt så. Det skall upprättas en röstlängd för mötet. Alltså en lista med närvarande medlemmar. Men sedan brukar man som en beslutspunkt årsmötet "fastställa röstlängden", och då är det vanligt med förslag att den upprättade deltagarlistan skall accepteras som röstlängd. Jag har aldrig tittat så noga på protokoll från årsmötet, men jag tror inte att listan sedan är bifogad till protokollet. Mern jag förutsätter att den finns och lämnas ut på förfrågan.

Men en lista med alla medlemmars kontaktuppgifter tror jag inte att du kan räkna med att få ut från föreningen.

PÅ fråga 2, nej du kan inte producera en föreningsstämma utan medlemmearnas vetskap, med påhittade närvarande. Det finns krav i stadgarna om hur en stämma skall utlysas.

Som sagt styrelseprotokollen är inget du som vanlig medlem kan begära att få titta på, styrelsen skall till årstämman ge ut en årsberättelse, där tar man upp verksamheten i stora drag. Men inte vilket potthål som reparerades i april.

Det är för mig självklart att man får veta adressen till det bank kontor som föreningen använde.
Varför skulle man behöva veta vilket bankontor som används. För mig helt obegripligt.

Protokollet skall enligt lag hållas tillgängligt för medlemmarna senast två veckor efter årsmötet. Men det behöver inte betyda att dte skall skickas ut då. Det kan tolkas som att om du begär att få lösa protokollet så skall föreningen läta dig göra det, men det kan ex. vara hemma hos sekreteraren. Det kan finnas formuleringar i stadgarna för ne enskild förening om HUR de skall hållas tingängliga.

När det gäller ekonomin, så kan du inte räkna med att få någon detaljredovisning om vilka meter som har röjts på ett givet datum. Om du misstänker oegentligheter, så får du ta upp det med föreningens revisorer. Samma sak med underhåll, man får en summa, och ibland någon kommentar om det är någon reparation som sticker ut kostnadsmässigt,

Att man skulle kunna få RUT avdrag för ec. snöröjning på samfällighetens väg låter konstigt. En röutsöättning för ROT/RUT är att arbetet måste ha utförts på din tomt eller ditt hus. Inte utanför tomten.

Har inte hört talas om att man skulle kunna dela upp avgiften i de olika kostnadslagen. Däremot så förekommer det att en samfällighetsförening förvaltar mer än en "gemensamhetsanläggning" (GA), det kan finnas en GA för vissa vägar en annan för ett par andra vägar, och ytterligare en för ev. dricksvatten osv. Boföringen för dessa gemensamhetsanläggningar måste då hållas isär, och det utgår en avgift för varje GA. Det är inte säkert att alla medlemmar är med i alla GA.

Redigerat:
  • Gilla
Kane
  • Laddar…
Om samfälligheten i ditt fall bara förvaltar vägar så tycker jag att avgiften låter hög, men vi vet ju inte hur mycket vägar det är i förhållande till antal fastigheter.

Vid vårt fritidhus har vi en samfällighetsförening (drygt 400 fastigheter) som sköter ca 20 km vägar, en centrumanläggning med stor pool, hus med samlingslokal, flera småbåtshamnar, badstränder och ett några hunda ha parkmark, ängar skog osv.. Sommarvatten med några vattenverk, Kostnad: Ca 6000 per år.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.