Hej! Long time lurker, first time poster.

Jag tänkte bygga en pergola där ena bärlinan spänner över en del av en pool. Pga poolens bredd och den nuvarande trallen runt om poolen, så kommer pergolans bärlina behöva vara ca 6m lång.

Det visar sig vara omöjligt att hitta en tryckad regel på 6m - det längsta som finns i byggvaruhandeln är 5.4.

Finns det några bra idéer i forumet?

Själv har jag googlat som en blå och hittat några trådar här och annorstädes där tipsen är att leta tryckad limträbalk eller sparr. Det är rent estetiskt och finansiellt sämre, men acceptabelt. Däremot hittar jag baske mig inte någon som säljer detta heller.

Har ni några bra brädgårdar i närheten eller med leverans till Skåne som kan leverera denna enhörning till konstruktionsvirke?

Hej och välkommen till Byggahus!

Kollat med Skånska byggvaror i Rydebäck?

F fribygg skrev:
Hej och välkommen till Byggahus!

Kollat med Skånska byggvaror i Rydebäck?
Har Skånska Byggvaror verkligen konstruktionsvirke för oss hobbysnickare som vill bygga i lösvirke? De slår mig mer som ett "köp en byggsats och sätt ihop"-bolag.

T tluse skrev:
Har Skånska Byggvaror verkligen konstruktionsvirke för oss hobbysnickare som vill bygga i lösvirke? De slår mig mer som ett "köp en byggsats och sätt ihop"-bolag.
Kolla (om du inte får din lokala bygghandlare att ta hem det du behöver)

C
Som du säger - längre regelvirke än 5,4 hittar man inte på hyllan i bygghandeln, så det lär bli en specialbeställning med allt vad det innebär.

Men största utmaningen är nog att du skall ha tryckt virke. Hade någon idé härom året där jag skulle använda tryckt spontat virke, men sånt finns uppenbarligen bara i teorin. En rundringning till sågarna i trakten gav dock insikten att ingen håller på med tryckimpregnering längre. Så man skall nog vara inställd på att det blir en utmaning att få tag på, om alls möjligt inom rimliga ramar.

Skarva till rätt längd och limskruva ihop 2 plankor

Varför behöver en regel som är 2m-3m över marken vara impregnerad?

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
En regel som ska användas som bärlina och vara 6 m lång?
Det är väl limträbalk som gäller om det inte ska bågna?

K
Beställ en obehandlad limträbalk som du sen oljar in och ev. målar. Varför måste den vara tryckimpregnerad? Bara onödigt

Kul med svar i tråden!

Anledningen till att jag vill ha tryckat är att pergolan inte kommer stå själv; den kommer stå tillsammans med ett mindre poolhus och diverse staket runt poolen som redan står där idag. Att då sätta upp en målad eller oljad pergola skulle se kasst ut.

Unikt namn Unikt namn skrev:
Tryckimpregnerad limträbalk finns ev i den längden.
[länk]
Grymt! Detta är något att gräva djupare i!

(Hur i hela friden hittade du den? Om jag går in på XL Bygg och klickar runt, så hittar jag den inte i sortimented...)

Unikt namn
T tluse skrev:
Grymt! Detta är något att gräva djupare i!

(Hur i hela friden hittade du den? Om jag går in på XL Bygg och klickar runt, så hittar jag den inte i sortimented...)
Jag googlade lite. Kan tänka mig att den här typen av balkar behöver beställas och inte är en lagervara. Har du nån butik i närheten slå en pling och resonera lite med dem.

Unikt namn Unikt namn skrev:
Jag googlade lite. Kan tänka mig att den här typen av balkar behöver beställas och inte är en lagervara. Har du nån butik i närheten slå en pling och resonera lite med dem.
Ringde just XL i min stad, de skulle leta hos leverantörerna och återkomma.

• Gilla
Unikt namn
  • Laddar…
K
Jo tryckimpregnerad limträ finns. Ofta inte något som lagerförs riktigt så du får kolla med säljarna på de butiker du har att tillgå om de kan ta hem. Allt limträ jag köpte till vårt skärmtak fick jag beställa (pelare och balk)

• Gilla
tluse
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.