Jag letar efter dörrar till mina garderober, överfalsade i teak eller Gabon. Mitt hus är byggt på 50-talet och garderoben är inbyggd. Jag undrar om någon vet var man kan får tag på gamla dörrar/luckor? Har bevakningar på Blocket och Marketplace men har inte lyckats hitta. Finns det något företag som säljer begagnat?
Jenny

BirgitS
Det måste ha varit väldigt ovanligt med överfalsade luckor i teak och gabon på den tiden?
Jag växte upp i två villor och har senare bott i lägenheter från ungefär den tiden och överallt så var det överfalsade luckor som var gjorda av furu och typ tunn masonit som målades. Däremot var innerdörrarna i gabonfaner.

Som detta snickeri skriver:
För att göra luckorna lätta men starka och tåliga tillverkas de med en stomme av furu som sedan täcks av tunnare skivor på båda sidor. Stommen av furu har stora håligheter vilket gör luckan lätt och smidig.
https://platssnickrat.se/overfalsade-koksluckor/

Se även https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-tillverkar-man-oeverfalsade-luckor-lador.230949/

BirgitS BirgitS skrev:
Det måste ha varit väldigt ovanligt med överfalsade luckor i teak och gabon på den tiden?
Jag växte upp i två villor och har senare bott i lägenheter från ungefär den tiden och överallt så var det överfalsade luckor som var gjorda av furu och typ tunn masonit som målades. Däremot var innerdörrarna i gabonfaner.

Som detta snickeri skriver:

[länk]

Se även [länk]
Det var ju i faner förstås. Jag har sett mängder av sådana dörrar i bostadsannonser och andra ställen. Som tex den här bilden på ett kök med likadana luckor.

• Köksinredning med träskåp, belysning, glasflaska, glas, skuggor och reflekterat solljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Men det var definitivt ovanligt och bör endast ha förekommit i mycket påkostade bostäder, så de som har sådana vill nog mycket sällan sälja dem.

• Gilla
Jen75
  • Laddar…
Jag tror att luckorna är målade , ådermålade. Sådana har jag sett många av, aldrig sett i faner.

Jag tror att det var vanligare på 60-talet. Vi har ett hus från 1967 som hade ett originalkök i teak. När vi letar på blocket så är det främst 60-tals hus som har detta. Det finns en annons ute nu på blocket med garderober 60-tal om det är intressant. Lycka till med sökandet!

• Gilla
Jen75
  • Laddar…
Mary31 Mary31 skrev:
Jag tror att det var vanligare på 60-talet. Vi har ett hus från 1967 som hade ett originalkök i teak. När vi letar på blocket så är det främst 60-tals hus som har detta. Det finns en annons ute nu på blocket med garderober 60-tal om det är intressant. Lycka till med sökandet!
Tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.