Jag ska byta ut belysningen till LED vid diskbänk och vitrinskåp, tanken är att kunna dimra dessa så man får trivselljus utan att bli bländad. Det är totalt 24W vid diskbänk och 12W i vitrinskåp som ska kunna regleras.

Jag hade velat koppla ihop det med Z-wave insatsdimmer. Tex. denna
Jag hittar ingen trafo som man kan styra 240V utan 0-10V ingång och då fungerar inte Z-wave.
Så en trafo som klarar 24W och den andra på 12W hade varit väldigt bra, då kan jag styra diskbänk separat.

Du behöver förklara lite mer. Hur tänker du byta? Ska du byta själva ljuskällan eller hela armaturen? Spänning? Varför? Varför inte dimra halogen eller vad du har nu? Vad menar du med trafo som kan styra 230 V, vad vill du styra??

Jag ska byta hela ljuskällan till en LED aluminiumlister för jag behöver mer ljus och annan färg på ljuset än vad som finns idag. Spänning ligger på 24V på listerna.
Det som sitter idag är halogen spottar och en trafo som grenar till båda platserna
Jag vill kunna reglera styrkan på listerna genom en dimmer till en trafo som matar både till diskbänk och vitrinskåp. Fler kablar går inte att dra i rören annars kunde man lösa det på smidigare sätt

Verkar svårt att hitta ett drivdon för LED som ger 24 V och som kan dimras med en traditionell dimmer på primärsidan. Har bläddrat bland Mean Well's sortiment, och har inte dom, då finns det inte...
http://www.meanwell.com/product/led/LED.html

Valet skulle bli betydligt enklare om du kunde hitta en dimmerstyrning som ger 1-10V eller push.
Har inte säljaren av LED-listen några drivdon?

Tack för svar.

Säljaren skickar med drivdon dock är dessa inte dimbara på primärsidan utan på sekundärsidan. Jag har ringt flera samtal idag och får förhoppningsvis svar i morgon om någon kan hitta en lösning.
När jag googlar så har många samma problem men har inte hittat någon som fått det att fungera på ett bra och säkert sätt.

Det lutar åt det du skriver att se om det går att få till 1-10V styrning istället, då finns det några alternativ

Hittat ett drivdon i Kina som skulle fungera men då är det frågan vilken kvalitet det är så det inte blir varmt eller dioderna blinkar. Eller att den inte är säker som elprodukt vilket inte alla saker därifrån är :)

På papperet ser den bra ut, dyrare än den Norska oljan... Men att dimra drivdon för LED på primärsidan är alltid en chansning. Faseavsnitt låter som antingen fram- eller bakant, men att översätta norska ord är inte alltid klockrent.. Din qubinopuck kanske inte alls lirar ihop, men då finns säkert en annan dimmer som fungerar bättre, t.ex från Eltako eller Vadsbo.

Nu står det ju "Dimmable with leading edge /trailing edge" på den, om man ska lita på det....

Norge måste väl ta rejält betalt ifall oljan börjar sina :). Sen är det väl skatter och tull om man ska köpa den från Norge.Bäst och säkrast rent funktionsmässigt så är anpassad dimmer bättre än min planerade lösning.

@sblixten: Den ser ut att ha samma funktioner men för en lite billigare peng. Helt köper man ett märke man känner igen eller i alla fall kan googla på så man ser vad det är för kvalitet. Blev nyfiken och funderar på att beställa en.

Swefred skrev:
Norge måste väl ta rejält betalt ifall oljan börjar sina :). Sen är det väl skatter och tull om man ska köpa den från Norge.Bäst och säkrast rent funktionsmässigt så är anpassad dimmer bättre än min planerade lösning.

@sblixten: Den ser ut att ha samma funktioner men för en lite billigare peng. Helt köper man ett märke man känner igen eller i alla fall kan googla på så man ser vad det är för kvalitet. Blev nyfiken och funderar på att beställa en.
Det går utmärkt att googla bägge.
http://nordesignas.no/
http://www.rita-light.com/
Jag gissar SHENZHEN RITA LIGHTING LTD tillverkar bägge ;)

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.