Skall straxt påbörja ett husbygge och har fått veta att kalkhalten i det kommunala vattennätet är ganska högt och att andra villaägare installerat avhärdningsfilter för att slippa problemen med kalkavlagringar. Har förstått att det här är en liten djungel av leverantörer och produkter där alla inte är helt seriösa eller levererar produkter som fungerar. Är tacksam för tips från er med erfarenheter. Vad kan rekommenderas?
Kommunen anger följande information om vattnet:

pH: 7,8

Tyska hårdhetsgrader, mg/l: 12-13

Kalcium, mg/l: [100]: 64,6

Järn, mg/l [0,1]: <0,05

Magnesium, mg/l [30]: 13,6

Fluorid, mg/l [1,5]: 0,83

Vi bygger en villa som i första hand skall fungera som sommarställe (alltså ej daglig vattenanvändning året om), men dit vi kanske flyttar permanent inom några år. Gillar att fylla badkaret då och då, samt tvätta bilarna rena utan kalkfläckar i lacken :).

Försöker hitta information och tester om dessa vattenfilter och utrustningar för avhärdning/avkalkning, men det är inte lätt.... Är därför väldigt tacksam för tips och råd här.
Som det verkar så kommer man vara tvingad att handla några hundra kilo salt per år, är det rimligt? Känns verkligen B att i ett samhälle med kommunalt vatten vara tvingad att först investera i en avhärdningsanläggning, sedan handla säckvis med salt och utöver detta betala löpande service på denna utrustning. Visst, ingen tvingar mig. Men med den hårdhet på vattnet som kommunen slangar ut och med de kalkproblem man har så finns det inte mycket till val heller.
Hur har ni löst problemen i era hus? Vilken produkt/leverantör har ni tyckt varit bra? Och vilka vill ni höja ett varningens finger för?

Lyfter tråden igen i förhoppning att få några svar. Tredje gången gillt kanske :D.
Har ni installerat en avkalkningsutrustning eller avhärdare? Vilka erfarenheter har ni, bra som dåliga? Vad är värt att tänka på i val av utrustning och kapacitet?

Jag har två saltavhärdare i två olika fastigheter, en i Belgien och en i Sverige. Tycker det är knöligt att hålla på med saltsäckar. Från Frankrike kommer nu en teknik där man kontrollerat injicerar kolsyra i vattnet. Detta sänker pH reglerat till 7,0 och det ska göra att man slipper kalkavlagringarna. Kalken finns naturligtvis kvar men ska inte avsätta sig som hårda avlagringar. Man kan också köra en avkalkningsperiod då befintlig kalk löses upp.

metoden används sedan några år i Frankrike och Belgien och ska vara godkänd hos respektive lands provningsanstalter. Jag såg en anläggning i går och är intresserad men ska studera teknisk dokumentation först och försöka finna mer användarerfarenheter.

man använder vanlig alimentär koldioxid där en mellanstor tub sägs räcka ungefär ett år. Tuber finns att hyra i Sverige på ettårskontrakt.

fabrikatet jag tittar på är Ecobulles.

Hej Gråsten och tack för denna info. Spännande lösning, men med infofilmer på franska och ingen svensk representant så är detta inget alternativ för oss då vi har att bestämma oss för ett system inom en månad. Tyvärr...

Har sökt som en tok på nätet för att se vad för produkter och leverantörer som finns. Har också funnit en del icke så smickrande omdömen om framförallt ett företag som heter Aquagruppen. Här är de jag funnit:
- Aquagruppen
- Aquapal
- Callidus
- vattenfilter.com
- Filtrena
- Vattenreningsbyrån
- JMS
- Brava

Är det någon av er läsare här som har någon erfarenhet av dessa, eller har annan intressant information? Tar tacksamt emot detta :).

• Gilla
bergback och 1 till
  • Laddar…
Jag beställde just ett CO2 system som jag tar med mig till Sverige om några veckor och installerar i sommarhuset på Öland där vattnet är rejält hårt med en massa trista beläggningar. Jag ägnade några timmar igår åt att läsa foruminlägg mm på franska. Det var mest ros men även en del skepticism. Metoden har använts industriellt i årtionden i Frankrike, inte minst för flasktvätt i champagneindustrin där man inte vill använda tillsatser som kan ge smak eller lukt. Gasen dunstar naturligtvis när vattnet blandas med luft men det som avsätts t ex på duschkabinväggar är pulverartat bikarbonat som ska vara lätt att torka bort med en mjuk trasa. Man ska slippa kalk i toaletter som är ett elände eftersom de gärna vill stå och rinna. Diskmaskiner behöver fortfarande salt.

Översta bilden har en cykel som stör till vänster. Anläggningen består av en vanlig tryckreducering till ca 3 bar, högst 5.Sedan ett partikelfilter, sedan burken där koldioxiden tillsätts, sedan en elektronisk pulsmätare som styr påsläpp av gas då vatten förbrukas. Sedan ett vitt filter som är till för att gasen ska blandas in ordentligt. Sist gasflaskan med manometrar. Inställning sker med pH mätare för drygt tusenlappen, jag får hjälp på distans, facetime mm.

Blir jag inte nöjd med grejorna i Sverige plockar jag ned dem och installerar i villan här som ska säljas. En fördel är att det är så lite skrymmande. Gasflaskan på bilden ska räcka nästan ett år, den hyr man från Air Liquide som även finns i Sverige. Återkommande underhåll är byte av gasflaska och filter, kontroll av pH.

Får återkomma om erfarenheter

Bilderna från garaget hos VVS ingenjören vars företag säljer grejorna lokalt.

CO2-system för vattenbehandling med regulator, manometrar, filter, och gasflaska bredvid cykel i ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Installation av CO2-system med tryckreducering, partikelfilter och mätutrustning mot vit vägg.
Skapa konto

En CO2-anläggning med gasflaska, tryckmätare och regulatorer monterad på en vägg, använd för vattenbehandling.
Skapa konto

En avhärdare eller jonbytare har en filtermassa som laddas med posetiva resp. Negativa joner växelvis för att binda bla. kalcium/magnesium till filtermassan. Natriumjonen som finns i saltet byter då plats med ”kalken” vid backspolning som lossnar och kan spolas ut i avloppet tillsammans med saltet.

Denna teknik använder alla kalkfilter, skillnaden är oftast hur man använder flödet i filtret. Detta för att få så lite underhåll och förbrukningskostnad som möjligt. Vatten och salt kan bli en stor kostnad på sikt, speciellt inom industri där även vattnet blir en kostnad.

Sen finns det tre olika typer på ventiler. Tidstyrd ventil där man backspolar efter ex. Antal dagar beroende på hur mycket vatten man tror sig göra över med. Detta innebär att man alltid då backspolar i ”onödan”, då man aldrig har använt hela massan. Men det kan också vara en fördel då du alltid har en viss omsättning på brunnen.
Flödestyrda ventiler där man anger hur mycket kalk man har och filtret backspolar då efter en viss mängd vatten. Ger oftast bäst ekonomi. Nackdelen är att man oftast använder dubbla tuber som vattnet kan växla mellan, detta gör dom lite dyrare att investera i, men kan betala sig på sikt främst vid normalhushåll.
Tidstyrda och flödestyrda ventiler där man utgår från tid, men om man skulle tillfälligt ha ett större vattenuttag kan ventilen ”flytta” intervallerna. Här kan man då köra lite tuffare inställning.

Som lök på laxen så är det även stor skillnad i tuber. Vissa arbetar med sk. Upflow vissa med Downflow. Upflow ger störst kontaktyta med filtermassan och oftast att föredra vid just bara kalkrening.
Som du ser så finns det mycket att tänka på men betänk då att alla har stort sätt samma filter. Titta på vatten och saltförbrukning framför allt och lycka till!

Tack mogge_73 för för ett informativt svar. Du verkat vara insatt i detta, är det någon speciell produkt som du skulle vilja rekommendera och som du tycker har ett bra förhållande mellan pris-kvalitet-funktion?

Här är dessvärre mina händer bakbundna, jag får inte rek. Filter på detta forum då jag själv är i branschen. Det skall vara fritt från reklam.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Ok, tack jag förstår. Uppskattar att du är ärlig om detta faktum och ej faller för frestelsen att smyga in reklam :ok:.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Lite funderingar kring avkalkning med koldioxid- vilket inte är avhärdning/mjukgörning för kalciumjonerna finns kvar i vattnet.

USAs armé gjorde en stor studie om användning av koldioxid för att få bort kalkavlagringar i vattenledningar och behållare. Sextiosidigt traggligt dokument som är intressantast ur synpunkten att få bort kalkavlagringar i befintliga system.

file:///D:/Downloads%20M5/Application_of_Carbon_Dioxide_Treatment_to_Manage_.pdf

Kalkavlagringar är kalciumvätekarbonat. Koldioxid i vatten bildar kolsyra, en svag syra. Denna löser kalciumvätekarbonatet så att man får fria kalciumjoner.. Med ökat partialtryck av koldioxid löses mer kalciumvätekarbonat vid en given temperatur. Men om temperaturen stiger vid bibehållet partialtryck av koldioxid så minskar lösligheten av kalciumvätekarbonat. Det är därför som kalkproblemen är störst vid förhöjd temperatur. Då återstår att öka partialtrycket av koldioxid vilket kommer att sänka pH. Om pH sänks för länge och mycket finns risk att koppar läcker ut i vattnet. I ett ny anläggning sägs det kunna vara en fördel att låta lite kalkavsättning ske eftersom det minskar korrosion. För mycket kalkavsättning leder bl a till energiförlust. System med koldioxidtillförsel körs i två lägen, det ena för kontinuerligt bruk för att hindra att den lösta kalken avsätter sig, det andra under kortare perioder med pH under 7 för att lösa upp befintlig kalk, t ex i ett varmvattensystem med cirkulation.

Systemen med löst kolsyra avhärdar inte vattnet. Kalkjonerna finns ju kvar och kan åter bilda kalciumkarbonat när koldioxidens partialtryck minskar och pH ökar. Ett exempel är vattenbehållaren på WC som sällan används,i dem försvinner koldioxiden i luften från det stillastående vattnet som inte längre är under tryck. Där rapporteras fortfarande problem med kalkavlagringar kunna förekomma. Den belgiska byggindustrins CSTC (centrum för vetenskap och teknik - dvs inte ett oberoende forskningsorgan som en statlig provningsanstalt) har mött en stor efterfrågan på undersökningar av andra avkalkningsmetoder än jonbytare. CSTC gjorde 2017 ett test där man skickade in vatten som gjorts extra hårt med natriumbikarbonat och kalciumklorid i var sin vattenvarmvattenberedare. Vattnet fick dessutom cirkulera genom varmvattenberedarna där vattnet värmdes till 60 grader. I den ena tillfördes enbart det hårda vattnet medan vattnet i den andra även tillfördes koldioxid. Man tog ut 5-10 liter åt gången upprepat dagligen under tre veckor. Den totala mängden förbrukat vatten var 2,7 kbm. Efter testperioden mätte man kalkavsättningen inne i kärlen och på värmeelementet. Man jämförde även resultaten med dem som erhölls med avhärdare av jonbytartyp där man eftersträvade en hårdhet av 15 grader F (TH) lika med 8,4 grader dH vilket är medelhårt.

Av de alternativa avkalkningsmetoder CSTC testade var det enbart koldioxidtillförsel som uppnådde lika låg grad av kalkavsättning som jonbytaravhärdning. Vid normalanvändning av koldioxid regleras pH till 7,0 vilket är lägre än Mörbylånga kommuns vatten som har pH 8,0-8,4 och hårdhet dH 6,5-8 enligt kommunens uppgifter.

Enligt många användarinlägg på franska och belgiska forum så minskar problemet med kalkavsättningar avsevärt och där det finns är det lätt att torka rent. En del klagar på att ventilen som styr koldioxidtillförseln klickar men det beror ju på var grejorna finns.

På sikt kan ämnet förtjäna en egen tråd.

Lyfter denna tråd igen då jag nu närmar mig tidpunkten då det är dags att bestämma sig och beställa utrustningen.
- Är det någon här som kan kommentera de ovan nämnda leverantörerna och deras produkter?
- Är det någon som konkret kan rekommendera en bra avhärdare som man själv har erfarenhet av?
- Och omvänt, är det någon som kan varna för en avhärdare som man själv haft dåliga erfarenheter av?
- Vilken kapacitet på rening i liter per minut bör man ha som ett minimum i ett normalhushåll, där även biltvätt ingår?
- Har någon bytt filtermassan i sin avhärdare och hur besvärligt eller enkelt var det? Vilken modell i så fall?
- Är det någon som har erfarenhet av vad service och underhåll har kostat? Vilken modell i så fall?
Jag är väldigt tacksam för all input jag kan få här :)

M Maxirati skrev:
Lyfter denna tråd igen då jag nu närmar mig tidpunkten då det är dags att bestämma sig och beställa utrustningen.
- Är det någon som konkret kan rekommendera en bra avhärdare som man själv har erfarenhet av?
- Är det någon som har erfarenhet av vad service och underhåll har kostat? Vilken modell i så fall?
Jag är väldigt tacksam för all input jag kan få här :)
Jag köpte avhärdningsfilter från Vattenreningsgruppen när vi byggde nytt hus i område med hårt vatten.
https://vattenreningsgruppen.se/produkt/vrg-avhardningsfilter-cv/

Flödesstyrd backspolning och möjlighet till delvis bypass för att kunna justera avhärdningen (man vill inte ha för mjukt vatten) gjorde att valet föll på dem. Enkelt att prata med dem över telefon, snabb offert, leverans enligt överenskommet datum. Har haft det i ca 18 månader. Fyller på saltförrådet på 25kg typ varannan månad, inte oftare.

Vi satte in ett avhärdningsfilter från en firma som heter Bra Vatten (vet ej om den är med i någon företagsgrupp) i gamla kåken för ca 5 år sedan. Har för mig att filtret hette något i stil med "Royal 90" eller liknande. Det hade flödesautomatik för backspolning, justerbar resthårdhet och förbikoppling ifall man ville ta ut stora mängder vatten utan att avhärda det.

Allting funkade väldigt bra, både i kontakt med firman, installation samt funktionen på filtret.

• Gilla
Ant
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.