7 906 läst ·
32 svar
8k läst
32 svar
Var har ni er elanslutning till inbyggnadsugnen?
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Som jag jobbar så är det oftast köksleverantörerna som ser till så att även vitvarorna är på plats vid monteringsstarten och är det kunden själv som ska köpa vitvarorna separat så kräver jag att de ska vara hemtagna till monteringsstarten om jag ska montera på plats dem...
Problemet är inte att skruva dit en vanlig stickpropp då den oftast medföljer i ugnen men om elektrikern satt den dosan du syftar på så kan ju inte jag sätta in ugnen på sin plats vid monteringen vilket gör att jag inte heller får på plats ugnen som oftast ska vara över den vanliga och då tappas det tid i monteringen och så måste jag tillbaka igen och göra detta i efterhand.
Eftersom det sedan oftast ska sitta en passbit över ugnarna så måste jag dra in sågen igen för att kunna såga till denna t.ex...
Ärligt talat så har inte jag råkat ut för något annat än att ugnarna levereras med fast vanlig stickpropp eller lös sådan inuti ugnen som man själv får skruva fast...
Problemet är inte att skruva dit en vanlig stickpropp då den oftast medföljer i ugnen men om elektrikern satt den dosan du syftar på så kan ju inte jag sätta in ugnen på sin plats vid monteringen vilket gör att jag inte heller får på plats ugnen som oftast ska vara över den vanliga och då tappas det tid i monteringen och så måste jag tillbaka igen och göra detta i efterhand.
Eftersom det sedan oftast ska sitta en passbit över ugnarna så måste jag dra in sågen igen för att kunna såga till denna t.ex...
Ärligt talat så har inte jag råkat ut för något annat än att ugnarna levereras med fast vanlig stickpropp eller lös sådan inuti ugnen som man själv får skruva fast...
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Om man sätter dosan bakom micron (om det rör sig om ett högskåp) så kan man ju få in inbyggnadsugnen oavsett...
Men sedan så får du väl ha lite pli på din elektriker så att han är där när du färdigställer köket.
Han har ju ändå en massa annat att göra där.
Detta ämnet angående att ha vanlig stickpropp på ugnar har diskuterats på el-delen här på forumet och slutsatsen blev väl att det känns lite osäkert att kräma på med så höga strömmar som det rör sig om genom en vanlig stickkontakt och uttag.
//Patrik
Men sedan så får du väl ha lite pli på din elektriker så att han är där när du färdigställer köket.
Detta ämnet angående att ha vanlig stickpropp på ugnar har diskuterats på el-delen här på forumet och slutsatsen blev väl att det känns lite osäkert att kräma på med så höga strömmar som det rör sig om genom en vanlig stickkontakt och uttag.
//Patrik
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Ha ha... jo du... jag har väldigt bra pli på min elektriker...
Han är anställd på en firma men servar i princip bara mig och en kollega till mig och har kanske 30% andra jobb...
Tänkte precis också fråga vad skillnaden är och varför de skickar med vanlig stickpropp om det inte är bra...
Han är anställd på en firma men servar i princip bara mig och en kollega till mig och har kanske 30% andra jobb...
Tänkte precis också fråga vad skillnaden är och varför de skickar med vanlig stickpropp om det inte är bra...
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Hehe Det låter lite grann som mig, förutom att jag bara servar en liten byggfirma och har kanske 40% andra jobb.Paul-Staffanstorp skrev:
Ja, som sagt så känns det som att man vill ha lite rejälare doningar. Jag har börjat sätta såna där, andra elektriker sätter en anslutningsdosa och kopplar fast (vilket är helt uppåt väggarna, då måste man ju vara två stycken när man ska sätta dit/ta bort ugnen. En som håller i och en som kopplar ur ur dosan och då ska den personen egentligen vara en elektriker dessutom).
//Patrik
Vi köpte Siemens ugn och kombiugn och monterade i Ikeas högskåp. Tyckte de verkade ganska djupa så bad elektrikern verifiera att det verkligen skulle gå att få plats med uttag och stickpropp där han trodde. Kom hem och de hade monterat uttagen utan att kolla, och visst fasen var ugnarna för djupa för att få plats... flyttade uttagen till bakom undre lådan (högskåpet har två lådor, sen ugnarna, sen skåp överst) och använde vinklade stickproppar. Funkar kanon och är lätt att komma åt om man vill plocka ut ugnarna.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Låter typiskt som en elektriker som inte är van att arbeta med köksinstallationer...pingflood skrev:Vi köpte Siemens ugn och kombiugn och monterade i Ikeas högskåp. Tyckte de verkade ganska djupa så bad elektrikern verifiera att det verkligen skulle gå att få plats med uttag och stickpropp där han trodde. Kom hem och de hade monterat uttagen utan att kolla, och visst fasen var ugnarna för djupa för att få plats... flyttade uttagen till bakom undre lådan (högskåpet har två lådor, sen ugnarna, sen skåp överst) och använde vinklade stickproppar. Funkar kanon och är lätt att komma åt om man vill plocka ut ugnarna.
Men tråkigt när de inte ens kan engagera sig i att kolla så det kommer fungera... :|
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Hehe Jag måste faktiskt hålla med, men det är ju genom att man själv gjort misstaget som man lärt sig.Paul-Staffanstorp skrev:
Men högskåp är bra för då finns det som sagt plats bakom micron. Däremot när de placerar ugnen i skåpet under hällen då är det värre och framförallt om det är utanpåliggande. Finns ingen plats, senast jag var med om det så blev jag tvungen att placera spisuttag och ugnuttag på golvet under skåpet. Var urspårat ur skivan i skåpet så att man kunde sträcka ner handen och stoppa i kontakterna.
//Patrik
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Problemet är ju den nya typen av kombiugnar som börjat ta över mer och mer tycker jag då de kräver fulla djupet för att få plats men då får man placera uttagen bakom en av lådorna under ugnarna... förslagsvis den översta så kablarna med säkerhet räcker till.Patrik_Hed skrev:Hehe Jag måste faktiskt hålla med, men det är ju genom att man själv gjort misstaget som man lärt sig.
Men högskåp är bra för då finns det som sagt plats bakom micron. Däremot när de placerar ugnen i skåpet under hällen då är det värre och framförallt om det är utanpåliggande. Finns ingen plats, senast jag var med om det så blev jag tvungen att placera spisuttag och ugnuttag på golvet under skåpet. Var urspårat ur skivan i skåpet så att man kunde sträcka ner handen och stoppa i kontakterna.
//Patrik
Då uppstår det bara problem när de dessutom valt att ha sockellåda under men flertalet köksleverantörer har numera gått ifrån att sälja in denna lösning då man vill ha tilluftsventilation under skåp som innehåller ugnar vilket inte är möjlig med sockellåda.
Tacksamt är detta !!
De sockellådorna jag sett har även små hjul på dem som eventuellt gör fina spår i plast/vinyl golv, så nej tack. Dessutom känns det lite smutsigt att ha prylar nere vid golvnivån.Paul-Staffanstorp skrev:Problemet är ju den nya typen av kombiugnar som börjat ta över mer och mer tycker jag då de kräver fulla djupet för att få plats men då får man placera uttagen bakom en av lådorna under ugnarna... förslagsvis den översta så kablarna med säkerhet räcker till.
Då uppstår det bara problem när de dessutom valt att ha sockellåda under men flertalet köksleverantörer har numera gått ifrån att sälja in denna lösning då man vill ha tilluftsventilation under skåp som innehåller ugnar vilket inte är möjlig med sockellåda.
Tacksamt är detta !!
Och jo, kombiugnen vi köpte snor lika mycket plats som den vanliga ugnen (54.5cm tror jag det var). Dock är det en fantastiskt bra pryl, inte bara är det en utmärkt mikro, men man kan ju köra mikro+varmluft och fixa en perfekt bakad potatis på 25-30 minuter (tar normalt 75+ minuter i vanlig ugn). Dyra som fasen, men nu har vi två bra ugnar (67 liter och 39 liter), mikro och kombifunktionen. Har bara 4.2 meter bänkskiva som innehåller 80cm diskho och 90cm gashäll så skönt att inte behöva ställa en mikro där heller.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Det har jag förvisso aldrig sett att sockellådor har då de flesta jag arbetat med är konstruerade exakt som vanliga lådor på samma typ av skenor...pingflood skrev:De sockellådorna jag sett har även små hjul på dem som eventuellt gör fina spår i plast/vinyl golv, så nej tack. Dessutom känns det lite smutsigt att ha prylar nere vid golvnivån.
Och jo, kombiugnen vi köpte snor lika mycket plats som den vanliga ugnen (54.5cm tror jag det var). Dock är det en fantastiskt bra pryl, inte bara är det en utmärkt mikro, men man kan ju köra mikro+varmluft och fixa en perfekt bakad potatis på 25-30 minuter (tar normalt 75+ minuter i vanlig ugn). Dyra som fasen, men nu har vi två bra ugnar (67 liter och 39 liter), mikro och kombifunktionen. Har bara 4.2 meter bänkskiva som innehåller 80cm diskho och 90cm gashäll så skönt att inte behöva ställa en mikro där heller.
Dock kan jag hålla med dig om att jag själv inte heller skulle gilla det förvaringsutrymmet p.g.a att det är för nära golvet och smuts tar sig in där man har sockellådor och det är svårare att hålla rent där.
Dessutom försvårar det monteringsarbetet med sockellådor så man är glad att slippa dem av den anledningen med...
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Ja, visst ja. Jag har ännu inte råkat ut för någon kombiugn så jag glömmer bort att de finns.Paul-Staffanstorp skrev:Problemet är ju den nya typen av kombiugnar som börjat ta över mer och mer tycker jag då de kräver fulla djupet för att få plats men då får man placera uttagen bakom en av lådorna under ugnarna... förslagsvis den översta så kablarna med säkerhet räcker till.
Tacksamt är detta !!
Fast efter att ha läst här på byggahus så vet jag nu att de finns och det är bra, för då kan jag fråga nästa kund om de ska ha kombiugn så man inte råckar sätta uttag för micro.
Eh, sockellåda? På golvet? Istället för en sockel?
//Patrik
Redigerat:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Är ganska viktigt för dig att kolla upp då kombiugnarna drar typ 3400W...Patrik_Hed skrev:Ja, visst ja. Jag har ännu inte råkat ut för någon kombiugn så jag glömmer bort att de finns.
Fast efter att ha läst här på byggahus så vet jag nu att de finns och det är bra, för då kan jag fråga nästa kund om de ska ha kombiugn så man inte råckar sätta uttag för micro.
Eh, sockellåda? På golvet? Istället för en sockel?
//Patrik
Sockellåda ja...