7 517 läst ·
11 svar
8k läst
11 svar
Var hänger ni träningskläderna?
Medlem
· Västra Götaland
· 165 inlägg
Jag har haft ett flertal bostäder under årens lopp, och ett problem som jag ständigt har dragits med är fågan: Var hänger man sina svettiga träningskläder? När man bodde ensam gick det oftast att lösa på något sätt, man hängde dem i badrummet, i tvättstugan eller i någon klädkammare. Men nu när familjen växer så så börjar det bli ett verkligt problem.
Jag har ofta minst två uppsättningar kläder "igång" samtidigt, och min fru oftast en uppsättning. Nu börjar barnen med idrott i skolan och kommer hem med kläder som skall hängas upp på tork, inom kort kommer vi att ha åtminstone 6 omgångar kläder att hänga på tork.
Ännu värre blir det när barnen skall börja på fotboll, dans, friidrott eller vad det nu kan bli. Vi kommer lätt upp i ett tiotal uppsättningar kläder inom några år. Det tar plats!
I mitt föräldrahem byggt på 70-talet fanns det ett stort pannrum i källaren där oljepannan stod och brummade och gav värme. Där hängde vi alla våra träningskläder och gympakläder, även på den tiden handlade det då mellan 5 och 10 klädomgångar. I moderna hus finns inga pannrum, och oftast ingen källare. Det är ont om klädkammare, och tvättstugorna är små. Dessutom tycker jag (och framför allt min fru) att det känns fel att blanda ren tvätt med svettiga träningskläder.
Är vi ensamma om detta problem? Hur gör ni?
Jag har ofta minst två uppsättningar kläder "igång" samtidigt, och min fru oftast en uppsättning. Nu börjar barnen med idrott i skolan och kommer hem med kläder som skall hängas upp på tork, inom kort kommer vi att ha åtminstone 6 omgångar kläder att hänga på tork.
Ännu värre blir det när barnen skall börja på fotboll, dans, friidrott eller vad det nu kan bli. Vi kommer lätt upp i ett tiotal uppsättningar kläder inom några år. Det tar plats!
I mitt föräldrahem byggt på 70-talet fanns det ett stort pannrum i källaren där oljepannan stod och brummade och gav värme. Där hängde vi alla våra träningskläder och gympakläder, även på den tiden handlade det då mellan 5 och 10 klädomgångar. I moderna hus finns inga pannrum, och oftast ingen källare. Det är ont om klädkammare, och tvättstugorna är små. Dessutom tycker jag (och framför allt min fru) att det känns fel att blanda ren tvätt med svettiga träningskläder.
Är vi ensamma om detta problem? Hur gör ni?
Ehh..tvätta dem? Eller har jag missförstått din fråga?
Svettiga träningskläder slängs ner ibland den öriga smutstvätten här iaf.
mvh
Svettiga träningskläder slängs ner ibland den öriga smutstvätten här iaf.
mvh
Mina svettiga träningskläder kan inte slängas i tvättkorgen iaf. De måste antingen in i tvättmaskinen direkt eller hängas så att de torkar innan de kan läggas i tvätten. Lägger men dem bland den övriga tvätten så blir det en olidlig doft efter ett par timmar.Jessica Pessica skrev:
Jag förstår absolut problemet och växte upp med samma lösning som Skogsbullen. Häng upp i pannrummet som bekvämt nog låg i samband med tvättstugan var det överenskommna förfarandet. Som slö tonåring så utnyttjade jag dock trappräcket rätt friskt som svettork vilket inte alltid uppskattades.
Nu så blir det badkarskanten och ibland tvättlinan i tvättstugan. Om det inte är snorkallt så funkar det bra ute under ett altantak.
Bra material i träningskläderna underlättar. Torktiden på en dyngsur bomulls t-shirt är ju 10 ggr längre än om man har något modernt sport-material.
Medlem
· Västra Götaland
· 165 inlägg
Kanske inte förstått problemet? Att slänga ner genomsvettiga träningskläder bland övrig smutstvätt är väl inte så lyckat. Speciellt inte dagen efter när man skall ha dem igen, och måste rota fram de blöta stinkande kläderna inför nästa träningspass.Jessica Pessica skrev:
Eller kör du en tvättmaskin så fort någon i familjen har tränat? Då skulle vi snart behöva köra flera maskiner om dagen. Med tanke på miljöbelastning, kostander och tidsåtgång är det inget alternativ för oss i alla fall.
Anledningen till att jag postade detta inlägg i avdelningen "Planlösningar" är att jag ville veta om någon har kommit på någon smart lösning på detta kopplat till en planlösning. Stor hall med flera torkskåp? Bastu som dubblerar som torkrum? Egen svettork-avdelning i tvättstugan?
Om ni är många som tränar och producerar mycket svett så tror jag att ett dedikerat torkskåp för svettkläder är en bra lösning. Jag skulle vilja ha det i tvättstugan, alt om man har ett grovkök. Egentligen så skulle det ju räcka med ett "vädringsskåp". Jag har aldrig ägt ett torkskåp, men visst måste de gå att köra i vädringsläge så att man slipper bränna för många kWh på svettkläder?
Jag tvättar mina träningskläder direkt, i duschen. Eftersom det mesta av svetten och därmed lukten är enkelt att skölja ur så luktar de inte när de torkar och man kan använda dem några gånger innan de behöver tvättas i maskinen. Än så länge är vi bara två så det tar inte allt för sto plats när det torkar, och jag hade definitivt inte stått ut med att ha det otvättat i badrummet för då hade det luktat alldeles för mycket...
det behövs nästan en grovtvätt med direkt ingång utifrån. Med riktigt tåligt golv. Vi är två som tränar på elitnivå, dels grusträningar på vintern när allt måste av i hallen, annars sprider man skiten in i huset. Där blir de ofta liggandes i "luftiga" högar. Vi har en stor hall, men visst det är inte alls optimalt. Det understa stället åker in i tvätten. jag har mååånga underställ. Dels den vanliga löp- och gymträningen. De vanliga träningskläderna tvättas också hela tiden, har många av det med. Löparbyxor får ofta hänga i hallen, men de stinker inte så mycket när de väl torkat. Vi har en tvättmaskin i entré-wc, så det är lätt att slänga in och tömma träningsväskor rätt in. Kräver många uppsättningar och idog tvätthantering dock.
Ett bra utrymme i en källare med en riktigt tålig tvättmaskin står på önskelistan, jag har bara ltie avloppsrör som måste dras om först. Och gräva en utvändig trappa. Men tränar man två gånger om dan så hinns det inte riktigt med!
Ett bra utrymme i en källare med en riktigt tålig tvättmaskin står på önskelistan, jag har bara ltie avloppsrör som måste dras om först. Och gräva en utvändig trappa. Men tränar man två gånger om dan så hinns det inte riktigt med!
Handgrävning av trappa är träning
(förlåt, kunde inte låta bli)
Pannrummet brukar vara en populär plats för träningskläder, annars som sagt ett eget torkskåp med utblås utomhus. Gärna med möjlighet att stänga av värmepaketet.
Pannrummet brukar vara en populär plats för träningskläder, annars som sagt ett eget torkskåp med utblås utomhus. Gärna med möjlighet att stänga av värmepaketet.
Utrymmesperoblemen du nämner är nog en stor orsak till det överdrivna tvättandet idag, många slänger helt enkelt både handduk och träningskläder i tvätten efer en användning. Jag saknar också mina föräldrars källare och är glad att mina tjejer än så länge är såpass små att deras träningskläder inte blir svettstinkande.
Jag ska följa den här tråden och se om det kommer några bra råd, för vi har bara hal och badrum att tillgå, ingen groventré och ingen tvättstuga och inget pannrum.
Att skaffa torkskåp för svettiga träningskläder låter INTE som nån bra idé, svett innehåller salter och proteiner som i ett torkskåp härdas in i tyget och förstör det.
Jag ska följa den här tråden och se om det kommer några bra råd, för vi har bara hal och badrum att tillgå, ingen groventré och ingen tvättstuga och inget pannrum.
Att skaffa torkskåp för svettiga träningskläder låter INTE som nån bra idé, svett innehåller salter och proteiner som i ett torkskåp härdas in i tyget och förstör det.
Vad sägs om ett torkskåp eller liknande men utan värme, bara en datorfläkt typ (dom finns ju i 240V-varianter också) som trycker ut till utsidan av huset. Kanske en timer också.Anna_H skrev:
Klicka här för att svara