17 482 läst ·
30 svar
17k läst
30 svar
Var handlar matbutikerna sina varor ifrån?
Axfood Snabbgross levererar i första hand till restauranger och har därför en hel del produkter som inte finns i vanliga butiker. Vi handlar en del där (och betalar privat) pga produkturvalet och kvalitén på färskvarorna, vilken slår vanliga butiker med hästlängder.krilleman_215 skrev:
Delar den uppfattningen.Nimajneb skrev:
Bakgrunden till att jag är nyfiken är att jag klurar på vilka förutsättningar man skulle ha att öppna en mindre butik som har standardvaror och skulle fungera som ett komplement till de större. Närmaste butik är lite mer än en mil bort.
Tanken var då att ha ett litet standardsortiment men huvudsysslan ska vara att man tar beställning dagen innan och handlar på vägen hem från jobbet.
Frågan är om man kan få såpass bra inköpspris att det kommer att lösa sig
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 832 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 832 inlägg
Bergendahl är en grossist som säljer till andra butiker än sina "egna" (City Gross).
http://www.bergendahls.se/bergendahls-food/food.html
http://www.bergendahls.se/bergendahls-food/food.html
Innan du tittar på en lösning, fundera på kundens situation och vilket ev problem du försöker lösa för honom eller henne.D09 skrev:Delar den uppfattningen.
Bakgrunden till att jag är nyfiken är att jag klurar på vilka förutsättningar man skulle ha att öppna en mindre butik som har standardvaror och skulle fungera som ett komplement till de större. Närmaste butik är lite mer än en mil bort.
Tanken var då att ha ett litet standardsortiment men huvudsysslan ska vara att man tar beställning dagen innan och handlar på vägen hem från jobbet.
Frågan är om man kan få såpass bra inköpspris att det kommer att lösa sig
Jag har en liten lokalbutik inom en km från hemmet. Dock är dess utbud så pass begränsat att man mer eller mindre ALLTID måste iväg på någon stormarknad.
Jag kräver inte att det ska finnas 7 sorters rödbetor att välja bland men det ska finnas ett väldigt brett bassortiment för att det ska bli hållbart.
Jag kräver inte att det ska finnas 7 sorters rödbetor att välja bland men det ska finnas ett väldigt brett bassortiment för att det ska bli hållbart.
Det jag ser att man konkurrera med är närhet och service.Nimajneb skrev:
Service skulle innebära att man kanske har ett visst sortiment med basvaror. Typ mjölk, smör, chips etc som man kan sälja direkt. Den andra delen är som sagt att man öppnar en e-sida där kunden får kryssa i vad den ska ha och jag plockar upp det på vägen hem dagen efter och antingen lämnar eller kunden avhämtar... Sen att man hittar ett system som passar kunderna där man kan planera längre fram också och få helheten...
Kunderna är förmodligen sådana som uppskattar tid mer än att lägga lite extra på matkontot.
Sen har jag sett folk kånka med matkassar från busshållplatsen... Har man inte körkort så är det nog inget kul o handla mat o sen kånka med det på bussen o sen bära det en låååång väg från busshållsplatsen.
Jag kan inte konkurrera med öppetider, priser eller sortiment. Finns både Ica kvantum och Willys efter en dryg mil.
Tror inte att jag kan försörja mig helt på detta utan det blir en sidoinkomst till övriga verksameter.
Detta är bara i tankestadiet så kom gärna med ideer.
Tror inte det finns någon ekonomi i detta att köra småskaligt. Du kan ju fundera på att bli chaffis till http://www.mathem.se