krilleman_215 skrev:
Sambon har konto på axfood snabbgross och det är ju långt ifrån allt som är billigare än i "vanliga" butiker...
Axfood Snabbgross levererar i första hand till restauranger och har därför en hel del produkter som inte finns i vanliga butiker. Vi handlar en del där (och betalar privat) pga produkturvalet och kvalitén på färskvarorna, vilken slår vanliga butiker med hästlängder.
 
Krilleman
Jag gillar också deras storpack, sist det var födelsedag så gav jag bort 10kg kungsörnens makaroner i jätte-kartong :thumbup:
 
D09 skrev:
He he det var min nästa fråga ;) hur skiljer sig priserna i inköp samt mot vanliga butiker?
Pratar vi om Axfood så får man hålla noga koll på priserna. Vissa saker är riktigt billigt medan annat kan vara betydligt dyrare än normala stormarknader.
 
D09
Är det kanske så att mindre butiker inte har samma sortiment som ica, willys etc pga höga inköpspriser?

Typ arla mjölk, lätta smör osv.
 
D09 skrev:
Är det kanske så att mindre butiker inte har samma sortiment som ica, willys etc pga höga inköpspriser?
Säkert är det så. Sen kan man ju fundera på om de vore "mindre butiker" om de hade samma sortiment... ;)
 
Kanske det finns olika definitioner för en mindre butik, för mig är det ett litet ställe med begränsat sortiment och 1 max 2st som jobbar samtidigt.
 
D09
Nimajneb skrev:
Kanske det finns olika definitioner för en mindre butik, för mig är det ett litet ställe med begränsat sortiment och 1 max 2st som jobbar samtidigt.
Delar den uppfattningen.

Bakgrunden till att jag är nyfiken är att jag klurar på vilka förutsättningar man skulle ha att öppna en mindre butik som har standardvaror och skulle fungera som ett komplement till de större. Närmaste butik är lite mer än en mil bort.

Tanken var då att ha ett litet standardsortiment men huvudsysslan ska vara att man tar beställning dagen innan och handlar på vägen hem från jobbet.

Frågan är om man kan få såpass bra inköpspris att det kommer att lösa sig
 
B
D09 skrev:
Delar den uppfattningen.

Bakgrunden till att jag är nyfiken är att jag klurar på vilka förutsättningar man skulle ha att öppna en mindre butik som har standardvaror och skulle fungera som ett komplement till de större. Närmaste butik är lite mer än en mil bort.

Tanken var då att ha ett litet standardsortiment men huvudsysslan ska vara att man tar beställning dagen innan och handlar på vägen hem från jobbet.

Frågan är om man kan få såpass bra inköpspris att det kommer att lösa sig
Innan du tittar på en lösning, fundera på kundens situation och vilket ev problem du försöker lösa för honom eller henne.
 
Jag har en liten lokalbutik inom en km från hemmet. Dock är dess utbud så pass begränsat att man mer eller mindre ALLTID måste iväg på någon stormarknad.

Jag kräver inte att det ska finnas 7 sorters rödbetor att välja bland men det ska finnas ett väldigt brett bassortiment för att det ska bli hållbart.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Nimajneb skrev:
Innan du tittar på en lösning, fundera på kundens situation och vilket ev problem du försöker lösa för honom eller henne.
Det jag ser att man konkurrera med är närhet och service.

Service skulle innebära att man kanske har ett visst sortiment med basvaror. Typ mjölk, smör, chips etc som man kan sälja direkt. Den andra delen är som sagt att man öppnar en e-sida där kunden får kryssa i vad den ska ha och jag plockar upp det på vägen hem dagen efter och antingen lämnar eller kunden avhämtar... Sen att man hittar ett system som passar kunderna där man kan planera längre fram också och få helheten...

Kunderna är förmodligen sådana som uppskattar tid mer än att lägga lite extra på matkontot.

Sen har jag sett folk kånka med matkassar från busshållplatsen... Har man inte körkort så är det nog inget kul o handla mat o sen kånka med det på bussen o sen bära det en låååång väg från busshållsplatsen.

Jag kan inte konkurrera med öppetider, priser eller sortiment. Finns både Ica kvantum och Willys efter en dryg mil.

Tror inte att jag kan försörja mig helt på detta utan det blir en sidoinkomst till övriga verksameter.

Detta är bara i tankestadiet så kom gärna med ideer.
 
Tror inte det finns någon ekonomi i detta att köra småskaligt. Du kan ju fundera på att bli chaffis till http://www.mathem.se
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Det är väl byggbranschen, dom stora får jätterabatter....

Får ni chansen så besök Dagabs lager i Jordbro. Rätt häftigt hur de jobbar med att plocka varor till butikerna.....
 
Nästa problem tror jag är att, om du som handlare ska köra hem varor till dina kunder så får du inte bryta kylkedjan vilket betyder att du måste ha en kylbil om du ska ha med en liter mjölk......
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Jo_W skrev:
Nästa problem tror jag är att, om du som handlare ska köra hem varor till dina kunder så får du inte bryta kylkedjan vilket betyder att du måste ha en kylbil om du ska ha med en liter mjölk......
Förmodar att det finns krav på vilket kylsystem man får ha?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.