D09
Nyfiken på vilka grossister som levererar livsmedlen till typ ica, willys.

Levererat även dessa till mindre butiker?
 
Axfood levvererar till willys. Ica levererar till Ica.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Köper ica direkt från leverantörerna?
 
ICA och Coop äger egna grossistbolag som levererar inom respektive koncern. De brukar även komplettera från andra leverantörer när det gäller specialvaror...
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Många leverantörer anlitar gemensamma säljbolag.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Om Axfood

Axfood bedriver handel med dagligvaror inom detalj- och partihandeln i Sverige. Detaljhandeln drivs genom de egenägda kedjorna Willys, Hemköp och PrisXtra. Antalet butiker uppgår till 243 stycken*. Därutöver samverkar Axfood med ett stort antal handlarägda butiker knutna till Axfood genom avtal, bland annat inom Hemköpskedjan och Willys men också under varumärken som Handlar’n och Tempo. Totalt samverkar Axfood med cirka 820 handlarägda butiker.

Partihandeln drivs genom Dagab och Axfood Närlivs. Axfood är noterat på Nasdaq OMX Stockholm ABs Large Cap-lista. Huvudägare är Axel Johnson AB med cirka 50 procent av aktierna. Axfood har cirka 20 procents marknadsandel i Sverige.
*Antal butiker ovan uppdateras varje kvartal.




Antar att man måste köpa genom typ Dagab om man som mindre butik vill åt varorna?
 
D09
Nyfiken på om man kommer åt samma varor/ märken om man skulle starta en liten pyttebutik i bostadsområdet
 
Till många mindre butiker kör svensk cater ut gods till. Servera finns även.

Alla större grossister köper i sin tur från tillverkarna av produkterna.

Jag kör långtradare och lastade idag t.ex. Kaffe från gevalia till både ICAs samt lidls centrallager.
 
D09
Måste väl finnas för avhämtning också?
 
D09 skrev:
Nyfiken på om man kommer åt samma varor/ märken om man skulle starta en liten pyttebutik i bostadsområdet
Dagab har en butik där du kan skaffa kundkord som företagare.
 
Krilleman
Sambon har konto på axfood snabbgross och det är ju långt ifrån allt som är billigare än i "vanliga" butiker...
 
D09
He he det var min nästa fråga ;) hur skiljer sig priserna i inköp samt mot vanliga butiker?
 
Min erfarenhet är att det inte är billigare än tex ICA Maxi. Fördelen är väl att det finns många storpack att välja på som kan dra ner kilo/liter priserna.
 
krilleman_215 skrev:
Sambon har konto på axfood snabbgross och det är ju långt ifrån allt som är billigare än i "vanliga" butiker...
Det är väl inte billigare som är tanken utan vem som tar kvittot ;-) Men oftast har de storpack som sänker priset/kg som gör det lönsamt. Har ex 1,5kg taco krydda som aldrig tar slut, kostade 139, men tar aldrig slut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.