17 482 läst ·
30 svar
17k läst
30 svar
Var handlar matbutikerna sina varor ifrån?
Sida 1 av 3
Många leverantörer anlitar gemensamma säljbolag.
Om Axfood
Axfood bedriver handel med dagligvaror inom detalj- och partihandeln i Sverige. Detaljhandeln drivs genom de egenägda kedjorna Willys, Hemköp och PrisXtra. Antalet butiker uppgår till 243 stycken*. Därutöver samverkar Axfood med ett stort antal handlarägda butiker knutna till Axfood genom avtal, bland annat inom Hemköpskedjan och Willys men också under varumärken som Handlarn och Tempo. Totalt samverkar Axfood med cirka 820 handlarägda butiker.
Partihandeln drivs genom Dagab och Axfood Närlivs. Axfood är noterat på Nasdaq OMX Stockholm ABs Large Cap-lista. Huvudägare är Axel Johnson AB med cirka 50 procent av aktierna. Axfood har cirka 20 procents marknadsandel i Sverige.
*Antal butiker ovan uppdateras varje kvartal.
Antar att man måste köpa genom typ Dagab om man som mindre butik vill åt varorna?
Axfood bedriver handel med dagligvaror inom detalj- och partihandeln i Sverige. Detaljhandeln drivs genom de egenägda kedjorna Willys, Hemköp och PrisXtra. Antalet butiker uppgår till 243 stycken*. Därutöver samverkar Axfood med ett stort antal handlarägda butiker knutna till Axfood genom avtal, bland annat inom Hemköpskedjan och Willys men också under varumärken som Handlarn och Tempo. Totalt samverkar Axfood med cirka 820 handlarägda butiker.
Partihandeln drivs genom Dagab och Axfood Närlivs. Axfood är noterat på Nasdaq OMX Stockholm ABs Large Cap-lista. Huvudägare är Axel Johnson AB med cirka 50 procent av aktierna. Axfood har cirka 20 procents marknadsandel i Sverige.
*Antal butiker ovan uppdateras varje kvartal.
Antar att man måste köpa genom typ Dagab om man som mindre butik vill åt varorna?
Till många mindre butiker kör svensk cater ut gods till. Servera finns även.
Alla större grossister köper i sin tur från tillverkarna av produkterna.
Jag kör långtradare och lastade idag t.ex. Kaffe från gevalia till både ICAs samt lidls centrallager.
Alla större grossister köper i sin tur från tillverkarna av produkterna.
Jag kör långtradare och lastade idag t.ex. Kaffe från gevalia till både ICAs samt lidls centrallager.
Det är väl inte billigare som är tanken utan vem som tar kvittot ;-) Men oftast har de storpack som sänker priset/kg som gör det lönsamt. Har ex 1,5kg taco krydda som aldrig tar slut, kostade 139, men tar aldrig slut.krilleman_215 skrev: