6 244 läst ·
30 svar
6k läst
30 svar
Vår golvslipare vill byta ut alla plankor
Väldigt tacksam för alla svar. Lutar åt att jag behåller stenskivan.
Jag kan ju verkligen ingenting om sånt här så får dubbelkolla med gubbarna imorgon. Men de skrev att de skulle använda Osmo dekorvax vit och Osmo hårdvaxolja.prototypen skrev:
Vilket vackert golv du har! Var rädd om det.Dundersson skrev:
Varför ens slipa om det?
Om man ska slipa gamla massiva brödgolv så ska man för bästa resultat inte använda roterande maskiner utan en maskin som slipar i träets fiberriktning.
Tack! De hade småbarn som bodde här innan så det är mer slitet ut på vissa ställen än på bilderna. En del färg som släppt här och där också.Huddingebo skrev:
Tack för tipset gällande fiberriktning. Jag ska även kolla det med firman imorgon.
Nog går det bra att ha trägolv i köket, om det inte skulle klara det skulle det inte vara kvar efter 100 år. 
Spontant går jag nog med i gruppen som röstar för stenskivan, i andra hand att enbart byta ut och lägga i nytt golv där den var, så att det blir markerat att det är en ny del.
Men jag förstår också önskemålet om att ha ett helt enhetligt golv och givetvis går det att få till så att 6-7 brädor ser ut som resten, men det blir mer en fråga om ett "konsthantverksprojekt" där en hantverkare får prova sig fram i några omgångar innan det blir riktigt bra. Inget alternativ om ni vill ha ett färdigt resultat om någon/några veckor. Då är det att lägga nytt som gäller, vilket vore synd.
Spontant går jag nog med i gruppen som röstar för stenskivan, i andra hand att enbart byta ut och lägga i nytt golv där den var, så att det blir markerat att det är en ny del.
Men jag förstår också önskemålet om att ha ett helt enhetligt golv och givetvis går det att få till så att 6-7 brädor ser ut som resten, men det blir mer en fråga om ett "konsthantverksprojekt" där en hantverkare får prova sig fram i några omgångar innan det blir riktigt bra. Inget alternativ om ni vill ha ett färdigt resultat om någon/några veckor. Då är det att lägga nytt som gäller, vilket vore synd.
Hur snabbt är snabbt? Vårt trägolv lades förmodligen vid den stora köksrenoveringen 1838 och när jag nu gjorde om köket i vintras räckte det med grundlig rengöring och behandling med något bonvax. Patina, slitet, åldrat och inte riktigt fabriksnytt kan jag gå med på, men inte sunkigt.S Svante Svenson skrev:
Kör på detta! Jag hade behållit stenplattan utan tvekan! Bor i ett hus från 1900 och älskar varenda liten detalj som påminner om husets ålder. Alla måste inte ha vita, sterila hus där varenda vinkel är 90 grader...Dundersson skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Superfina plankor. Kilsågade tycks det mig. Vad du än gör så ta inte bort dessa.
Liten uppdatering.
Golvet är slipat och klart. Tycker att slutresultatet blev väldigt bra. Tyvärr verkar det som att tidigare ägaren (eller kanske ägaren innan det, vem vet) bytt ut en mindre planka i köket. Ser inte alls speciellt fint ut mot de äldre plankorna. Har ni något tips på hur man kan korrigera det? Jag tänkte att man kunde sno en planka i från garderoben eller klädkammaren. Där inne gör det inte så mycket om det är olika nyanser på brädorna.
Alla tips uppskattas
Mvh
Golvet är slipat och klart. Tycker att slutresultatet blev väldigt bra. Tyvärr verkar det som att tidigare ägaren (eller kanske ägaren innan det, vem vet) bytt ut en mindre planka i köket. Ser inte alls speciellt fint ut mot de äldre plankorna. Har ni något tips på hur man kan korrigera det? Jag tänkte att man kunde sno en planka i från garderoben eller klädkammaren. Där inne gör det inte så mycket om det är olika nyanser på brädorna.
Alla tips uppskattas
Mvh
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Grattis till ett riktigt fint golv.
Kanske går det att tona ner en vita brädan med en bets? Lite kaffesump kanske?
Är det stenplattan man ser till höger om den "vita" brädan? Glad du behöll den? Riktigt fint blev det i vart fall.
Kanske går det att tona ner en vita brädan med en bets? Lite kaffesump kanske?
Är det stenplattan man ser till höger om den "vita" brädan? Glad du behöll den? Riktigt fint blev det i vart fall.
Tack!Ö Örjan Bånge skrev:
Hmm, tror du det funkar? Funderar på om man kanske lägger ytterligare 2-3 lager vitfärg (hårdvaxolja?) på? Golvet var vitare innan och då syntes inte den nyare plankan.
Ja, det funkar. Det är lite slitet runt kanterna av stenskivan, men det kan jag leva med just nu iaf. Vet inte hur man kan snygga till det.
Jag skulle låta golvet vara precis som det är - inte lägga på färg eller olja. Ett vackert gammalt golv bör man vårda med omsorg. Att det var vitare förr beror (förmodligen) av den metod man använda förr, dvs att man ett par gånger varje år skurade golvet med linoljesåpa. Det gav med tiden ett vitare och oerhört slitstarkt golv.Dundersson skrev:
Försök istället att tona ner en nyare vitare brädan. Eller låt den vara för med tiden kommer den att mörkna.
Produkter som diskuteras: "linoljesåpa"
Linoljesåpa 5 liter Gysinge
Naturligt rengöringsmedel
445 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Tänk på att ALLA gamla golvbrädor har varit så vita.
Lite synd att det är pigment i hårdvaxoljan, det fördröjer att nya brädan mörknar.
Nästan alla träslag går mot färgen på mjölkchoklad om man låter det vara. Men det tar lite tid, typ 100 år.
Dagens människor är så momentana, det ska vara NU.
Protte
Lite synd att det är pigment i hårdvaxoljan, det fördröjer att nya brädan mörknar.
Nästan alla träslag går mot färgen på mjölkchoklad om man låter det vara. Men det tar lite tid, typ 100 år.
Protte
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Vackert golv, njut av det och glöm den vitare biten 
Precis så. Står inte ut med den vitare brädan Kommer låta nån hantverkare sno en planka från klädkammaren och installera den i köket. Jag tror det blir enklast så.prototypen skrev:
Tänk på att ALLA gamla golvbrädor har varit så vita.
Protte