9 489 läst ·
50 svar
9k läst
50 svar
Var ger pengarna bäst effekt?
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Solceller? Finns det bidrag kanske återbetalningen ligger på 15 år vid 1 kr kilowattenh. Som ren investering är i alla fall jag skeptisk. Men som miljöinvestering kanske
Monterade min anläggning själv.
med ett totalt elpris/värde på 1kr/kwh så är anläggningen betald på knappt 9 år.
Utan bidrag ökar avbetalningstiden med 35%
Får dock drygt 2 kr/kwh för mitt överskott i dagsläget vilket förkortar avbetalningstiden ytterligare.
Hur stor är avbetalningstiden på ett nytt hus?
med ett totalt elpris/värde på 1kr/kwh så är anläggningen betald på knappt 9 år.
Får dock drygt 2 kr/kwh för mitt överskott i dagsläget vilket förkortar avbetalningstiden ytterligare.
Men återigen, det är kanske inte där man ska lägga krutet där man bygger nytt.Solceller kan ju monteras när som helst efter att huset är byggt. Det där med bidrag är ju i allra högsta grad osäkert kort, det finns inte tillräckliga medel avsatta.magnetens skrev:Monterade min anläggning själv.
Satsa på åtgärder som är svåra att åtgärda efter att bygget är klart, sedan när plånboken och lusten tillåter kan du steg för steg montera solceller eller liknande.
Japp, säkerligen ett antal ägarbyten innan 25 år. Skulle de överleva 20 år så är det spikat i kistan att det blir konkurs om problemen kommer, så nån 25 års garanti är bara att fetglömmaelmont skrev:
Medlem
· Halland
· 4 505 inlägg
Hade lagt pengar på BV och FTX,FTX för komforten (ren luft) och för att då vet jag att dom måste bygga ett tätt hus (begär provtryckningsprotokoll). BV för att då (köp en NIBE 1245) får du hysteriskt med värme och flera slingor till poolen och garaget. Det får ju inte kosta vad som helst men 100 papp är det värt.
Sedan ger bättre fönster mindre risk för kondens. Lite extra på taket är inte fel men det skall inte kosta mer än materialet för dom lägger ju ändå isolering i två lager misstänker jag?
Tvåplanshus (två fulla våningar) i sig är ju en bra isolering för värmen stiger uppåt och kvadratmetrarna går i praktien att utnyttja bättre så du kan bygga mindre.
Skit i allting som har med sol och vind att göra.
Sedan ger bättre fönster mindre risk för kondens. Lite extra på taket är inte fel men det skall inte kosta mer än materialet för dom lägger ju ändå isolering i två lager misstänker jag?
Tvåplanshus (två fulla våningar) i sig är ju en bra isolering för värmen stiger uppåt och kvadratmetrarna går i praktien att utnyttja bättre så du kan bygga mindre.
Skit i allting som har med sol och vind att göra.
Medlem
· Västra Götaland
· 55 inlägg
I dagens nya täta hus med någorlunda moderna material hade jag definitivt satsat på ventilation med värmeväxlare som värmer den nya luften med hjälp av den gamla som ska ventileras ut.sandsater skrev:Vi bygger ett nytt hus (Ekeforshus) i göteborgstrakten. Det har varit mycket val till höger och vänster. Nu har vi snöat in lite på isoleringen i huset.
Var, om någonstans, är det bäst att kasta på ett par tiotusenlappar om man vill få ett bättre isolerat hus och då i förlängningen en lägre värmekostnad.
Under huset? Det är 300mm men 400mm går att välja till.
Fönster? u-värde på 1,0 är standard, har sneglat på 0,8-fönster
Väggar? Dom verkar vara hyfsat välisolerade, har inte allt i huvudet men kan posta vid intresse.
Tak/Vindsutrymme?
Huset är ett tvåplanshus med 90+90kvm. Golvvärme uppe och nere. Gjuten platta.
Jag har inte räknat på det själv med skulle inte bli förvånad om den extra kostnaden att gå från 1.0 till 0.8 fönster med den lilla energibesparing i kr räknat som detta faktiskt innebär gör det mer ekonomiskt att satsa på indexfonder, som en annan följare föreslog.
Solceller hade jag absolut inte investerat i. Återbetalningstid på 7-15 år med livslängd på 25år. Det innebär att du efter 7-15 år står på 0kr i vinst och att du efter 25 år har dubblar dina pengar. Ingen jättehög ränta precis.
En av dom större energibovsrna i nybyggda hus är ventilationen. Efter det hade jag satsat på eneri källan.
Redigerat:
FransRoland: TS FLVP tar tillvara energin i frånluften. Enda chansen att göra uppvärmningen mer effektiv är troligen bergvärme i kombination med ftx. En åtgärd som dels kostar mycket mer än TS tänkt sig, dels med tveksam återbetalning.
Medlem
· Västra Götaland
· 55 inlägg
Och jag som trodde att ni skulle klaga på min tveksamma beräkning av räntan på solcellermexitegel skrev:
Uppvärmingen blir ju mer effektiv om man tar tillvara på energin i frånluften. Nu kan jag inte hur ofta man rekomenderar att inneluften byts ut men det är ganska ofta, min gissning är minst 1 gång/ dygn. Förmodligen ännu oftare. Utan att ta till vara på från luften kan man se det som att man värmer upp att inneluft till 22 grader, sen vädrar ur så att hela huset håller utetemp säg minus 5, sen går tillbaka till att värma upp den till 22 igen. och sedan göra detta en gång / dygn.
Visst ser det lustigt ut när Martin Timell lägger massor av tid och pengar på att installera täta och energieffektiva fönster för att minuten efter borra upp ett stort hål till ventilation precis bredvid.
Vad det gäller solcellerna ändrar jag till att pengarna fördubblas på 25 år. vilket ger en ränta på ca 2,8% / år. Ska inte vara helt omöjligt för ens den sämsta fondinvesteraren.
// Fredrik
Redigerat:
Visserligen kostar bergvärmen en slant, men personligen tror jag det är väl investerade pengar. Detta grundar jag på lite olika saker, vissa fakta och andra personliga erfarenheter.
FLVP funkar bra på sommaren, men vid köldknäppar som det var för något år sedan med längre kalla perioder så drar de rejält med el. Även bergvärmen använder såklart el, men med lite smarta inställningar av pumpen kan det styras när tillskottsvärmen går in.
Nästa sak är att en stor del av extrakostnaden för bergvärme är kostnaden för själva hålet, men det kommer att finnas kvar väldigt länge. Eftersom ett hus med bergvärme sannolikt har ett bättre andrahandsvärde så är det tveksamt om man skall räkna med någon avskrivningskostnad på den "investeringen".
Ytterligare en aspekt är elpriserna. Jag har svårt att se att elpriserna kommer bli lägre de närmaste årtiondena, vilket gör att energisnålare alternativ blir mer lönsamma över tiden.
Slutligen, och som tidigare nämnts ovan, finns det möjlighet att få det lite svalare på sommaren med bergvärme. För en liten merkostnad kan fläktkonvektorer installeras. De ger inte lika mycket svalka som en regelrätt AC, men ger en behaglig svalka varma dagar till en i princip försumbar driftskostnad.
FLVP funkar bra på sommaren, men vid köldknäppar som det var för något år sedan med längre kalla perioder så drar de rejält med el. Även bergvärmen använder såklart el, men med lite smarta inställningar av pumpen kan det styras när tillskottsvärmen går in.
Nästa sak är att en stor del av extrakostnaden för bergvärme är kostnaden för själva hålet, men det kommer att finnas kvar väldigt länge. Eftersom ett hus med bergvärme sannolikt har ett bättre andrahandsvärde så är det tveksamt om man skall räkna med någon avskrivningskostnad på den "investeringen".
Ytterligare en aspekt är elpriserna. Jag har svårt att se att elpriserna kommer bli lägre de närmaste årtiondena, vilket gör att energisnålare alternativ blir mer lönsamma över tiden.
Slutligen, och som tidigare nämnts ovan, finns det möjlighet att få det lite svalare på sommaren med bergvärme. För en liten merkostnad kan fläktkonvektorer installeras. De ger inte lika mycket svalka som en regelrätt AC, men ger en behaglig svalka varma dagar till en i princip försumbar driftskostnad.
Om jag inte missminner mig från ett par år sen när jag läste på om det där sakerna inför vårt husbygge så bör en (generell) prioritetsordning vara ungefär så här:
1. Tak
2. Sula
3. Väggar/Fönster
Mest värme försvinner uppåt, mest kyla kommer nerifrån osv. En grav generalisering förstås, bor man i ett växthus bör man fokusera på fönstren.
Ska man tilläggsisolera ett befintligt hus rekommenderas ju (t.ex av energimyndigheten) att man börjar med vinden då det är ett enkelt sätt att få stor effekt.
Vi valde inte bergvärme utan FLVP då vi ansåg att kostnaden (ca 100.000 extra) inte inom någon rimlig tid skulle återbetala sig.
Skulle det nu bli Game of Thrones-vinter de närmaste 10 åren kanske inte den kalkylen håller – men då har vi iofs förberett med rördragning för att kunna koppla in en vattenmantlad kamin och en ack-tank.
1. Tak
2. Sula
3. Väggar/Fönster
Mest värme försvinner uppåt, mest kyla kommer nerifrån osv. En grav generalisering förstås, bor man i ett växthus bör man fokusera på fönstren.
Ska man tilläggsisolera ett befintligt hus rekommenderas ju (t.ex av energimyndigheten) att man börjar med vinden då det är ett enkelt sätt att få stor effekt.
Vi valde inte bergvärme utan FLVP då vi ansåg att kostnaden (ca 100.000 extra) inte inom någon rimlig tid skulle återbetala sig.
Skulle det nu bli Game of Thrones-vinter de närmaste 10 åren kanske inte den kalkylen håller – men då har vi iofs förberett med rördragning för att kunna koppla in en vattenmantlad kamin och en ack-tank.
En indexfond bidrar dock inte till att så mycket till att sänka husets behov av köpt el samt på papperet bättre energisprestanda för fastigheten, som sammantaget även höjer värdet på fastigheten, vilket snabbt gör det till en klok investering.Fransroland skrev:
Angående livslängden så uppskattas den till 30-50 år för solceller.
Några 30 till 50 år på solceller ska man inte räkna med, jag har bytt solceller på flera (fritids) hus som varit mindre än 15 år. Och den garanti som köparna en gång fick har varit helt värdelös då företagen för länge sedan upphört.