32 148 läst ·
108 svar
32k läst
108 svar
Var går gränsen för grov vårdslöshet? (felbyggd bostadsrätt)
Detta är ingen byggmiss eller ett felkonstruerat hus på något sätt. Man isolerar ALDRIG betongbjälklag och betonginnerväggar i flerbostadshus då detta helt enkelt inte behövs av vare sig ljudmässiga själ eller för värmeisoleringens skull. I detta fallet har ni golvvärme som uppvärmning vilket såklart inte är optimalt i ett flerbostadshus då värmen som sagt stiger. Liknande problem får man alltid i flerbostadshus oavsett värmesystem d.v.s. att lägenheterna högre upp förbrukar mindre energi, precis som lägenheter mot ytterhörn förbrukar mer energi. Detta justerar man ju in när man trimmar in värmesystemet och kan ta en uppvärmningssäsong att få rätt på.
I detta fallet ska man dessutom debitera lägenhetsvis vilket alltid är knepigt i flerbostadshus då man har olika förutsättningar för värmen. Ni får, som ni uppger, 0 i förbrukning trots att ni har varmt. Därför brukar man nu för tiden inte reglera kostnaden för uppvärmningen på den faktiska förbrukningen, utan vilken temperatur som uppnås i lägenheten.
Sammanfattningsvis är ert hus inte felbyggt, men värmesystemet är troligtvis inte intrimmat och går för hårt. Det bör finnas ett maxvärde för hus hög temperatur man kan ställa in och framledningstemperaturen ska justeras därefter. Annars finns risken att det t.ex. bor en pensionär på plan 1 som vill ha 28 grader och de som bor ovan får då dras med högre temperatur än önskat.
Eftersom er fastighet är byggd 2013 som jag tolkar det, så har ni fortfarande 2 års garantitid kvar. Du bör uppmärksamma styrelsen i Er förening på att det behöver göras en injustering av värmesystemet och de får sedan reklamera detta till företaget som byggt huset så de får åtgärda det.
I detta fallet ska man dessutom debitera lägenhetsvis vilket alltid är knepigt i flerbostadshus då man har olika förutsättningar för värmen. Ni får, som ni uppger, 0 i förbrukning trots att ni har varmt. Därför brukar man nu för tiden inte reglera kostnaden för uppvärmningen på den faktiska förbrukningen, utan vilken temperatur som uppnås i lägenheten.
Sammanfattningsvis är ert hus inte felbyggt, men värmesystemet är troligtvis inte intrimmat och går för hårt. Det bör finnas ett maxvärde för hus hög temperatur man kan ställa in och framledningstemperaturen ska justeras därefter. Annars finns risken att det t.ex. bor en pensionär på plan 1 som vill ha 28 grader och de som bor ovan får då dras med högre temperatur än önskat.
Eftersom er fastighet är byggd 2013 som jag tolkar det, så har ni fortfarande 2 års garantitid kvar. Du bör uppmärksamma styrelsen i Er förening på att det behöver göras en injustering av värmesystemet och de får sedan reklamera detta till företaget som byggt huset så de får åtgärda det.
Orkar inte läsa allt men det låter ju som om golvvärmen till våningen ovanför er ligger för djupt i betongbjälklaget. För att dom skall få bra värme så grillar dom på bra och ni får varmt.
Förlägga ny flytande golvvärme så man inte aktivt värmer upp stommen eller slänga på en takisolering i alla rum borde lösa problemet. Kanske en teknisk lösning ni skall sikta in er på ändå och kräva entreprenören på kostnaden för det.
Förlägga ny flytande golvvärme så man inte aktivt värmer upp stommen eller slänga på en takisolering i alla rum borde lösa problemet. Kanske en teknisk lösning ni skall sikta in er på ändå och kräva entreprenören på kostnaden för det.
Att varm luft stiger i förhållande till kall luft tycks utgöra någon sorts bevis för att värmeenergi också "går uppåt". En varm kropp, tex golv/tak, strålar värme åt alla håll - inte bara uppåt. Likaså uppstår värmeövergång genom konvektion till gaser och vätskor åt alla håll där sagda medium kommer i kontakt med kroppen.Robert63 skrev:
På vertikala ytor är värmeövergången ca 5W per kvadratmeter och grad (i båda riktningarna) vid egenkonvektion. Om ett tak används som värmekälla och rummet är tätt så uppstår i princip ingen konvektion.
I den händelse detta felbygge inte är resultatet av grov vårdslöshet så återstår endast alternativet grov stupiditet.
Medlem
· Stockholm
· 1 397 inlägg
Enda anledningen till att isolera golvvärme i mellanbjälklag av betong är för att kallvattenslangar inte ska värmas upp. Ser inget fel i TS beskrivning förutom alldeles för hög framledningstemperatur.
Jo, det stämmer säkert fysikaliskt. Men ett modernt hus med golvvärme behöver kanske bara vara 24 C på golvet mitt i vintern för att hålla 20 inne. Så man får inte så mkt "obehaglig" takvärmestrålning. Inte så "mysiga" golv heller.Gynteri skrev:Att varm luft stiger i förhållande till kall luft tycks utgöra någon sorts bevis för att värmeenergi också "går uppåt". En varm kropp, tex golv/tak, strålar värme åt alla håll - inte bara uppåt. Likaså uppstår värmeövergång genom konvektion till gaser och vätskor åt alla håll där sagda medium kommer i kontakt med kroppen.
På vertikala ytor är värmeövergången ca 5W per kvadratmeter och grad (i båda riktningarna) vid egenkonvektion. Om ett tak används som värmekälla och rummet är tätt så uppstår i princip ingen konvektion.
I den händelse detta felbygge inte är resultatet av grov vårdslöshet så återstår endast alternativet grov stupiditet.
Jag tror också att framledningen är för hög. Det är vanligt att entreprenören lämnar systemen med hög framledning och låter rumstermostaterna strypa. Detta spelar väldigt dåligt ihop med den extrema trögheten i 300 mm betongbjälklag. Det som händer är att man vissa dagar har glödheta golv,
och andra dagar svala golv. I bästa fall är medeltempen i luften rätt.
Sen är det svårt att med gemensamma stigare som man har i flerbostadshus få en framledningstemp som passar perfekt överallt. Jag skulle säga att radiatorer är att föredra i flerbostadshus. Badrum kan ha elslingor eller vvc-slingor för komfort.
Japp och det är ju därför det monteras tak/väggvärme i stora gymnastiksalar och konsert/biografer..Gynteri skrev:Att varm luft stiger i förhållande till kall luft tycks utgöra någon sorts bevis för att värmeenergi också "går uppåt". En varm kropp, tex golv/tak, strålar värme åt alla håll - inte bara uppåt. Likaså uppstår värmeövergång genom konvektion till gaser och vätskor åt alla håll där sagda medium kommer i kontakt med kroppen.
Men lilla gubben, du kan väl ändå kosta på dig att läsa första inlägget? TS bor på bottenplan och har 26 grader trots att alla termostater är stängda. Våningen ovanför har 20 grader. Jag vet, det låter både konstigt och lite omöjligt men man får trots allt tro att TS inte ljuger. Läs första posten vet jag.....falkn skrev:Detta är ingen byggmiss eller ett felkonstruerat hus på något sätt. Man isolerar ALDRIG betongbjälklag och betonginnerväggar i flerbostadshus då detta helt enkelt inte behövs av vare sig ljudmässiga själ eller för värmeisoleringens skull. I detta fallet har ni golvvärme som uppvärmning vilket såklart inte är optimalt i ett flerbostadshus då värmen som sagt stiger. Liknande problem får man alltid i flerbostadshus oavsett värmesystem d.v.s. att lägenheterna högre upp förbrukar mindre energi, precis som lägenheter mot ytterhörn förbrukar mer energi. Detta justerar man ju in när man trimmar in värmesystemet och kan ta en uppvärmningssäsong att få rätt på.
Suck.... Naturligtvis stiger inte allting upp direkt... Tur är väl det... För då hade jag haft iskallt på bottenvåningen och smällhett på ovanvåningen.Gynteri skrev:Att varm luft stiger i förhållande till kall luft tycks utgöra någon sorts bevis för att värmeenergi också "går uppåt". En varm kropp, tex golv/tak, strålar värme åt alla håll - inte bara uppåt. Likaså uppstår värmeövergång genom konvektion till gaser och vätskor åt alla håll där sagda medium kommer i kontakt med kroppen.
Men kan du vara snäll och då förklara för mig om inte värmen stiger uppåt hur kommer dig sig att på landet när vi eldar på bra i spisen i köket så är det mycket varmare i taket....
Tja... eller så läser du om inlägget... för jag förstår inte vad han har glömt....fsn skrev:Men lilla gubben, du kan väl ändå kosta på dig att läsa första inlägget? TS bor på bottenplan och har 26 grader trots att alla termostater är stängda. Våningen ovanför har 20 grader. Jag vet, det låter både konstigt och lite omöjligt men man får trots allt tro att TS inte ljuger. Läs första posten vet jag.....