9 524 läst ·
40 svar
10k läst
40 svar
Var fjärde måste flytta om räntan stiger
Precis Marre, bankerna verkar strunta i följderna för dem som lånar över sin förmåga.
Belägg? Vilka var till största del skyldiga till krisen 2007/2008 = Bankerna, framförallt i USA. Men allt är så integrerat nu för tiden så det blir som ringar på vattnet! Riksbanken och Finansinspektionen är oroliga över folks belåningsgrad och återbetalningsförmåga vid tex en räntehöjning, har du varit i ide den senaste tiden? 
Så mycket snack om vad som kan hända i hushållet om räntekostnaderna ökar med 3000,-. Det klarar de flesta antagligen om man verkligen vill. Stora problemet är väl om man blir arbetslös eller "går in i väggen" etc. Har man inte rätt försäkring så förlorar man lätt 10 000/månad i inkomst med normallön
Renoverare
· Stockholm
· 20 263 inlägg
Med "försäkring" menar du skattefinansierad A-kassa?
När räntan var riktigt hög , typ 91 . Så hade vi höga ränteavdrag. Staten införde dessa ränteavdrag för att få igång bostadsmarknaden. Jag tycker ej synd om dessa som hade hög ränta då. De fick ju nästan dra av rubbet. Folk verkar glömma fort.. Men visst klarat man inte 5-6 % så är det illa.
I början av 1990-talet sänktes avdragsrätten från 70 till nuvarande 30%, vi hade precis köpt vårt första hus när det genomfördes. Fortfarande beviljades man inte lån över 300% av årsinkomstengäst skrev:
Bara att läsa FI redovisning av belåningsgraden.falkn skrev:
Köper du ett hus för 3 miljoner bör hushållet ha en årsinkomst om ca 1 miljon, då bör man klara räntekriser som den i början av 1990-talet och den 2008.
Minnet är skrämmande kort...
Se mitt tidigare inlägg, problemet är inte om du personligen klarar 3000 ökade räntekostnader per månad, problemet är att alla får ökade kostnader och att handeln (konjunkturen) genom detta går ner, med följd v ökad arbetslöshet osv.Peter realist skrev:Så mycket snack om vad som kan hända i hushållet om räntekostnaderna ökar med 3000,-. Det klarar de flesta antagligen om man verkligen vill. Stora problemet är väl om man blir arbetslös eller "går in i väggen" etc. Har man inte rätt försäkring så förlorar man lätt 10 000/månad i inkomst med normallön
Enkel matematik.
Som det känns just nu så lånas det ut pengar till höger och vänster, känner många som inte skulle klara en 6-7 % och ändå fått lått.
Även om man klarar av högre ränta så känns det allt lite obekvämt att sitta med lån just för att det inte inte kan bli så mycket lägre rent räntemässigt, men vad händer med priserna om vi skulle nå en 5 % kommer en tvåa som kostar 2 miljoner vara värd samma eller mer? ingen vill ju sälja med förlust tiden får utvisa.
Men man har inget val, det finns knappt några hyresrätter i storstan för dom har man sålt ut och en nyproducerad 2:a kostar nästan 10k i månaden, en likadan lägenhet i förening bredvid går på 7500 med lån bara för att ta ett exempel.
Det ger en ett ganska stort spelrum i ränta innan man är uppe i samma summa som en hyresrätt så valet är enkelt men alla har inte kontantinsatsen.
Jag tror inte räntan kommer vara 1,6 % i all evighet den kommer gå upp men når den 5% om 1, 5 eller 10 år kan jag bara spekulera i, jag har slutat oroa mig det enda jag kan göra är att spara för rainy days dvs att alltid kunna betala när det blir rejält mörkt på himlen för även om det sker så vänder det någon dag men man måste vara lite förberred på att det kan ske.
2 kategorier som kommer klara det är dom som sparat pengar eller gjort pengar tex försäljning av tidigare bostad.
där blir jag lite mörkrädd när jag hör unga människor idag som köpt lägenhet vid 22 års ålder och gjort en miljon på mindre än 3 år köper nytt och räknar kallt med att det alltid kommer vara samma mönster dvs det är miljonvist på nästa objekt och man ser ofta hur vinsten konsumeras upp.
Men jag är inte förvånad de har ju inte sett något annat.
Jag tror att gör man en vinst så gäller det att förvalta den väl det är pengar som kan sänka ens boendekostnad rejält om det blir förändringar.
Det pratas mycket om att dämpa marknaden mer amorteringskrav, vill man minska folk skuldbörda så bör man nog begränsa möjligheten att spekulera med bostäder, något är fel när det samtidigt är möjligt att köpa nyproducerade bostäder och sälja dem innan man ens tillträtt eller ens betalt, det kommer aldrig att minska skuldbördan när andra måste betala ett högre pris, speciellt förstagångsköpare.
Va långt det vart, sorry men jag var tvungen att ventilera lite.
Även om man klarar av högre ränta så känns det allt lite obekvämt att sitta med lån just för att det inte inte kan bli så mycket lägre rent räntemässigt, men vad händer med priserna om vi skulle nå en 5 % kommer en tvåa som kostar 2 miljoner vara värd samma eller mer? ingen vill ju sälja med förlust tiden får utvisa.
Men man har inget val, det finns knappt några hyresrätter i storstan för dom har man sålt ut och en nyproducerad 2:a kostar nästan 10k i månaden, en likadan lägenhet i förening bredvid går på 7500 med lån bara för att ta ett exempel.
Det ger en ett ganska stort spelrum i ränta innan man är uppe i samma summa som en hyresrätt så valet är enkelt men alla har inte kontantinsatsen.
Jag tror inte räntan kommer vara 1,6 % i all evighet den kommer gå upp men når den 5% om 1, 5 eller 10 år kan jag bara spekulera i, jag har slutat oroa mig det enda jag kan göra är att spara för rainy days dvs att alltid kunna betala när det blir rejält mörkt på himlen för även om det sker så vänder det någon dag men man måste vara lite förberred på att det kan ske.
2 kategorier som kommer klara det är dom som sparat pengar eller gjort pengar tex försäljning av tidigare bostad.
där blir jag lite mörkrädd när jag hör unga människor idag som köpt lägenhet vid 22 års ålder och gjort en miljon på mindre än 3 år köper nytt och räknar kallt med att det alltid kommer vara samma mönster dvs det är miljonvist på nästa objekt och man ser ofta hur vinsten konsumeras upp.
Men jag är inte förvånad de har ju inte sett något annat.
Jag tror att gör man en vinst så gäller det att förvalta den väl det är pengar som kan sänka ens boendekostnad rejält om det blir förändringar.
Det pratas mycket om att dämpa marknaden mer amorteringskrav, vill man minska folk skuldbörda så bör man nog begränsa möjligheten att spekulera med bostäder, något är fel när det samtidigt är möjligt att köpa nyproducerade bostäder och sälja dem innan man ens tillträtt eller ens betalt, det kommer aldrig att minska skuldbördan när andra måste betala ett högre pris, speciellt förstagångsköpare.
Va långt det vart, sorry men jag var tvungen att ventilera lite.
Stefan Löfven har ju precis lagt ett förslag som kraftigt kommer att minska efterfrågan på bostäder i Sverige. Om det blir verklighet kommer bostadspriserna att falla om 3-5 år när utbudet kommer överstiga efterfrågan. Det är en alvarlig begränsning av vilka som kan få köpa bostad i Sverige och kan komma att drabba alla med bolån och särskilt pensionärer som inte kan sälja sina bostäder. Det behövs att alla hjälps åt att stoppa vansinigheterna.
Tänker du på förslaget att minska flyktinginvandringen? För är det något som ökar efterfrågan på bostäder så är det ju den ökade mängden människor i landet...Erik_X skrev:Stefan Löfven har ju precis lagt ett förslag som kraftigt kommer att minska efterfrågan på bostäder i Sverige. Om det blir verklighet kommer bostadspriserna att falla om 3-5 år när utbudet kommer överstiga efterfrågan. Det är en alvarlig begränsning av vilka som kan få köpa bostad i Sverige och kan komma att drabba alla med bolån och särskilt pensionärer som inte kan sälja sina bostäder. Det behövs att alla hjälps åt att stoppa vansinigheterna.
