8 870 läst ·
9 svar
9k läst
9 svar
Var få tag på Whitworth-gängad bult i Malmö
Jag skulle börja med att ringa Eksandhs. I Malmö har de 040-147250. Kanske kan de inte fixa bara ett par stycken dock.
Dalby Järn o Jakt hade varit mitt andra försök. Ligger en bit bort men ska enligt ryktet (har aldrig varit där själv) ha ett mycket välsorterat sortiment. 046 - 20 00 21.
//Daniel
Dalby Järn o Jakt hade varit mitt andra försök. Ligger en bit bort men ska enligt ryktet (har aldrig varit där själv) ha ett mycket välsorterat sortiment. 046 - 20 00 21.
//Daniel
Hos Eksandhs i Lund bara tittade de på mig när jag frågade efter udda-skruvar. Iom deras nya lokaler hade de kastat den stora mängd hyllor med skruv de hade för...
Hade vägarna förbi Theofils och passade på och fråga och de hade inte en aning men tipsade om det mer uppenbara alternativet -- att kolla på nätet efter någon brittisk butik som för bult.
Hade vägarna förbi Theofils och passade på och fråga och de hade inte en aning men tipsade om det mer uppenbara alternativet -- att kolla på nätet efter någon brittisk butik som för bult.
http://www.basmotor.a.se eller http://www.sifvert-skruv.se
Synd att det är just 1/2" för andra storlekar funkar ju med UNC men denna skiljer i stigning...
UNC har 13 gängor/tum och BSW har 12 gängor/tum (sen skiljer Flankvinkeln också men det funkar ihop).
Jag har BSW 1/2" X 35 med bultskalle men då i Göteborgstrakten...
Edit. Kan även få tag i med insexsskalle och 51mm längd men dom blir dyra...
Synd att det är just 1/2" för andra storlekar funkar ju med UNC men denna skiljer i stigning...
UNC har 13 gängor/tum och BSW har 12 gängor/tum (sen skiljer Flankvinkeln också men det funkar ihop).
Jag har BSW 1/2" X 35 med bultskalle men då i Göteborgstrakten...
Edit. Kan även få tag i med insexsskalle och 51mm längd men dom blir dyra...
Jag har inget gängmått så jag har bara antagit att det är Whitworth eftersom det är just 12 gängor/tum och 12,7mm i diameter. Bultarna är till en gammal Stenbergs rikthyvel, håller lagerbockarna på plats.
35mm kan gå, ska gå ner och kolla upp det i morgon. Egentligen är det tre kortare (där 35 kan gå) och en längre som även håller en fästet till bromsen till kuttern. Den längre bulten är nog den enda av de fyra som är rak, alla de andra ser ut som bananer.
35mm kan gå, ska gå ner och kolla upp det i morgon. Egentligen är det tre kortare (där 35 kan gå) och en längre som även håller en fästet till bromsen till kuttern. Den längre bulten är nog den enda av de fyra som är rak, alla de andra ser ut som bananer.
Ett tips på en järnaffär som fortfarande har kvar ett gammalt lager , och en butiksinredning från första halvan av förra seklet,
med mängder av små lådor, innehållande mycket udda saker och även en del bult med tumgänga, är
Lindvalls i Broby,
givetvis en bra bit ifrån ifrån Malmö, men det finns ju post .....och butiken i sig är värd ett besök för en nostalgiker........
Lindvall Carl AB Järn & Maskinaffär Tel. 044 - 402 00
Torgg. 6
28060 BROBY
med mängder av små lådor, innehållande mycket udda saker och även en del bult med tumgänga, är
Lindvalls i Broby,
givetvis en bra bit ifrån ifrån Malmö, men det finns ju post .....och butiken i sig är värd ett besök för en nostalgiker........
Lindvall Carl AB Järn & Maskinaffär Tel. 044 - 402 00
Torgg. 6
28060 BROBY
Klicka här för att svara