18 692 läst ·
25 svar
19k läst
25 svar
Var få jag tag på sprängsten till kallstensmur i Stockholm/Söderort?
Om du inte har E-kort och stoor släpvagn ska du nog tänka 1ton när du hämtar själv.caroline2014 skrev:
Lite inspiration http://www.bygg-stenmur.se/index.php/tidigare-arbeten
Tycker inte det ser ut som man använder sprängsten i murarna? Nästan alla stenar har runda kanter.
Tycker inte det ser ut som man använder sprängsten i murarna? Nästan alla stenar har runda kanter.
Även jag har problem med tomtyta så därav min tanke kring att hämta bara relevanta stenar...Allt som kommer dit måste bort o det finns ingen plats att ha det liggande.
En annan fundering, förlåt om jag lånar i din tråd Johan, hur hanterar man bäst ovansida på muren. Helst skulle jag vilja ha bara stenar överst men byggaren påpekade riskerna med frostsprängning om man inte lägger en vatten-bortforslande toppsten eller gjuter en topp. Min mur blir en stödmur för plantering i slänt så den kommer av konstruktionsskäl behöva muras.
/C
En annan fundering, förlåt om jag lånar i din tråd Johan, hur hanterar man bäst ovansida på muren. Helst skulle jag vilja ha bara stenar överst men byggaren påpekade riskerna med frostsprängning om man inte lägger en vatten-bortforslande toppsten eller gjuter en topp. Min mur blir en stödmur för plantering i slänt så den kommer av konstruktionsskäl behöva muras.
/C
Bara lite nyfiken varför den måste vara murad? Murarna jag byggde var alla stödmurar för att terrassera tomten och tog upp last från bakomliggande slänt, gräsmatta eller rabatt. Murarna var oftast runt metern hög med vissa delar 1,5 meter och det funkade fint som kallmur utan betong eller liknande.caroline2014 skrev:Även jag har problem med tomtyta så därav min tanke kring att hämta bara relevanta stenar...Allt som kommer dit måste bort o det finns ingen plats att ha det liggande.
/C
Tja murning vara bara ngt jag förutsatte blir stabilast...tänker ganska brant slänt trycket av våt jord torde vara ganska högt innan rötter hunnit binda jorden? muren kommer att bli ca 700-800 mm hög och placeras ung. där plankorna ligger. Om man murar så kommer man väl lite snabbare fram än om man ska passa ihop stenarna så de kilar varandra eller tänker jag fel?JBa skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
inte de bästa bilderna...
/C
Redigerat:
Ngt för dig Johan111?
http://www.blocket.se/stockholm/Sprangsten__fyllnadsmassa_66054353.htm?ca=11&w=1
/C
http://www.blocket.se/stockholm/Sprangsten__fyllnadsmassa_66054353.htm?ca=11&w=1
/C
Hur gick det för er murbyggare? Blev det några kallmurar? Jag letar också sten till en liten stödmur. Det verkar ju inte vara det enklaste problemet precis. Visst kan man beställa hem sten. Men vad gör man med överflödet sedan?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vart får man tag på en komplett strömbrytare med 2 knappar?
Belysning -
Varför finns spänning kvar på uttag fastän belastning löser jfb
El -
Var får man tag på en liknande tätningslist till dörren
Fönster & Dörrar -
Var får man tag i billiga brunnslock/betäckningar?
Grund & Markarbeten -
Var får man tag på denna
Badrum