caroline2014 skrev:
Blir lite matt...om man ska hämta med släp så får man väl max köra 2 ton per varv så det blir ju några varv...o en lastbil som står och väntar medan man väljer ut sten till en 10 m lång mur (70 cm hög) låter väldigt kostsamt...
/50 kg tanig kvinna
Om du inte har E-kort och stoor släpvagn ska du nog tänka 1ton när du hämtar själv.

Även jag har problem med tomtyta så därav min tanke kring att hämta bara relevanta stenar...Allt som kommer dit måste bort o det finns ingen plats att ha det liggande.

En annan fundering, förlåt om jag lånar i din tråd Johan, hur hanterar man bäst ovansida på muren. Helst skulle jag vilja ha bara stenar överst men byggaren påpekade riskerna med frostsprängning om man inte lägger en vatten-bortforslande toppsten eller gjuter en topp. Min mur blir en stödmur för plantering i slänt så den kommer av konstruktionsskäl behöva muras.

/C

MathiasS skrev:
Lite inspiration [länk]

Tycker inte det ser ut som man använder sprängsten i murarna? Nästan alla stenar har runda kanter.
Korrekt, de där är inte Sprängsten

Kapa på caroline vi har samma mål, jag tänkte terrassera nederkant på en sluttning jag med, 50cm hög o 15 m lång. Beställer du ett lass och utvärderar innan jag hinner testa kanske? :)

caroline2014 skrev:
Även jag har problem med tomtyta så därav min tanke kring att hämta bara relevanta stenar...Allt som kommer dit måste bort o det finns ingen plats att ha det liggande.

En annan fundering, förlåt om jag lånar i din tråd Johan, hur hanterar man bäst ovansida på muren. Helst skulle jag vilja ha bara stenar överst men byggaren påpekade riskerna med frostsprängning om man inte lägger en vatten-bortforslande toppsten eller gjuter en topp. Min mur blir en stödmur för plantering i slänt så den kommer av konstruktionsskäl behöva muras.

/C
Bara lite nyfiken varför den måste vara murad? Murarna jag byggde var alla stödmurar för att terrassera tomten och tog upp last från bakomliggande slänt, gräsmatta eller rabatt. Murarna var oftast runt metern hög med vissa delar 1,5 meter och det funkade fint som kallmur utan betong eller liknande.

JBa skrev:
Bara lite nyfiken varför den måste vara murad? Murarna jag byggde var alla stödmurar för att terrassera tomten och tog upp last från bakomliggande slänt, gräsmatta eller rabatt. Murarna var oftast runt metern hög med vissa delar 1,5 meter och det funkade fint som kallmur utan betong eller liknande.
Tja murning vara bara ngt jag förutsatte blir stabilast...tänker ganska brant slänt trycket av våt jord torde vara ganska högt innan rötter hunnit binda jorden? muren kommer att bli ca 700-800 mm hög och placeras ung. där plankorna ligger. Om man murar så kommer man väl lite snabbare fram än om man ska passa ihop stenarna så de kilar varandra eller tänker jag fel?

IMG_3624.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_3625.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

inte de bästa bilderna...
/C

Redigerat:
Johan111 skrev:
Kapa på caroline vi har samma mål, jag tänkte terrassera nederkant på en sluttning jag med, 50cm hög o 15 m lång. Beställer du ett lass och utvärderar innan jag hinner testa kanske? :)
Vi ligger i startgroparna, vad har du för tidsplan;)
/C

C caroline2014 skrev:
Ngt för dig Johan111?

[länk]

/C
Hur gick det här, blev det några murar staplade?

Hur gick det för er murbyggare? Blev det några kallmurar? Jag letar också sten till en liten stödmur. Det verkar ju inte vara det enklaste problemet precis. Visst kan man beställa hem sten. Men vad gör man med överflödet sedan?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.