Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Nyfniken skrev:
Ja. Det var meningen att ROT-avdraget skulle gå till hantverkarna. Trodde du att det var för att du skulle få det fint hemma?!
Hehehe LOL

Har haft flera diskussioner med skatteverkat på sistone då vi drabbats av något som, om det genomförs kommer att anmälas av oss till polisen som bedrägeri. Vad jag förstår på mina samtal så missbrukas systemet något kopiöst av hantverkare så snart ryker det nog......

Skulle vara en bra upprensning av träsket om ROTen ryker nu i samband med svikande konjunktur.

Då kanske bara de seriösa överlever....då blir det alltså bara en tiotalet företag kvar i Stockholm.... :beer:

(läs något ironiskt )

Så, du vill tillbaka till svartjobbsträsket. Tror du det innebär mindre fusk och bedrägeri?

Jugend skrev:
Bara för att du får dra av på skatten så betyder ju inte det att priset är attraktivt. Samhällsekonomiskt är det ju knappast bra när en marknad präglas av en prissättning som bygger på dålig konkurrens.
Vad är ett attraktivt pris???
Det är bara att vakna upp och inse att tjänster oavsett om det är hantverkare, bilmekaniker eller konsulter...
Rotavdraget har fått bort det mesta av svartjobben...

Men vill du slippa rotavdraget så är det bara att säga till innan jobbet faktureras.
När du går till doktorn kanske du vill betala fullt ut för hans lön oxå?

Att tjäna bra pengar som hantverkare, är ingen dans på rosor. Det är hårt arbete och kroppen får betala ett högt pris...
Visst finns det dom som bara glassar runt, men dom blir sällan långvariga på marknaden.

• Gilla
haslsih och 2 till
  • Laddar…
Jag vet faktiskt inte vad som är bäst: ROT bedrägerier o prisökningar (som blåser skattebetalare) eller svartjobb. ( som blåser skattebetalare). Oavsett förlorar skattebetalarna miljardbelopp fast med ROT får ju bedragarna betydligt större inkomster....så ja av dessa är nog svartjobb att föredra.

Byggis1976 skrev:
Har haft flera diskussioner med skatteverkat på sistone då vi drabbats av något som, om det genomförs kommer att anmälas av oss till polisen som bedrägeri.
Lite nyfiken, vad har dom gjort?

Vi har betalat 100 % av fakturan pga att vi tänkt använda ROT till att rätta entreprenörens fel och färdigställa projektet. De skulle eg. dra rot på slutfakturan som har brunnit inne pga fel som kvarstår och förseningsvite. Nu har de aviserat att de tänkt söka ROT utöver fakturan.....så de får 100,000kr mer betalt. Till saken hör att de eg. Skall återbetala runt 60,000 kr till oss pga anmärkningar och vite. Lång krånglig historia. Men i korthet så är det bedrägeri att på detta sätt ta betalt till 100% och sen utöver det även "ta" vår rot. Det hindrar ju det "rätta" företaget att dra rot, vilket vi då får betala.....så om de genomför deras plan så blr det brottsanmälan och civilrättsli process att få pengarna. Kul.

Vi har lärt oss att man under inga omständigheter gå med på att roten dras på slutfakturan, det var idioti ...

Redigerat:
Byggis1976 skrev:
Har haft flera diskussioner med skatteverkat på sistone då vi drabbats av något som, om det genomförs kommer att anmälas av oss till polisen som bedrägeri. Vad jag förstår på mina samtal så missbrukas systemet något kopiöst av hantverkare så snart ryker det nog......
Det där vore kul om du kunde utveckla, så som jag läser det du skriver så skulle det vara jättevanligt, något som går rakt emot min uppfattning iom att jag lever och verkar i hantverksbranchen. Skulle snarare påstå tvärt om att det är väldigt ovanligt att det fifflas, och dom fall jag har helkoll på där det fifflats så är det näst intill kriminella som stått för den parten.

Men som sagt utveckla gärna dina erfarenheter för det vore intressant !

Ok, jag förstår att du är bitter... Självklart ska du anmäla det.

Men...
Det är ju inte rotavdraget i sig som är felet. Det låter som att du har hittat en mindre bra hantverkare.
Låt oss anta att rotavdraget försvinner och det bara blir 10 företag kvar i sthlm. Det kommer knappast bli billigare för konsumenterna...

Då anlitar man nån svart, vad blir bättre av det...?

Byggis1976 skrev:
Vi har betalat 100 % av fakturan pga att vi tänkt använda ROT till att rätta entreprenörens fel och färdigställa projektet. De skulle eg. dra rot på slutfakturan som har brunnit inne pga fel som kvarstår och förseningsvite. Nu har de aviserat att de tänkt söka ROT utöver fakturan.....så de får 100,000kr mer betalt. Till saken hör att de eg. Skall återbetala runt 60,000 kr till oss pga anmärkningar och vite. Lång krånglig historia. Men i korthet så är det bedrägeri att på detta sätt ta betalt till 100% och sen utöver det även "ta" vår rot. Det hindrar ju det "rätta" företaget att dra rot, vilket vi då får betala.....så om de genomför deras plan så blr det brottsanmälan och civilrättsli process att få pengarna. Kul.

Vi har lärt oss att man under inga omständigheter gå med på att roten dras på slutfakturan, det var idioti ...
Om du inte redan gjort det, så gör det först thing imorgon bitti, kontakta skatteverket och informera dem om läget, så att de kan neka ansökan när/om den kommer. Alltid bäst att mota olle i grind ;)

Freddy_kruger skrev:
Vad är ett attraktivt pris???
Det är bara att vakna upp och inse att tjänster oavsett om det är hantverkare, bilmekaniker eller konsulter...
Rotavdraget har fått bort det mesta av svartjobben...

Men vill du slippa rotavdraget så är det bara att säga till innan jobbet faktureras. ....
Jag är inte motståndare till ROT-avdraget överhuvudtaget. Jag tycker det är jättebra. Men om man tar ut ett extra högt pris för att det finns ett skatteavdrag så just det beteendet inte samhällsekonomiskt bra. Läste vi nog i termin ett på handels. Det är en allmän uppfattning och gäller oavsett bransch plus att ett högt pris i det här fallet blåser skattebetalarna. Skulle det här vara om en tandläkare eller it-konsult hade jag haft samma uppfattning. Om man läser mina andra trådar så är jag av bestämd uppfattning att det bästa för branschen vore att de höjer timpriset och lägger av med bedrägeripriserna på materialet och konstiga ologiska avgifter som servicebil och dylikt. Jag håller med om att det är ett tungt jobb och det skall ni ha betalt för.
Paul : Rotbortfall tror jag skulle påverka väldigt hårt.

thomasx skrev:
Om du inte redan gjort det, så gör det först thing imorgon bitti, kontakta skatteverket och informera dem om läget, så att de kan neka ansökan när/om den kommer. Alltid bäst att mota olle i grind ;)
Har testat men de tar inte emot sådana anmälningar. Man måste driva ärendet civilrättsligt och brottsanmäla efter eller när det sker enligt Skatteverket. Dock är de villiga att dra i ärendet då de inte vill ge ut rot felaktigt, men då först i efterhand....,tyvärr......

Jugend skrev:
Jag är inte motståndare till ROT-avdraget överhuvudtaget. Jag tycker det är jättebra. Men om man tar ut ett extra högt pris för att det finns ett skatteavdrag så just det beteendet inte samhällsekonomiskt bra. Läste vi nog i termin ett på handels. Det är en allmän uppfattning och gäller oavsett bransch plus att ett högt pris i det här fallet blåser skattebetalarna. Skulle det här vara om en tandläkare eller it-konsult hade jag haft samma uppfattning. Om man läser mina andra trådar så är jag av bestämd uppfattning att det bästa för branschen vore att de höjer timpriset och lägger av med bedrägeripriserna på materialet och konstiga ologiska avgifter som servicebil och dylikt. Jag håller med om att det är ett tungt jobb och det skall ni ha betalt för.
Paul : Rotbortfall tror jag skulle påverka väldigt hårt.
Att man tar ut ett extra högt pris... Det låter som att vi skulle lägga på 200% bara för att det är rot...
Att vissa yrkesgrupper ex. vvs:are har ökat markant i pris beror nog minst lika mycket på bristen på rörisar.
Själv har jag inte ökat timpriset på grund av roten. men den ökade efterfrågan, från privatkunder har lett till att man ibland lämmnar ett högre anbud, för att slippa, men får det ändå...

Freddy_kruger skrev:
Själv har jag inte ökat timpriset på grund av roten. men den ökade efterfrågan, från privatkunder har lett till att man ibland lämmnar ett högre anbud, för att slippa, men får det ändå...
Det är ju samma sak!

Att jag får det ändå, det är väl ändå inte mitt fel...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.