Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Hur mycket har ökningen på andra omkostnader som material, fordon, bränsle, lokaler osv osv osv ökat då?

Ja...vissa avrundar till halvtimme och vissa till hel timme, inget ovanligt alls i det. Sen vet jag inte då om de var på plats till exempelvis 12.15....hur lång tid tog det sen för dem att återgå till firman, lägga ur eventuella grejer som varit på ditt projekt men inte behövs på nästa/för att göra plats för nästa osv osv osv osv.

Om det är fler som helt krasst tror att priserna bara sprang upp bland hela hantverkskåren vid införande av ROT och pga det så kan jag sälja er foliehattar billigt....

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Ett argumenten som finns för att ta ut hög timpenning är ju att man måste täcka all icke debiteringsbar tid...

hur lång tid tog det sen för dem att återgå till firman, lägga ur eventuella grejer som varit på ditt projekt men inte behövs på nästa/för att göra plats för nästa osv osv osv osv.
I mitt tycke faller en del av detta in under "icke debiteringsbar tid"
Men det är väl så kärvt att vara hantverkare idag att man måste kompensera för sånt flera gånger...

Glufsglufs skrev:
Om det är fler som helt krasst tror att priserna bara sprang upp bland hela hantverkskåren vid införande av ROT och pga det så kan jag sälja er foliehattar billigt....
Typiskt hantverkare att ta betalt för något även när dom har fel. Naturligtvis har timprisuttaget ökat när ROT infördes. Finns ett flertal undersökningar som stöder det.

Ja det är väl empiriskt understött att timpriset har gått upp.
Jag har faktiskt ingen synpunkt på det alls. Timpengen som man betalar är helt rimlig tycker jag om man skall kunna ha yrkesskickligt folk.
Det stora problemet är faktiskt inte timpengen utan smygavgifterna som branschen tycker sig kunna ta ut och därmed skapas en bransch där ocker förekommer. Men den här frågan är ju diskuterad till dödagar.
Min analys till TS är att du måste gå igenom alla fakturor noga. För den haussen som varit med renoveringar gör att dessa olika konstiga avgifter kommit in även hos "seriösa" hantverkare. Det går inte att komma ifrån Nimanjeb hade ett jättebra exempel på det nyligen i en annan tråd.

Zixten skrev:
Ett argumenten som finns för att ta ut hög timpenning är ju att man måste täcka all icke debiteringsbar tid...

I mitt tycke faller en del av detta in under "icke debiteringsbar tid"
Men det är väl så kärvt att vara hantverkare idag att man måste kompensera för sånt flera gånger...

Men timpenningen är inte på något vis ovanligt hög i just det här fallet idag i förhållande till marknad och omkostnader samt att tiden för transporter, lager/materialhantering osv ingår i projektet som debeterbara timmar och därför betalar man då också för den tiden.
Odebiterbara timmar är en helt annan sak, det är arbeten som måste utföras men inte direkt kan relatera till projektet på samma sätt....äpplen och päron du vet...håll isär debitering och debitering.

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Prins Daniel skrev:
Typiskt hantverkare att ta betalt för något även när dom har fel. Naturligtvis har timprisuttaget ökat när ROT infördes. Finns ett flertal undersökningar som stöder det.
Klart det ökat men inte i direkt relation till ROT. Jag liksom Paul känner inte någon firma som höjt just pga ROT.
Under den tiden jag drev firma (2005-2012) så gick jag från 280 + moms till 380 + moms (400 + moms för endast timmar) och ökningarna berode på dels att jag anställde och fick högre omkostnader samt att saker runtomkring ökade, så som lokalhyra tex och investeringar i bilar samt verktyg/maskiner....inte ett piss med ROT.
Men alla kan ju om de vill forska och se att priserna ökat men ingen verkar jämföra med firmor som tex min som gjorde 80% mot företag som inte är berättigade till ROT och de som gör 80% mot privatkunder som nyttjar ROT....det har ökats hos alla. Vidare kan man jämföra med andra brancher inom tjänstesektorn, de har också ökat fast vissa inte lika mycket då de legat högt i pris alltid....de arbetar ju inte ens emot ROT.
Men, man ser det man vill se.....

• Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
Det enda man kan göra för att inte hamna i denna situation är att ta reda på kostnaderna INNAN man sätter igång jobbet. Sedan får man antingen anlita någon annan eller bita i det sura äpplet.

• Gilla
word och 2 till
  • Laddar…
Glufsglufs skrev:
Under den tiden jag drev firma (2005-2012) så gick jag från 280 + moms till 380 + moms (400 + moms för endast timmar) och ökningarna berode på dels att jag anställde och fick högre omkostnader samt att saker runtomkring ökade, så som lokalhyra tex och investeringar i bilar samt verktyg/maskiner....inte ett piss med ROT.
Men ROT är ju anledningen till att du och många andra hantverkare kunnat öka timpriset utan att förlora kunder och kunnat investera i fler anställda, fler/bättre bilar, lokaler, verktyg, maskiner och förhoppningsvis också ett högre löneuttag.

Glufsglufs skrev:
Men, man ser det man vill se.....
Just det, och vi konsumenter och våra konsumentorganisationer ser hur timpriserna har ökat på ett orimligt sätt sedan ROT infördes, TS' erfarenheter och ett stort antal andra trådar, samt anmälningar till konsumentvägledningar/konsumentverket är ju exempel på det.

Redigerat:
För en tid sedan så var det en jääääättetråd om billig arbetskraft (Polacker för 225 kr/h) och då en massa klagande över debitering hos våra svenska firmor. Jag tröttnade ur lite på det tjafs som kommer upp lite då och då om kostnader hit och dit, bluff hit och dit samt materialpåslag hit och dit och gjorde då ett väldigt seriöst försök till att få folk i allmänhet att förstå hur det funkar. De två första inläggen i följande länk är en förklaring som kan vara värt att läsa. Jag har även fast jag inte längre jobbar som hantverkare eller för den delen driver firma frångått vad jag skrev då.

http://www.byggahus.se/forum/priser...-vad-ska-en-hantverkare-debitera-del-1-a.html

Prins Daniel skrev:
Men ROT är ju anledningen till att du och många andra hantverkare kunnat öka timpriset utan att förlora kunder och kunnat investera i fler anställda, fler/bättre bilar, lokaler, verktyg, maskiner och förhoppningsvis också ett högre löneuttag.

Just det, och vi konsumenter och våra konsumentorganisationer ser hur timpriserna har ökat på ett orimligt sätt sedan ROT infördes, TS' erfarenheter och ett stort antal andra trådar, samt anmälningar till konsumentverket är ju exempel på det.
Trubbel med läskunnigheten elelr klipper du meningarna så att det bara ska fylla dina syften? Ser du inte klart och tydligt att när jag drev firma så gjorde jag 80% av jobben mot företag samt att mina höjningar inte berodde på ROT.

Ni ser att prisena ökat under en viss tid, ni ser inte orsaken utan applicerar det mot ROT. Vad sen anmälningar till KV har med saken att göra förstår jag inte för du kan ju inte klaga där över ett företags ökande kostnader som sedan i förläggningen ger högre priser....bra försök men men...

• Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
Glufsglufs skrev:
Trubbel med läskunnigheten elelr klipper du meningarna så att det bara ska fylla dina syften? Ser du inte klart och tydligt att när jag drev firma så gjorde jag 80% av jobben mot företag samt att mina höjningar inte berodde på ROT.
Resonemanget gällde naturligtvis inte dig, du hade andra anledningar att höja timpriset. Att efterfrågan på tjänster rent allmänt ökade pga ROT-avdraget var självklart inget som påverkade just ditt företag. Absolut inte.

Glufsglufs skrev:
Ni ser att prisena ökat under en viss tid, ni ser inte orsaken utan applicerar det mot ROT.
Jo, det är kanske lite svårt för dig att se hur konsumenterna och konsumentorganisationerna ser på sambandet hur företagen kunnat öka sitt timpris och investera enligt mitt inlägg ovan. Men igen, detta gäller naturligtvis inte dig. Din ökade omsättning var på intet sätt kopplat till införandet av ROT.

Prisökning kan bero på förtaget kan varit nytt när man först anlita det och då kan man ha lägre priser för att få igång firman. Sen när tiden gå och man har jobb och man får mer kostnader (större lokaler,maskiner) så höjer man. Där jag jobbar var helt nystartat var priser 2008-2012 400 + moms till 520 + utan bil.

Prins Daniel skrev:
Resonemanget gällde naturligtvis inte dig, du hade andra anledningar att höja timpriset. Att efterfrågan på tjänster rent allmänt ökade pga ROT-avdraget var självklart inget som påverkade just ditt företag. Absolut inte.

Jo, det är kanske lite svårt för dig att se hur konsumenterna och konsumentorganisationerna ser på sambandet hur företagen kunnat öka sitt timpris och investera enligt mitt inlägg ovan. Men igen, detta gäller naturligtvis inte dig. Din ökade omsättning var på intet sätt kopplat till införandet av ROT.
Ok...godtaget men svårt för mig att uppfatta då du skrev: "Men ROT är ju anledningen till att du och många andra hantverkare......" :confused:

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Ja nu är det verkligen igång Det är klart att hantverkare passade på att sätta upp priserna när ROT avdraget kom
detta idiotiska beslut som regeringen beslutat om var det i dom flesta fall som hantverkarna tjänade på
ock konsumenten förlorade på , och var tas ROT pengarna ifrån jo genom skattemedel,som alla får betala till
mer eller mindre,sådana stödåtgärder till hantverkare är bara av ondo , för alla parter

Elkludde skrev:
Ja nu är det verkligen igång Det är klart att hantverkare passade på att sätta upp priserna när ROT avdraget kom
detta idiotiska beslut som regeringen beslutat om var det i dom flesta fall som hantverkarna tjänade på
ock konsumenten förlorade på , och var tas ROT pengarna ifrån jo genom skattemedel,som alla får betala till
mer eller mindre,sådana stödåtgärder till hantverkare är bara av ondo , för alla parter
Jag tycker vi ska ta bort rotavdraget så vi får tillbaka svartjobben...

• Gilla
storstark och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.