Hej!
Fick för flera år sedan ett sånt där riktigt åskskydd till telefonen av en bekant som jobbade på telia, har fått "fingrarna ur" och tänkte montera det efter att senaste ovädret ställde till det.
Det är en dosa som ska sitta på väggen och anslutas till jord. Vet att han som jag fick den av sa att det är bara att ansluta den till jordskenan i husets elcentral, men blir det bra? det är ju samma sak som nollan, har fyra ledningar in till huset, alltså ingen riktig "jord". Sprids inte eventuella överspänningar på husets elnät om jag ansluter den där? Har sökt om info men inte hittat nåt bra...
Om man ska ha nån form av "jordspett", är det bara att gräva ner en vanlig koppastång i marken?
Fick för flera år sedan ett sånt där riktigt åskskydd till telefonen av en bekant som jobbade på telia, har fått "fingrarna ur" och tänkte montera det efter att senaste ovädret ställde till det.
Det är en dosa som ska sitta på väggen och anslutas till jord. Vet att han som jag fick den av sa att det är bara att ansluta den till jordskenan i husets elcentral, men blir det bra? det är ju samma sak som nollan, har fyra ledningar in till huset, alltså ingen riktig "jord". Sprids inte eventuella överspänningar på husets elnät om jag ansluter den där? Har sökt om info men inte hittat nåt bra...
Om man ska ha nån form av "jordspett", är det bara att gräva ner en vanlig koppastång i marken?
Anslut den till PEN-/huvudjordnings-skenan, så nära inkommande som möjligt, helst i mätarskåpet. Och jord är inte är samma sak som nollan i centralen, för nollan har en egen skena i centralen (om den är någorlunda modern). Däremot i inkommande servisledning är oftast nollan ihopslagen med jord (PEN-ledare) d.v.s. 4-ledarsystem/TN-C
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Bäst är att sätta överspänningsskyddet i mätarskåpet med så kort jordledare som möjligt. I moderna mätarskåp så finns det en liten låda (nere höger) där överspänningsskyddet får plats.
Om nu inte telekabeln kommer in vid mätarskåpet så SKA du flytta den dit om du vill ha ett fullgott skydd, det är bara så. några meter jordledare betyder några 1000 volt.
Protte
Om nu inte telekabeln kommer in vid mätarskåpet så SKA du flytta den dit om du vill ha ett fullgott skydd, det är bara så. några meter jordledare betyder några 1000 volt.
Protte
Detta är ett sidospår, men tror att den frågan kan passa här.
Fick själv problem med att åskan lyckades leta sig in i nätverket någonstans. Alla datorer etc har överspänningsskydd på el-sidan, men någonstans tog det sig in och dödade nätverkskort.
Resultatet: En xbox360, 2 stationära datorer och en bärbar saknar numera möjlighet att ansluta till kabelnätverk. Riktigt roligt när nätverkskortet i dagens datorer är integrerat i moderkortet, men det verkar som att försäkringsbolaget hjälper mig.
Min fråga är helt enkelt om någon av er sett vettiga skydd för LAN-sidan?
Likaså, skydd för telefon, funkar de bra tillsammans med ADSL? Vissa hävdar att de kan medföra övertoner som stör?
Fick själv problem med att åskan lyckades leta sig in i nätverket någonstans. Alla datorer etc har överspänningsskydd på el-sidan, men någonstans tog det sig in och dödade nätverkskort.
Resultatet: En xbox360, 2 stationära datorer och en bärbar saknar numera möjlighet att ansluta till kabelnätverk. Riktigt roligt när nätverkskortet i dagens datorer är integrerat i moderkortet, men det verkar som att försäkringsbolaget hjälper mig.
Min fråga är helt enkelt om någon av er sett vettiga skydd för LAN-sidan?
Likaså, skydd för telefon, funkar de bra tillsammans med ADSL? Vissa hävdar att de kan medföra övertoner som stör?
I dom stationära datorerna är det bara sätta i ett pci-nätverkskort och glömma det interna, har gjort detta många gånger. Går ju även göra på laptop men blir klumpigt.
Om du skyddar telefonlinjen så blir också nätverket skyddat. Det är spänningsskillnaden mellan tele(och därmed datanätet) samt elnätet som gör att strömmen passerar datorerna.
Om du skyddar telefonlinjen så blir också nätverket skyddat. Det är spänningsskillnaden mellan tele(och därmed datanätet) samt elnätet som gör att strömmen passerar datorerna.
OK, tack snaggletooth och prototypen, borta på jobb nu men ska kolla när jag kommer hem, mätarskåpet och allt annat är från 2001 så det är ju rätt nytt och såvitt jag vet är det 4-ledar system. Telekabeln kommer bredvid mätarskåpet så det är väl bara att montera då, tack för svar och synpunkter.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Det har funnits skydd för datanätverk (ethernet) hos ELFA men det verkar vara sådan oreda hos ELFA så det är samma specifikation för nätverk som för tele så man får endera ringa och fråga eller leta någon annanstans.
Protte
Protte
jag har tillfälligt löst det med pci-kort för de stationära samt wlan-modulen jag hade liggandes för xbox360, men för den senare innebär det ju en kraftig skillnad i hastighet. För mig som kör mycket media över nätverket så märks det stor skillnad att använda 100 Mbit LAN istället. Denna går det ju hellet inte att trycka in något pci-kort i, så det blir ju en reparation på den om jag vill få tillbaka hastigheten där.mrfrenzy skrev:I dom stationära datorerna är det bara sätta i ett pci-nätverkskort och glömma det interna, har gjort detta många gånger. Går ju även göra på laptop men blir klumpigt.
I detta fall verkar det ha gått genom spänningssidan till routern, alternativt att mitt separata ADSL-modem + filter av någon anledning klarat sig och matat vidare spänningen till routern utan att själv tagit skada.
Vad har ni för erfarenheter vad gäller överspänningsskydd för konsumentmarknaden? Något speciellt ni rekomenderar alt. avråder från?
Jag brukar rekommendera Belkin, inte för att dom kan stoppa en rejäl smäll - det klarar inget annat än ett skydd i centralen. Däremot tar dom överspänning och dom har en garanti som ersätter hela reparationskostnaden, det är bara att lämna in sin utrustning på reparation och skicka en kopia på fakturan så betalar dom utan några frågor.
Här fanns en bra förklaring av varför åskskydd inte fungerar om det inte sitter i centralen: http://www.emcservices.se/index2.html?aktuellt/2005/meromblixtskydd-del1.html~mainFrame
Här fanns en bra förklaring av varför åskskydd inte fungerar om det inte sitter i centralen: http://www.emcservices.se/index2.html?aktuellt/2005/meromblixtskydd-del1.html~mainFrame
Redigerat:
Kollat lite i elcentralen nu, frågar igen, bara för att vara säker.
Finns ju inget som är märkt huvudjordningsskena i mätarskåpet. På plinten uppe till vänster står det "inkommande servisledning", plasskyddet där är plomberat. Nere till höger så står det "utgående huvudledning".
Inkommande servis är 4-ledare med den gulgröna märkt med blå tejp, alltså PEN. som även går obruten ner till "utgående huvudledning"
Så om jag fattat rätt nudå så är det bara att montera teleskyddet innanför plastkåpan där nere (den är inte plomberad) och ansluta till jordpunkten?
Bättre att fråga en gång för mycket än en gång för lite
Kolla bilden.

Finns ju inget som är märkt huvudjordningsskena i mätarskåpet. På plinten uppe till vänster står det "inkommande servisledning", plasskyddet där är plomberat. Nere till höger så står det "utgående huvudledning".
Inkommande servis är 4-ledare med den gulgröna märkt med blå tejp, alltså PEN. som även går obruten ner till "utgående huvudledning"
Så om jag fattat rätt nudå så är det bara att montera teleskyddet innanför plastkåpan där nere (den är inte plomberad) och ansluta till jordpunkten?
Bättre att fråga en gång för mycket än en gång för lite
Kolla bilden.
Anslut teleskyddets jord med en kabelsko på en skruv på det bleck som chassiet är jordat med eller se till att skaffa en extra skena., för det ser ut som att ditt skåp saknar huvudjordningskena. Helst bör du inte pilla på PEN-ledarens anslutning i onödan.
Telekabeln kommer faktiskt in alldeles bredvid skåpet så det passar perfekt.Bjurran skrev:
Precis vad jag tänkte, känns inte rätt att vara o greja på PEN-anslutningen, men som du säger, hela bottenplåten är ju jordad så jag ansluter där såklart, tänkte inte så långt.snaggletooth skrev:
Tack för alla svar.
"Lånar" den här tråden lite då jag i princip har samma fråga som ställs i föregående.
Har endast en liten lucka som är öppningsbar i mätarcentralen och där sitter endast 3 faser och PEN-ledare.
Bör jag då ansluta där eller ska jag istället gå in på jordskenan i huvudcentralen?
De sitter precis bredvid varandra så det påverkar inte avståndet på jordledningen.
Har endast en liten lucka som är öppningsbar i mätarcentralen och där sitter endast 3 faser och PEN-ledare.
Bör jag då ansluta där eller ska jag istället gå in på jordskenan i huvudcentralen?
De sitter precis bredvid varandra så det påverkar inte avståndet på jordledningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Anslut ditt teleskydd på jordskenan i centralenHeimdall skrev:"Lånar" den här tråden lite då jag i princip har samma fråga som ställs i föregående.