Vi lämnade in avstyckningshandlingarna för cirka en månad sen. Fick beskedet härom dagen att avstyckningen beräknades vara klar den 30 SEPTEMBER :o :o :o helt sjukt enligt min mening, men statliga förättningar är som dom är.
Dom skylde på att det snart var semestrar(juli,augusti) så nu står man där ,ska vi våga söka bygglov börja med plattan och planera runt tomt så det är klart när avstyckningen är avklarad
Låter lite bakvänt tycker jag :-/
Och det som dom ska göra är att sätta ut 2hörn för att två finns redan där ,så vad ligger egenteligen problemet ??? ??? >:(

jojje skrev:
Och det som dom ska göra är att sätta ut 2hörn för att två finns redan där ,så vad ligger egenteligen problemet ??? ??? >:(
Det är väl lite mer jobb än att bara sätta ut två hörn. De ska väl först göra någon form av prövning för att se om det är lämpligt att göra avstyckning och sedan ska de dela upp fastigheten och skapa en ny fastighet. En massa pappersarbete alltså.

Den som väntar på något gott...

visst är det så men hur lång framförhållning måste man ha för dom statliga förättningarna. titta bara på ex om du ska skicka in eller svara/bemöta till en statligmyndighet hur lång tid har du då högst 14-30 dagar sen utgår du ifrån registret eller något annat roligt och måste göra en omanmälan eller något liknande...... (detta är bara exempel måste ju få rensa luften lite grann ;))Man kan ju inte bli glad direkt för ett sådant bemötande men jag ska ligga på dom

När vi lämnade in för styckning så fick vi vänta 6 veckor på att gubbarna kom ut och mätte upp tomten. Då hade vi innan förklarat mycket noga för lantmäteriet hur bråttom vi hade. Sedan ringe vi ett par gånger under tiden och hörde oss för hur vårt ärende låg till m.m. Detta gjorde uppenbarligen susen och nu får vi vänta några veckor till innan hela förrättningen blir färdig.

Det kan alltså löna sig att "ligga på" och visa sig angelägen utan att för den skull bli otrevlig. Detta brukar fungera i de flesta andra brancher också ;)

Går inte detta får du väl börja med att bjuda på semlor/tårtor varje fredag. Då skall du se att det blir fart ;D

Vi hade liksom ni en mycket lång vänte tid, ca 4 månader.
Men skall jag vara ärlig blev jag inte så förvånad, men det kan bero på att vi hade legat i fejd 19 månader för att få byggnadslov.

Som Byggnytt tidigare nämn gäller det bara att ligga på, vara en liten nagel i ögat på dem. Dock inte för stor så att de blir ovilligt inställda till en.

Mitt nästa tomtprojekt räknar jag mycket mycket längre tid för myndighetsbearbetning på.
Troligtvis kommer detta ta upp emot 3 år och behövas tas upp i någonslags domstol. Men om jag lyckas har jag förvandlat en värdelös bit mark till några miljoner ;D

Om inte annat lär man sig alltid något på vägen, ett annat tips kan vara att kontakta din kvalitetsansvariga, de brukar ha en massa informela kontakter som kan påskynda förloppet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.