4 090 läst ·
16 svar
4k läst
16 svar
Väntat på förhandsbesked i FYRA MÅNADER!!!
Sida 1 av 2
Är vid det här laget lite irriterad >
på Miljö och Byggnadsnämnden i vår kommun. Skickade in ansökan om förhandsbesked i mitten av oktober och har ännu inte hört något annat än ett brev som kom ca två veckor efter nämnden fått vår ansökan. Där stod det handläggningstid 6-8 veckor.
Det är nu slutet på februari.
Har försökt att nå ansvarig person men det är en ren omöjlighet. Den enda förklaringen vi fått (av en sekreterare)är någonting med vägplanering. När vi ber om mer information så kan hon inte berätta mer för hon vet inte vad det innebär.
Vi har ringt och skickat e-mail ett antal gånger. Idag fick vi äntligen ett svar. Där stod följande:
"Jag vet inte vilket mail du sänt? Vilken dag?
Som upplysning till dig kan jag meddela att jag nu jobbar bara 3 dar i veckan.
Håller fortfarande på med ditt ärende"
Får det verkligen gå till så här???
Frustrerad och besviken! ???
Det är nu slutet på februari.
Har försökt att nå ansvarig person men det är en ren omöjlighet. Den enda förklaringen vi fått (av en sekreterare)är någonting med vägplanering. När vi ber om mer information så kan hon inte berätta mer för hon vet inte vad det innebär.
Vi har ringt och skickat e-mail ett antal gånger. Idag fick vi äntligen ett svar. Där stod följande:
"Jag vet inte vilket mail du sänt? Vilken dag?
Som upplysning till dig kan jag meddela att jag nu jobbar bara 3 dar i veckan.
Håller fortfarande på med ditt ärende"
Får det verkligen gå till så här???
Frustrerad och besviken! ???
Det bästa sättet är att innan man skickar in bygglovsansökan, åka ditt på besök med den "tänkta" planritningen. Prata lite med de för att se vad de anser om det man tänker bygga.
Vi gjorde det och det gick jätte smidigt ;D
Min dotter och svärsonen vill installera en kamin i huset.
Han ringde och fick telefonbesked att det skulle ta mellan 5-8 veckor att få en godkännande.
Han följde mitt råd "Ta med papperna själv till kommunen, be om att få prata med en handläggare."
Han fick godkännandet efter 2 veckor.
Personliga kontakter är mycket bättre än mail eller telefonsamtal.
Vi gjorde det och det gick jätte smidigt ;D
Min dotter och svärsonen vill installera en kamin i huset.
Han ringde och fick telefonbesked att det skulle ta mellan 5-8 veckor att få en godkännande.
Han följde mitt råd "Ta med papperna själv till kommunen, be om att få prata med en handläggare."
Han fick godkännandet efter 2 veckor.
Personliga kontakter är mycket bättre än mail eller telefonsamtal.
Dessvärre är mannen som handlägger ärendet byggnadsinspektör. Tror ej det finns någon över honom.
Vad gör man då?
Vad gör man då?
Inom kommunen är stadsarkitekten högre än inspektören eller normalt inspektörerna.
Ovan stadsarkitekten har du byggnadsnämnden.
Jag hade tagit kontakt direkt med ordförande i byggnadsnämnden (politiker) direkt om jag varit du.
Hoppas det löser sig
Ovan stadsarkitekten har du byggnadsnämnden.
Jag hade tagit kontakt direkt med ordförande i byggnadsnämnden (politiker) direkt om jag varit du.
Hoppas det löser sig
Statsarkitekt alt. chefen för Miljö och Byggnadskontoret.nytt_bygge skrev:
Är det en liten kommun så kan det vara som du säger att det är byggnadsinspektören som är högsta hönset.
Vilken kommun söker du förhandsbesked i? Vi kanske kan ge dig namnet på rätt person att kontakta
I sådana här fall får man inte vara blyg. Lyft telefonluren och ring!
Om inte annat så till Kanslichefen på kommunen, eller varför inte till Kommunalrådet?
Då du vet vad personen ifråga heter bör du även få fram bostadsadressen. Åk sen dit och kör en tyst "en-mans-demonstration" med ett enkelt plakat.
Har svårt att tänka mig att 3-dagars arbetsveckan ger ett behagligt lugn om det står en galning utanför med bedjande :'( alt mordisk blick >
.
Har svårt att tänka mig att 3-dagars arbetsveckan ger ett behagligt lugn om det står en galning utanför med bedjande :'( alt mordisk blick >
Åh herregud! Janne_B skulle man inte vilja ha nåt otalt med! ;DJanne_B skrev:
Tack för alla goda råd. (Måste fundera över demonstrationen dock - man vet ju aldrig hur mannen är funtad)
Skickade igår över en kopia av mejlet vi fått av byggnadsinspektören till min goda väninna OCH vice kommunalråd.
Vi har berättat för henne tidigare om väntan på detta förhandsbesked och hon har varit på inspektören ett par gånger och bett honom åtminstone skriva eller ringa oss för att berätta vad som sker. För två veckor sedan hade han sagt till henne att han skulle skicka oss ett brev. Inget brev har kommit.
Min vännina ringde igår kväll och var väldigt förvånad och besvärad över byggnadsinspektörens handlande och icke handlande. Idag har miljö och byggnadsnämnden möte och där tänker hon ta upp ärendet samt prata direkt med stadsarkitekten. Hon anser att inspektören har begått ett tjänstefel och ser inte med blida ögon på situationen.
Så mina kära vänner, fortsättning följer.................
Skickade igår över en kopia av mejlet vi fått av byggnadsinspektören till min goda väninna OCH vice kommunalråd.
Vi har berättat för henne tidigare om väntan på detta förhandsbesked och hon har varit på inspektören ett par gånger och bett honom åtminstone skriva eller ringa oss för att berätta vad som sker. För två veckor sedan hade han sagt till henne att han skulle skicka oss ett brev. Inget brev har kommit.
Min vännina ringde igår kväll och var väldigt förvånad och besvärad över byggnadsinspektörens handlande och icke handlande. Idag har miljö och byggnadsnämnden möte och där tänker hon ta upp ärendet samt prata direkt med stadsarkitekten. Hon anser att inspektören har begått ett tjänstefel och ser inte med blida ögon på situationen.
Så mina kära vänner, fortsättning följer.................
Tråkigt att behöva sitta och vänta så länge på att få förhandsbeskedet. Jag och min sambo sitter i samma situation. Vi lämnade in förfrågan om förhandsbesked i december och vi har precis fått reda på att ärendet troligtvis kommer att tas upp i april. Jag vill dock försvara kommunerna lite (nej jag jobbar inte på kommunen): ett förhandsbesked går inte snabbare än ett bygglov utan snarare tvärt om. Ett bygglov prioriteras. Meningen med ett förhandsbesked är ju att få veta om det överhuvudtaget är någon idé att börja arbetet med att ta fram ritningar mm som behövs för bygglov och därmed undvika de kostnaderna om man sedan får avslag. Så har i alla fall jag uppfattat det.
Du har uppfattat korrekt. Men att det skulle ta längre tid...Joda skrev:Tråkigt att behöva sitta och vänta så länge på att få förhandsbeskedet. Jag och min sambo sitter i samma situation. Vi lämnade in förfrågan om förhandsbesked i december och vi har precis fått reda på att ärendet troligtvis kommer att tas upp i april. Jag vill dock försvara kommunerna lite (nej jag jobbar inte på kommunen): ett förhandsbesked går inte snabbare än ett bygglov utan snarare tvärt om. Ett bygglov prioriteras. Meningen med ett förhandsbesked är ju att få veta om det överhuvudtaget är någon idé att börja arbetet med att ta fram ritningar mm som behövs för bygglov och därmed undvika de kostnaderna om man sedan får avslag. Så har i alla fall jag uppfattat det.
För oss tog det ett telefonsamtal, bestämma tid med handlägaren, träffa honom typ en timme och förhandsbeskedet blev klar på en gång ;D ;D
Däremot om du skickar pappret via post, kan du sita och vänta tills någon har tid och lust att ta just ditt brev bland 1000-tals brev de får i månaden.
Tips: ring, träffa dom och gå därifrån med förhandsbeskedet i handen. ;D
Att få förhandsbeskedet direkt i handen är så gott som omöjligt om man kommer att ha grannar i närheten eftersom de ska ha tillfälle att yttra sig.
Vi var och lämnade in förfrågan personligen och tack vare det skickade de ut informationen och förfrågan till grannarna så gott som på direkten. Att man sedan har besvärliga grannar som sätter sig på tvären hjälper ju inte upp direkt. :-/
Vi var och lämnade in förfrågan personligen och tack vare det skickade de ut informationen och förfrågan till grannarna så gott som på direkten. Att man sedan har besvärliga grannar som sätter sig på tvären hjälper ju inte upp direkt. :-/
Men här finns det flera vägar att gå.Joda skrev:
Antingen låter du kommunen hämta in eventuella synpunkter, eller:
Så går du själv och knackar på hos grannarna, småpratar lite med dom och presenterar vad du har tänkt dig. Är det då ok från deras del, kan du få deras godkännande direkt på planskissen/ritningen. Denna lämnar du sedan in till kommunen som underlag till förhandsbeskedet.
På detta sätt kan du spara mycket tid!
Pratade med min kära vännina och vice kommunalråd idag. Hon hade varit i kontakt med stadsarkitekten förra veckan. Han visste redan om problemet med ärendet och var inte nöjd över hur ärendet hanterats. Hur som haver kontaktade byggnadsinspektören min vän häromdagen och meddelade henne att det måste ha blivit något missförstånd någonstans (?!). I alla fall så ser det ut som vi får ett positivt besked. Nu ska bara grannarna höras och där borde det inte vara några problem. Tänk att det ska gå åt så mycket onödig tid och energi på sånt här.