Hej! Skaffat ny kyl/frys och slog på den efter 30 min. Insåg att den den gärna skulle vara av fyra timmar och stängde därför av den igen. Så nu får den stå av i fyra timmar.
Hur märker man om någon skada är skedd?
Sedan undrar jag om det ska se ut så här på baksidan? Säkert i sin ordning men kan koll om detta..
Hur märker man om någon skada är skedd?
Sedan undrar jag om det ska se ut så här på baksidan? Säkert i sin ordning men kan koll om detta..
Det brukar handla om att den måste stå så oljan i kompressorn rinner tillbaks ordentligt efter att den har legat ner. Hur mycket mer händer på 3½ timme när den redan har stått upp i 30 min? Jag vet inte, men troligtvis inte så mycket. Låt den stå och starta sen. Blir den kall så fungerar den, inte sant?
Jag hade inte varit så orolig.
Jag hade inte varit så orolig.
Ok då är jag med. Vet också att den stod upp när den fraktades hit. Så mig veterligen har den inte legat ner. Den lutades när den barns upp för trappor men bara marginellt. Sen hur den förvarats på lagret vet jag inte. Tack!
Då borde den egentligen kunna slås på direkt, men det skadar ju inte att vänta.J jonasnjonasn skrev:
Edit - jag hade väntat.
som skrivetJ jonasnjonasn skrev:
risk för oljefälla vilket gör att skåpet inye kyler alls eller dåligt
man brukar därför transportera dessa med en huvudkudde
baksidan ser bra ut
Tack! Bra att det fraktades upprätt. Frysen är kall, så kylen som ska bli kall..
En följdfråga bara. Frysen blev kall först och är -18. Det är en kompressor och förstått att frysen blir kall först. Kylen har varit nere på 7 grader men håller nu omkring 10.
En följdfråga bara. Frysen blev kall först och är -18. Det är en kompressor och förstått att frysen blir kall först. Kylen har varit nere på 7 grader men håller nu omkring 10. Kan den bete sig så om det bildats en oljekälla? Alltså gå ner i låg temp för att sedan öka, eller borde den i så fall inte allt komma ner i temp?returen skrev:
ovisstJ jonasnjonasn skrev:En följdfråga bara. Frysen blev kall först och är -18. Det är en kompressor och förstått att frysen blir kall först. Kylen har varit nere på 7 grader men håller nu omkring 10.
En följdfråga bara. Frysen blev kall först och är -18. Det är en kompressor och förstått att frysen blir kall först. Kylen har varit nere på 7 grader men håller nu omkring 10. Kan den bete sig så om det bildats en oljekälla? Alltså gå ner i låg temp för att sedan öka, eller borde den i så fall inte allt komma ner i temp?
men hur mäter du temperaturen?
Den har kommit ner i temperatur men det tog minst ett dygn. Sedan kan jag tycka att det svänger lite väl. Den är inställd på 4 grader och plötsligt är den på 8-9..
Mäter både med en klassisk termometer och en digital bra termometer.
Mäter både med en klassisk termometer och en digital bra termometer.
om du mäter luften inuti så flukterar den rejält (skall göra så)J jonasnjonasn skrev:
mät i ett glas med vatten så får du snittet
Aha, vilket bra tips. Tack!
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Startat projekt med batterier till befintlig solcellsanläggning
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Kan man vänta med att lägga in golv över vintern på nybyggd friggebod?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Hur illa är det att starta och stoppa luftvärmepump med strömbrytare?
Värmepumpar -
Kickstarta Arlo pro 2 litium ion kamerabatterier
El -
Hur länge ska man vänta med att starta golvvärmen när golvet är ny kaklat?
Badrum