(försöker här också)

Jag har efter mycket letande fått tag i två innerdörrar av gammal fason som passar med resten av huset. Insåg idag att en av dem skall vara vänsterhängd. Vilka moment är det man behöver göra för att ändra från höger till vänsterhängd? Går det att göra med borr å stämjärn? Jag måste ändå skrapa och måla om dörrar o karm.

En gammal innerdörr med flagig färg och en synlig gångjärnsdel som ligger på en yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

J
Det går men det är inte alltid att det blir helt 100%. Den dörr som jag gjorde samma operation på var lite "fasade" för att enklare kunna stängas och bli tightare mot karmen. När man vänder på hängningen blir detta åt fel åt. För mig gick det bra men det är inte alltid det gör så.

Okej, skall kolla noggrannare. Men som jag fattar det

1. Skaffa vänstergångjärn.
  2. Sätt vänstergångjärnen på (nästan) samma ställen på dörrbladet som gamla satt.
  3. Flytta gångjärn från höger till vänster sida på karmen.
  4. Vänd på låskolven

Är det rätt tänkt?

Hur fyllde du upp de gamla urtagen i karm (och blad)

• Gilla
johmi
  • Laddar…
Det bästa är nog att stämma ur hålen så de får raka och fina kanter och sedan passa in träklossar i hålen, gör klossarna lite för stora så att de sticker upp lite när de limmats på plats. Trimma ner dem jämnt med gamla ytan med antingen stämjärn eller hyvel. Har gjort så här för att få bort ruttna bitar ur fönsterkarmar och det syns knappt när man målat.

J
Jag fyllde med spackel i omgångar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.