Absolut, men den naturvetenskapliga linjen anses ju i många fall "finare". Sen hurvida man är en bättre rörmockare om man har 300 poäng jämfört med 160poäng kan man ju diskutera
Man vill väl inte han en kill/tjej som är bra i historia utan i själva "sakkunskapen"
Man vill väl inte han en kill/tjej som är bra i historia utan i själva "sakkunskapen"
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
natur är väl 'finare' på så sätt att man inte blir något när man gått den (däremot blir man väl kvalificerad att söka de flesta linjer på högskola/universitet av den)Christer_123 skrev:
själv gick jag teknisk linje men läste biologi extra så jag fick samma behörighet som om jag gått natur...
Men om det nu är så att det kommer krävas högre betyg för att kunna bli hantverkare framöver så tror ju inte jag att det kommer bli billigare att anlita dem utan tvärtom.
För har man den synen att det är skolans bottenskrap som valt hantverkaryrkena och de är så smarta och tjänar mängder med pengar på de arbeten de gör så inte tror jag att vi kommer få se "intelligentare" personer inom hantverkaryrkena som av ren välvilja kommer sänka priserna utan tvärtom...bara för att det krävs högre betyg för att bli röris så sänks inte priserna.
Vem vet...i en framtid så kanske "avskrapet" blir hjärtkirurger och advokter för att de inte kom in på hantverkarlinjerna.
Det riktiga avskrapet om man nu ska kalla någon grupp för något nedvärderande är väl ändock advokatkåren. Där kan man snacka om timdebiteringar och debiteringar som är helt bort i tok. Debiterar en hantverkare efter den tariffen kostar ett kranbyte 10 lax plus tidsspillan ( vilket ord va..) för 3.000.
För har man den synen att det är skolans bottenskrap som valt hantverkaryrkena och de är så smarta och tjänar mängder med pengar på de arbeten de gör så inte tror jag att vi kommer få se "intelligentare" personer inom hantverkaryrkena som av ren välvilja kommer sänka priserna utan tvärtom...bara för att det krävs högre betyg för att bli röris så sänks inte priserna.
Vem vet...i en framtid så kanske "avskrapet" blir hjärtkirurger och advokter för att de inte kom in på hantverkarlinjerna.
Det riktiga avskrapet om man nu ska kalla någon grupp för något nedvärderande är väl ändock advokatkåren. Där kan man snacka om timdebiteringar och debiteringar som är helt bort i tok. Debiterar en hantverkare efter den tariffen kostar ett kranbyte 10 lax plus tidsspillan ( vilket ord va..) för 3.000.
Om det är som du skriver så är hantverkarna (generalisat, alla över en kam) också klantiga och förtjänar alla beställares misstänksamhet och förakt när det visar sig att dom inte beter sig hederligt mot sin kund.5.2 racing skrev:Nja, förtjänar tycker jag väl inte. Snarare klantig, med tanke på att alla verkar veta att VVS-are saltar materialet. Att sedan vara 368% dyrare är givetvis åt helvete.
Man kan dra en parallell till bilservice; alla vill veta vad det kostar att byta avgassystem och göra en service på bilen. Detta kollar man i 99% av fallen upp innan. Jag kollar upp vad min VVS-kompis vill ha innan han börjar. Jag förstår inte hur man inte kan kolla vad det kostar innan. Vissa saker går det kanske inte att göra det med, men överlag så borde det inte vara ett stort problem att få ett fast pris på arbete och material. Om VVS-killen inte kan ge dig det, tycker jag att du ska byta hantverkare.
Och i förlängningen ska inte någon hantverkare heller komma här och skriva och tycka sig dåligt behandlad eller illa omtyckt.
Kan man inte kräva lite vanlig respekt och hederlighet ifrån hantverkarkollektivet så kan väl inte dom förvänta sig "snälla" och dumma kunder heller.
Ursäkta, jag blev bara så upprörd över att du egentligen skriver att man måste betrakta killen man anlitar som ohederlig för att alls våga anlita honom.
Känns som att vi är på väg att bli väldigt OT nu, men jag tror inte att det i grunden är så att konsumenterna inte är beredda att betala för hantverkarnas yrkesskicklighet. Problemet idag är att man inte vet vad man får betala, affärsmodellerna ger ett väldigt suspekt intryck och i flera fall är yrkesskickligheten relativt begränsad eftersom också lycksökare gett sig in i branschen.Cheesus skrev:
Jag tror att man med "smartare" hantverksskrå kan få prislistor i sin hand som är lätta att förstå, offerter som inte är så svävande att man lika gärna kan låta bli att läsa dem samt anständig hederlighet och ärlighet.
Det finns sådana hantverkare på marknaden redan idag, och de skall hållas fram och favoriseras så att de aldrig behöver fundera över "radhusbiff" i tider av lågkonjunktur.
Hantverkare är definitivt värda sin lön för den som behöver anlita dem. Att de tar betalt är bra. Ju mer ju bättre.....för då kan jag motivera mig ännu mer att göra jobben själv.
Sen är det inte alltid helt rättvist när det klagas heller. En hantverkare som får åka på några småjobb varje dag har svårt att kunna debitera full tid under dagen och lever således lite osäkert och på sådana jobb bör o skall han ta riktigt bra betalt för både tid o material. Alltså jobb av typen "Min kran läcker och jag har panik".
Men förhandlar man med en hantverkare om ett heltidsprojekt bör man kunna få ner timdeb o påslagen en hel del då det faktiskt är en betydligt trevligare situation för denne att veta att nu har jag en vecka, en månad eller vad det nu är på ett o samma ställe vilket spar ställtider, ordertider, dötid och en massa spring.
Den hantverkare som inte går med på den ekvationen skulle jag kasta ut.
Sen är det inte alltid helt rättvist när det klagas heller. En hantverkare som får åka på några småjobb varje dag har svårt att kunna debitera full tid under dagen och lever således lite osäkert och på sådana jobb bör o skall han ta riktigt bra betalt för både tid o material. Alltså jobb av typen "Min kran läcker och jag har panik".
Men förhandlar man med en hantverkare om ett heltidsprojekt bör man kunna få ner timdeb o påslagen en hel del då det faktiskt är en betydligt trevligare situation för denne att veta att nu har jag en vecka, en månad eller vad det nu är på ett o samma ställe vilket spar ställtider, ordertider, dötid och en massa spring.
Den hantverkare som inte går med på den ekvationen skulle jag kasta ut.
Jo, men det verkar som om många som blivit lurade här på forumet, har valt nån tattarfirma med kontoret på fickan, och fogden i hälarna. Varför vågar ingen beställa jobb av dom stora aktörerna? Ju större firma, desto dyrare och definitivt säkrare.
Och nu kommer jag bli påhoppad...
Ligger helt klart någonting i det! Jag vet att t ex Comfort-butiken har offererat hiskeliga summor för badrumsrenoveringar som småskuttare offererar för halva eller en tredjedel.5.2 racing skrev:
Jag tycker att en grundläggande sak när man säljer varor och tjänster är att man skall tillföra något!
I många trådar här på forumet diskuteras materialpriser för el- och VVS-jobb. Inte alls lika ofta timpriser. Varför då? Jo för att el och VVS-teknikerna tillför något som man inte kan eller är behörig att göra. Det är man beredd att betala för. Kanske t.o.m. mer än det kostar idag. Likaså tycker jag att det är OK med höga priser på de förrådsvaror man har i bilen. Styckevaror som man plockar en och en av och som det skulle bli orimligt dyrt om man fick ta hem för varje jobb.
När vi sen kommer till specialvaror och volymvaror som man beställer hem till ett jobb tycker jag att det börjar spåra ur. Man tar ingen risk, bara en orimlig vinst. Det vore bättre att man tog betalt för hanteringstiden med timpris och säg hade ett pålägg på ca 10%.
Jag har varit i konsultsvängen i hela mitt liv och det är inte ovanligt att kunderna säget att "datorer köper vi in själva, vi har bra priser". Sen får vi lägga på applikationer integrera mm och tjäna våra pengar på det. Om varje del bär sin egen kostnad så är det inga problem.
En del hävdar att man inte går runt om man inte får lura upp kunderna på materialet. Höj då timpriserna istället så vet vi vad vi köper och slipper vara livrädda när det kommer en faktura nästa gång
I många trådar här på forumet diskuteras materialpriser för el- och VVS-jobb. Inte alls lika ofta timpriser. Varför då? Jo för att el och VVS-teknikerna tillför något som man inte kan eller är behörig att göra. Det är man beredd att betala för. Kanske t.o.m. mer än det kostar idag. Likaså tycker jag att det är OK med höga priser på de förrådsvaror man har i bilen. Styckevaror som man plockar en och en av och som det skulle bli orimligt dyrt om man fick ta hem för varje jobb.
När vi sen kommer till specialvaror och volymvaror som man beställer hem till ett jobb tycker jag att det börjar spåra ur. Man tar ingen risk, bara en orimlig vinst. Det vore bättre att man tog betalt för hanteringstiden med timpris och säg hade ett pålägg på ca 10%.
Jag har varit i konsultsvängen i hela mitt liv och det är inte ovanligt att kunderna säget att "datorer köper vi in själva, vi har bra priser". Sen får vi lägga på applikationer integrera mm och tjäna våra pengar på det. Om varje del bär sin egen kostnad så är det inga problem.
En del hävdar att man inte går runt om man inte får lura upp kunderna på materialet. Höj då timpriserna istället så vet vi vad vi köper och slipper vara livrädda när det kommer en faktura nästa gång
Nej va fan, någon gång måste ju vara första gången man anlitar en vvs:are. Och om man då inte har hört om detta "välkända" bondfångeri och inte är så misstänksam som man tydligen borde vara, så är man alltså klantig och får räkna med att bli lurad.5.2 racing skrev:
Vet inte om man skall skratta eller gråta. Tror det blir gråta i detta fall.
Någon som hört talas om ärlighet, heder, yrkesstolthet eller medmänsklighet?
Någon som hört talas om girighet, oärlighet, slarv...?
Om man inte lyckas utbilda sig till hög inkomst så kan man ju alltid bli vvs:are lura andra människor på deras pengar istället. Det verkar vara en bra ide. Den kör vi på...
Men då beter du ju dig lika illa. 