Jag har vid några tillfällen ,noterat att samma t.ex blandare är billigare på Woody, K-rauta eller nåt, än vad dom är på Ahlsells eller Dahls, men jag har svårt att få igen dom pengarna det kostar att åka runt och handla en bit här och en bit där, eller tiden att göra det, går jag till rörgrossisten så finns det jag behöver oftast hemma, eller dagen efter,
Att det inte går att leva på timtiden håller jag nog inte med om,
Sen är det väl inte så konstigt att det tjänas lite på materialet, det är väl det handeln bygger på ?
Visst blir jag också sur när jag får betala något, som jag vet vad det kostade egentligen, men om man tänker den tid det tar att planera och införskaffa grejerna, så är det inte alltid orimliga pålägg..
Om badger tänker den tid han la ner på att tänka ut vad han skulle ha,var han skulle handla det, vilken tid det tog att handla, ink resa, och omsätter det i timmar, och sedan frågar sig, om han vill arbeta samma tid gratis åt sin arbetsgivare varje vecka, för att ut föra ett liknande jobb, eller vill han ha betalt..
Och om man säljer en produkt vidare, vill man gå några kronor upp eller...
Nu kanske jag låter som en egen företagare, men så är icke fallet, stolt löneslav och fackförespråkare..

Redigerat:
P
Självklart ska alla tjäna på det material som säljs. Dessa påslag ska också täcka upp för tid som går åt till reklamationer på läckande blandare m.m.

Att en elektriker eller röris inte går runt på sin timdebitering är rent skitsnack. Om det vore sant, hur skulle då alla vi egenföretagare som arbetar med t.ex. snickeri och plattsättning klara oss?
Vi debiterar 50-100:- mindre i timmen och tjänar skitpengar på materialet.

Jag monterar och installerar gärna det som kunderna köpt själv. Men blir det en garantifråga så får kunden själv förhandla med ex. K-Rauta om de vill betala för min arbetsinsats. Det jag säljer fixar jag utan att kunden behöver bry sig om det är fråga om garanti....

bra-byggare skrev:
Jag förstår det, för återigen, det ingår s.a.s. i konceptet att bli sur för att tydligt visa att man strider om dessa pålägg och att du som kund ska hålla dig borta från detta ämne. "Förhandla gärna om timpenningen, men mina materialpålägg, de ger du f*n i!"
:D
Så är det.

Mäster skrev:
Om badger tänker den tid han la ner på att tänka ut vad han skulle ha,var han skulle handla det, vilken tid det tog att handla, ink resa, och omsätter det i timmar, och sedan frågar sig, om han vill arbeta samma tid gratis åt sin arbetsgivare varje vecka, för att ut föra ett liknande jobb, eller vill han ha betalt..
Och om man säljer en produkt vidare, vill man gå några kronor upp eller...
Nu kanske jag låter som en egen företagare, men så är icke fallet, stolt löneslav och fackförespråkare..
Närå, hur man än räknar, så var det vinst för mig.
Jag har rätt hyfsad koll där jag bor på rörisar samt material, vad handlar etc. Det blev ett sätt att markera. Det är oftast inget problem att snacka till sig rabatter som understiger t ex där du kan handla det billigare. Rörisen har större rabatter än så och går ändå med vinst. Däremot är de ibland oehört giriga.

Men, däremot, acceptera man upphandlingen att han skall stå för allt material, utan att ifrågasätta material och dess priser, så får man faktiskt skylla sig själv. Rörisen ger ju ett erbjudande. Vill man ta det så är det ju inte rörisens fel direkt, eller....

Speciellt när det gäller dyra saker såsom panna, värmeväxlare, bubbelbadkar och dyl där det blir en hel del pengar av det. Vilket många inte tänker på.

Av en bekant fick jag reda på t ex att en röris enbart rekommenderade den produkt som han hade bäst förtjänst på. Det där blir ju då en smula snedvridet....

Jag lärde mig av en gammal hantverkare. Man skall ta bra betalt för kunden kommer ändå tycka det är för dyrt vilket pris man än tar. Nu menar jag inte att ta hutlöst betalt.

Begär alltid offert från hantverkare, och jämför, det lönar sig alltid. Visst kan man hitta billigare på nätet, men där handlar inte hantverkarna de handlar där de själva har bäst rabbat och leveranstid.

P
MB77 skrev:
..de handlar där de själva har bäst rabbat och leveranstid.
Ett av Stockholms största byggvaruhus ger oss upp till 40% rabatt.
Ett annat ger oss 5% om vi handlar för mer än 100.000:- på ett år -handlar vi för mindre så får vi samma pris som fru Svensson som köper en ny handdukskrok vart fjärde år.

Jag och mina kollegor handlar nästan uteslutande hos den sistnämnda handlaren.

motivering

Om en hantverkare måste lägga på 100-200% för att täcka sina lagerkostnader kanske denne skulle tänka över sin framtid som företagare.

P
Lobo69 skrev:
motivering
Därför att den förstnämnda har sjuka hyllkantspriser.

Dels så blir jag pissed på attityden; "Tjena, tjena! Jo för fan grabbar, nu har ni fått en bra deal! Jag har gett er samma rabatter som företag med 100 gubbar får.."
Det är ju skitenkelt att ge höga rabatter så länge man har ännu högre priser.

Dels så skulle jag skämmas om jag fakturerade kunden 120:- eller mer för en gipsskiva.

Det är ofta man kommer hem till kunder där dom har handlat sin blandare på krauta, silvan rinkaby mfl, men vet ni som kund att om jag som hantverkare säljer en vara så tar jag också ansvar för den inom garantin. Men köper du en blandare på silvan så får du ta fighten me dom. Det ingår i det lite högre priset. Sen bygger hela branchen på att vi tar betalt för "produkterna" annars skulle många firmor inte gå runt.

Det är ju för konstigt att min snickare går runt då, när han bara tar betalt för arbetet då jag köper material själv!!

De gånger han köpt material har han tagit 5% i pålägg på sitt inköpspris. Vid fakturering bifogar han också fakturakopior på det material han köpt in ( om han får en bonus på allt han köper eller liknande utbetalt separat vet jag inte förstås). Han skriver ingen tid för inköpet utan bara tid när han är på plats och arbetar - han tar faktiskt inte ens någon "framkörningsavgift"!!

Detta verkar nästan vara unikt när man läser om alla pålägg här...

Hej, Måns här som startade tråden. Tusen tack till alla som tog sig tid att svara. Verkar vara ett hett ämne.

Först en kommentar ang. "tjäna på material". Detta är totalt vansinne. Jag har byggt ett helt hus med allsköns hantverkare, allt ifrån plåtslagare, svetsare, murare till rörmokare och elektriker och det är ingen annan än rörmokare/elektriker som tar så in i bomben betalt för material. I mitt projekt har jag köpt in allt; varenda regel, skruv och tegelsten. I undantagsfall har t.ex. snickarna gjort det och då har dom lagt på 15% (+ deras rabatt på ca 20% vilket ger ca 30% förtjänst) vilket jag kan muttra öven men tycker att det är ok. Dom tar ju betalt för tiden att köpa det vilket borde räcka. Om jag anlitar dom för att slå i en spik eller köpa material skall inte spela någon roll. Men jag köper 20-30% maginaler.

Att en rörmokare inte kan överleva på 300-350:- + moms i timmen plus milersättning är totalt fel. Om inte, vad skiljer då en rörmokare från en snickare?

Liten forsättning på historien om min VVS:are.

Jag ringde och sa att något måste gått fel - 150% påslag är galet. Han harklade sig, slängde ur sig tvåtusen klyschor, sa att han precis fått ny admintjej och skulle kolla upp det. Justerad faktura damp ner med 30% lägre priser på allt. Han försökte helt enkelt lura mig. Detta är inte branschens fel utan ren otur att jag fått tag i ett rötägg. Jag började undersöka det faktum att jag fortfarande betalar dubbla priset mot t.ex. Bauhaus, Rinkaby etc för ett stort entreprenadjobb.

Han hävdade med en idiots ihärdighet att han utgått ifrån bruttoprislistan från Onninen för sina priser. Något är fel. Vi har köpt t.ex. blandare och toastolar från Mani Armatur och alla leveranser från dom kommer direkt ifrån Onninen. Jag ringer Onninen för att höra hur deras bruttoprislista kan ligga tre gånger högre t.ex. Mani Armatur och får reda på att dom inte kan diskutera priser om jag inte är kund. Efter en stunds snokande hittar jag

http://www.onninen.se/laddahem/prisinformation.4.4218cb10419fa842d80004544.html

Vilket är de priser min VVS:are utgått ifrån, lagt på moms och dragit av min rabatt på 15%. Exempel:

FMM vattenutkastare, RSK 4317108

http://www.mani.e-butik.se/?artnr=4317108 756:- inkl moms

Onninens lista 1430 x 1.25 = 1788:- inkl moms. Mer än dubbelt så dyrt.

Jag ringer till Onninen och berättar att jag fått tag på deras priser och undrar varför dom har en bruttoprislista dom ligger mer än 100% över de pris som finns på maknaden (som ju måste ha marginal, om än liten). Lite förvirring följer varpå jag får reda på att "prislistan är något som diskuteras löpande" och att "det är ju inte dom priserna som gäller" och "han har ju säkert 70% rabatt på dessa artiklar". Dessutom har vår VVSare valt den absolut dyraste alternativet i deras sortiment till mitt bygge för att tjäna så mycket som möjligt.

I mitt fall har detta försatt mig i en jävligt jobbig sits. Jag förhandlade priser med alla innan jag drog igång. Jag skulle få 15% på allt oavsett hans rabatter vilket jag tyckte var ok. Inte fan kunde jag räkna ut att dom skulle utgå från en totalt översaltad bruttoprislista och att grossisterna är med på det! Då hade jag aldrig nöjt mig med 15%! Jag känner mig totalt körd. Problemet är att han nu kan skydda sig bakom att han inte gjort något fel.

Det hade varit en sak om jag skulle få en blandare utbytt. Nu har jag byggt ett helt hus och sitter på 6 saltade fakturor som jag betalt. Anledningen till att jag inte kommit på detta tidigare är att jag förde ställningskrig mot honom för att han överfakturerade mig som satan på timmarna i början vilket gjorde att jag missade att kolla upp alla "PP 90g x 45", "Press 45x70" etc etc etc.

Vad gör man?!

- Måns

Jaa du, vad kan man göra?

Många av de riktigt aktiva här på forumet gör i det närmaste allt själva säkert bl a för att det är just som du beskriver.

Det blir oerhört mycket jobb och tjatande vid själva upphandlingen om man ska vara säker på att slippa olika former av saltade fakturor. Och sedan skriftligt på allt. Man blir nog inte populär som kund direkt!

Stå på dig!

Edit: Går det riktigt långt och du är mycket illa behandlad så tveka inte på att hänga ut de inblandade. Detta forum har stor genomslagskraft.

Redigerat:
Måns, som svar på din fråga vad man gör?

Jobbet själv såklart!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.