Vore intressant att se vad felen beror på.

Är det att folk inte förstår krångliga regler, eller för att de "glömmer" att de inte får göra avdrag för x, y och z?

Men, det måst ju handla lite om vad som räknas som "fel". Ex. reglerna runt hur man skall räkna på avdrag för renovering/förbättringskostnader, är dels väldigt otydliga. Dels öppna för väldigt subjektiva tolkningar som inte behöver vara medvetet felaktiga.

Sedan finns det säkert mer fräcka fel. Typ att man hugger till med ett godtyckligt inköpspris som ligger någon miljon över vad man faktiskt har betalat. Troligen finns det en skaplig chans att det inte kontrolleras.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Så otydliga är de inte. Men folk tycks gärna vilja feltolka dem till sin fördel.

• Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Förmånsbeskattning för förmånsbilar(tjänstebilar) måste vara ett bra ställe att hitta missade skatteintäkter på, tänk bara på alla hantverkare som skjutsar barnen till dagis, veckohandlar osv.
Måste finnas ett stort mörkertal där, det är väl 150 mil som räknas som okej i privata ärenden med tjänstebil.

Rickard.
richardtenggren richardtenggren skrev:
Förmånsbeskattning för förmånsbilar(tjänstebilar) måste vara ett bra ställe att hitta missade skatteintäkter på, tänk bara på alla hantverkare som skjutsar barnen till dagis, veckohandlar osv.
Måste finnas ett stort mörkertal där, det är väl 150 mil som räknas som okej i privata ärenden med tjänstebil.
100mil eller 10 enskilda resor har jag för mig att det är. Dessutom är det helt okej att göra rimliga omvägar till och från jobbet för dagis, handling, bankbesök eller i stort sett vad som helst. Vad som räknas som rimligt är dock lite oklart och oprövat (eller så har jag bara missat det).

Det fuskas såklart mycket men det är nog bra mycket mindre idag då skatteverket har jagat på ganska bra dom senaste åren.

Redigerat:
  • Gilla
MPB
  • Laddar…
richardtenggren
Rickard. Rickard.ag skrev:
100mil eller 10 enskilda resor har jag för mig att det är. Dessutom är det helt okej att göra rimliga omvägar till och från jobbet för dagis, handling, bankbesök eller i stort sett vad som helst. Vad som räknas som rimligt är dock lite oklart och oprövat (eller så har jag bara missat det).

Det fuskas såklart mycket men det är nog bra mycket mindre idag då skatteverket har jagat på ganska bra dom senaste åren.
Rätt angående milen :)

Men jag tolkar texten på Skatteverket annorlunda än vad du skriver.

https://www4.skatteverket.se/rattsl...#h-Tjanstebil-anvands-endast-for-tjansteresor

Vet att en större elfirma på min hemort fick en skattesmäll och det slutade med att alla bilar nu mer utgår från kontoret.

Är det bättre då att man åker in 2 mil med sin privata bil, lämnar barnen på 2 olika skolor och sen åker hem och byter till sin firmabil för att sedan åka in samma väg? Detta system med 100 "fria" mil 10 ggr årligen är ju ett hån mot både miljön och oss småföretagare

Finns ett stort faktafel i artikeln!

Det bör stå att dom inte lyckas råna oss på alla pengar dom vill

• Gilla
Bure och 3 till
  • Laddar…
richardtenggren
N Nickesågen skrev:
Är det bättre då att man åker in 2 mil med sin privata bil, lämnar barnen på 2 olika skolor och sen åker hem och byter till sin firmabil för att sedan åka in samma väg? Detta system med 100 "fria" mil 10 ggr årligen är ju ett hån mot både miljön och oss småföretagare
Du kan ju förmånsskatta? :)

• Gilla
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
Du kan ju förmånsskatta? :)
För att man ändå passerar förskolan på vägen in till bygghandel? Men men man får ju skylla sig själv att man bosatt sig på landsbygden(stackars oss)

Rickard.
Skulle inte bli särskillt förvånad om jag har fel då min kunskap kommer från kollegor och en kontrollant.

Eftersom vi alltid måste bevisa att vi är oskyldig vid en kontroll är en liten omväg förbi ica knappast ett problem. Gratis tillgång till el för motorvärmare är en förmån som ska beskattas och där har vi vad jag tror är största fusket i norra Sverige i alla fall.

richardtenggren
N Nickesågen skrev:
För att man ändå passerar förskolan på vägen in till bygghandel? Men men man får ju skylla sig själv att man bosatt sig på landsbygden(stackars oss)
Ja, än värre för mig då, får stå för allt själv och bor på ”landsbygden” ;)

Jag har inte medverkat i framtagningen av reglementet, så hata inte mig.

Nej inte menat att hata någon alls utan ett faktum

C
kashieda kashieda skrev:
Vore intressant att se vad felen beror på.
Är det att folk inte förstår krångliga regler, eller för att de "glömmer" att de inte får göra avdrag för x, y och z?
Läser man lite om detta så verkar det till att börja med vara smått otroliga 80-90% av alla granskade deklarationer av fastighetsförsäljningar som underkänns. Vidare verkar vanligaste felet vara felaktiga avdrag - man kan anta att det handlar om renoveringskostnader.

Nu är ju inte skattereglerna för fastighetsförsäljning superkomplicerade, men uppenbarligen alldeles för komplicerade för att det skall bli rätt. Nu antar jag att näringsverksamhet inte ingår i denna analys(?) Med tanke på hur komplicerat det regelverket är skulle de vara intressant att veta hur det ser ut där.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.