C cpalm skrev:
Funderade också på den där ett tag, men poängen var nog att man allmänt kan säga att en läcka har läkt om det slutar att läcka. Vilket innebär att ordet i princip kan ha dubbel motsatt betydelse.
Allmänt, vete tusan. Det är nog bara allmänt i Mälardalen. I övriga världen kan inte saker självläka.
Röret läkte? Nej, det slutade läcka.

Batteriet var slut så vi bytade till ett nytt...

Hära och dära. Måste vara något mälardalsfenomen.

pjgb pjgb skrev:
Hära och dära. Måste vara något mälardalsfenomen.
Hänna å dänna i Kopparberg

plaggis plaggis skrev:
Batteriet var slut så vi bytade till ett nytt...
Ett bytt nytt eller nytt bytt då

Ett ord som får mig att spy lite är "dårå" som främst stockholmare använder i alla möjliga sammanhang. Lite oklart vad det ska betyda utan är väl nåt utfyllnadsord som egentligen inte har någon språklig mening.

Bart Bart skrev:
Juh
Väll
Ifjor
Ifjor är ju ok.

• Wow
kashieda
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Ett ord som får mig att spy lite är "dårå" som främst stockholmare använder i alla möjliga sammanhang. Lite oklart vad det ska betyda utan är väl nåt utfyllnadsord som egentligen inte har någon språklig mening.
En så kallad diskurspartikel. Andra exempel är "typ" och "liksom". Eller den gamla klassikern från min barndom: "vahettere".

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
F Fågelvägen skrev:
Ifjor är ju ok.
Jo, jag har förstått det nu, men det ligger i illa i munnen på mig. Men jag får pudla här och acceptera att det är en accepterad stavning och uttal.

Bytade verkar dom säger i Skåne , ser för jävligt ut men har nog inte sett i övrigt

V Ville_Vessla skrev:
Bytade verkar dom säger i Skåne , ser för jävligt ut men har nog inte sett i övrigt
Vad tycker du om bytta, byttat, byttade osv som också är vanligt där i vissa delar tex nordöstra.

Har nog aldrig hört någon säga bytade, bytta osv. Däremot läser man rätt ofta trotts (som någon nämnt), tipps och skrämmande nog cyckel. Blir gubbgnällig varje gång.

Trodde "älskog"Stavades "älgskog"tidigare🙄 och uttalades älgskog.

• Haha
Intet
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Vad tycker du om bytta, byttat, byttade osv som också är vanligt där i vissa delar tex nordöstra.
Där säger de också "säj" i stället för "säga", "naj" i stället för "nej" och "ente" i stället för "inte".

• Gilla
GK100
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Skulle inte tro att jag skulle förstå vad dom menade, men här i norr förenklar vi eftersom vi inte gillar att prata. Antagligen är väl "bytte", typ jag bytte glödlampa mest korrekt. Bytade låter bara konstigt, eller ännu värre byttade. Vi säger helt enkelt Jag böt glödlampa.

• Gilla
  • Haha
Jumos och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.