15 122 läst ·
211 svar
15k läst
211 svar
Vanliga felstavade eller missuppfattade ord.
Hade rest söderut för att titta på och eventuellt köpa bil hos en av landets större bilkedjor.
Provkörde en bil och satt sedan med den skånsktalande försäljerskan på kontoret.
Hon frågade hur det gått.
-Jo det gick bra. Men den va lite lortig innuti bara.
× VAD MENAR DU! sa hon och spände blicken i mig.
- Ja alltså det va lort mellan sätena och så..
× Har jag aldrig hört förut!
Här började jag fundera hur det va ställt med människan..tog hon så jäkla illa upp för att jag påpekar att det var dåligt städat i bilen?
Hittills hade jag kört långt O i ordet lort.
Provar med ett kort lort. Och förtydligar att det inte bara var mellan sätena som det var smutsigt.
Då skiner hon upp.
×Jasså schmoots. Jaaa de ska vei ente ha ei våra beilar.
Provkörde en bil och satt sedan med den skånsktalande försäljerskan på kontoret.
Här började jag fundera hur det va ställt med människan..tog hon så jäkla illa upp för att jag påpekar att det var dåligt städat i bilen?
Provar med ett kort lort. Och förtydligar att det inte bara var mellan sätena som det var smutsigt.
Då skiner hon upp.
Du skulle sagt att bilen var muggigB Bjober skrev:Hade rest söderut för att titta på och eventuellt köpa bil hos en av landets större bilkedjor.
Då skiner hon upp.
Det är talspråk, en guide utförde en guidad tur, jag blev "gajdad".Keiller skrev:
"Vi fick en gajdad tur bland 300 olika sorters rosor i den doftande rosenträdgården. Även en gajdad tur i några av de gamla byggnaderna."
https://www.srf.nu/distrikt-lokal-o...ngelholm-bastad/om-oss/verksamhetsberattelse/
Fundering:Dracula skrev:
Aktie uttalas tydligen i detta fall i stil med uttalet i Norge där det stavas "aksje ". Ett sje-ljud i norska. Fast sje-ljud kan stavas med "ti" i svenska. som i portion och situation.
Ett ord som jag faktiskt har bytt(böt, bytade, byttade så att alla ska förstå) är rondell, inte för att jag menar en cirkulationsplats utan vinkelslip, det tycks inte vara helt säkert nu när jag bor nere i södern utanför Östersund att det är ett självlart ord för denna maskin.
Här heter slipskivan rondell och slipen "vinkelharry"V Ville_Vessla skrev:
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Jag skulle vilja påstå att ett sår läkt när man inte längre har en sårskorpa kvar. Att det slutar blöda innebär ju bara att blodet koagulerat.Magnus E K skrev: