Hade rest söderut för att titta på och eventuellt köpa bil hos en av landets större bilkedjor.
Provkörde en bil och satt sedan med den skånsktalande försäljerskan på kontoret.
Hon frågade hur det gått.
-Jo det gick bra. Men den va lite lortig innuti bara.
× VAD MENAR DU! sa hon och spände blicken i mig.
- Ja alltså det va lort mellan sätena och så..
× Har jag aldrig hört förut!

Här började jag fundera hur det va ställt med människan..tog hon så jäkla illa upp för att jag påpekar att det var dåligt städat i bilen?
Hittills hade jag kört långt O i ordet lort.
Provar med ett kort lort. Och förtydligar att det inte bara var mellan sätena som det var smutsigt.

Då skiner hon upp.
×Jasså schmoots. Jaaa de ska vei ente ha ei våra beilar.

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
Lort = bajs

• Wow
  • Gilla
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Hade rest söderut för att titta på och eventuellt köpa bil hos en av landets större bilkedjor.
Provkörde en bil och satt sedan med den skånsktalande försäljerskan på kontoret.
Hon frågade hur det gått.
-Jo det gick bra. Men den va lite lortig innuti bara.
× VAD MENAR DU! sa hon och spände blicken i mig.
- Ja alltså det va lort mellan sätena och så..
× Har jag aldrig hört förut!

Här började jag fundera hur det va ställt med människan..tog hon så jäkla illa upp för att jag påpekar att det var dåligt städat i bilen?
Hittills hade jag kört långt O i ordet lort.
Provar med ett kort lort. Och förtydligar att det inte bara var mellan sätena som det var smutsigt.

Då skiner hon upp.
×Jasså schmoots. Jaaa de ska vei ente ha ei våra beilar.
Du skulle sagt att bilen var muggig

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
"gajdad". Vad är det för jäkla ord??

• Gilla
Danne824
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ingen aning. Är det ens ett ord? Kanske nån dålig svensk översättning av engelskans "gay dad" eller "guided"?

Keiller Keiller skrev:
Ingen aning. Är det ens ett ord? Kanske nån dålig svensk översättning av engelskans "gay dad" eller "guided"?
Det är talspråk, en guide utförde en guidad tur, jag blev "gajdad".

"Vi fick en gajdad tur bland 300 olika sorters rosor i den doftande rosenträdgården. Även en gajdad tur i några av de gamla byggnaderna."
https://www.srf.nu/distrikt-lokal-o...ngelholm-bastad/om-oss/verksamhetsberattelse/

Keiller Keiller skrev:
Tydligen någon dålig förvanskning av giudad. Läste det i tidningen i dag och blev tvungen att googla. Tyvärr fanns det fler exempel på denna vedervärdiga språkmisshandel.

• Ledsen
  • Gilla
Danne824 och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Läka ( min vattenkran har börjat läka)
Så säger nog de flesta i norr. SAOB verkar inte misstycka.

• SAOB-ordlista med definition av ordet "LÄCKA" och böjningsformer, publicerad 1941.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dracula Dracula skrev:
Helt obegripligt de som inte kan uttala Aktier på ett korrekt sätt, utan säger något i stil med "Aschier". En ung kvinnlig programledare på en svensk youtubekanal, vara program handlar om sparande, kan inte uttala Aktier korrekt 🤔
Fundering:
Aktie uttalas tydligen i detta fall i stil med uttalet i Norge där det stavas "aksje ". Ett sje-ljud i norska. Fast sje-ljud kan stavas med "ti" i svenska. som i portion och situation.

Ett ord som jag faktiskt har bytt(böt, bytade, byttade så att alla ska förstå) är rondell, inte för att jag menar en cirkulationsplats utan vinkelslip, det tycks inte vara helt säkert nu när jag bor nere i södern utanför Östersund att det är ett självlart ord för denna maskin.

• Gilla
Jumos och 2 till
  • Laddar…
V Ville_Vessla skrev:
Ett ord som jag faktiskt har bytt(böt, bytade, byttade så att alla ska förstå) är rondell, inte för att jag menar en cirkulationsplats utan vinkelslip, det tycks inte vara helt säkert nu när jag bor nere i södern utanför Östersund att det är ett självlart ord för denna maskin.
Här heter slipskivan rondell och slipen "vinkelharry"

• Älska
Alfredo
  • Laddar…
useless useless skrev:
Om man kopplar en gaj till sin spinnaker blir den väl gajdad?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Magnus E K
B biar skrev:
Så säger nog de flesta i norr. SAOB verkar inte misstycka.
Att få ett sår att läka betyder att få det att sluta läcka blod... (På minst ett annat språk (sannolikt fler) heter "blöda" bokstavligen "läcka blod".)

Magnus E K Magnus E K skrev:
Att få ett sår att läka betyder att få det att sluta läcka blod... (På minst ett annat språk (sannolikt fler) heter "blöda" bokstavligen "läcka blod".)
Jag skulle vilja påstå att ett sår läkt när man inte längre har en sårskorpa kvar. Att det slutar blöda innebär ju bara att blodet koagulerat.

• Gilla
Intet och 3 till
  • Laddar…
C
P Prodigys skrev:
Jag skulle vilja påstå att ett sår läkt när man inte längre har en sårskorpa kvar.
Funderade också på den där ett tag, men poängen var nog att man allmänt kan säga att en läcka har läkt om det slutar att läcka. Vilket innebär att ordet i princip kan ha dubbel motsatt betydelse.

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.