Jag har en enklare 37cm/5t elektrohydraulisk vedklyv. Jag har hört att det istället för hydraulaolja går lika bra att fylla på med vanlig 10W30 motorolja, stämmer det?

Mitt råd är att använda hydraulolja!
I princip kan du fylla på med vilken olja som helst. olivolja, motorolja, hydraulolja, etc... men du riskerar att packningar och slangar blir förstörda om du inte använder den typ av olja som tillverkaren rekommenderar.

• Gilla
Henrik_75
  • Laddar…
Ok, säkrast att köra på det då. I manualen rekommenderas oljan Shell Tellus 22 och några andra "22or". I andra inlägg på byggahus rekommenderas snarare viskositet 46 och 68. Hur ska jag tänka här? :-)

Följ manualen!

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Leta upp faktablad om oljorna och kolla vilka temperaturområden dom är lämpliga för.

Det är ju lite skillnad om man ska klyva ved mitt i vintern om man bor i Norrlands inland, el i Skåne.

.

• Gilla
F_man
  • Laddar…
Verkar svårt att hitta annat än dyra oljor med viskositet 22 så ett oljebyte skulle bli dyrare än klyvens värde. Lutar istället åt viskositet 32, får vara nära nog. 4L kostar 159:- på Granngården.

Så hade jag nog gjort, försökt byta oljan helt.

Jobbar delvis med hyraulaggregat som har alla möjliga rekomendationer på oljor, vi häller 32 i alla.

Köp på det, glöm inte att byta oljefiltret om det sitter ett sådant i klyven.
Kan sitter på sugsidan av pumpen, eller på returledningen från ventilpaketet, ev i tanken.

Orginalfrågan är lite intressant, om det går att köra motorolja i hydraulsystem.

Nu var det ett tag sedan jag lärde mig och jobbade med maskiner som hade jäkligt mycket oljor... men jag skulle säga att generellt är hydraulsystem mer känsliga mot smuts och kräver renare oljor. Medan motoroljor jobbar i lite smutsigare miljöer oftast, med grövre mekanik i oljepumparna.
Motorolja används väl heller inte lika ofta för att driva motorer, som hydraulolja gör.

Däremot skulle jag inte tveka att köra på motorolja om maskinf*n måste fungera nu! (Jobbade med försvarsmaktens stridsfordon, så ni förstår situationerna).

Min teori är att man får en kortare livslängd på sitt hydraulsystem. Är det en clas-ohlsson vedkap kanske det är värt det :)

Som Gjersvold skriver tror jag att temperaturfaktorn är viktigast, att oljan inte blir för trögflytande om det blir minusgrader.

Rikard Gjersvold skrev:
Jobbar delvis med hyraulaggregat som har alla möjliga rekomendationer på oljor, vi häller 32 i alla.
Hur tänker ni då? Det finns väl en anledning till rekommendationerna? ;)

Jag vet om några entreprenadfirmor som kör en enkel motorolja i hydralsystemen på deras maskiner.
Enklare olja med mindre aditiv, men med bra tempraturegenskaper.
I hydralsystem så byter man filter och kolla nivån snarare än att byta oljan varje år, så livslängden verkar det inte vara något fel på. Extra filer verkar inte så ovanligt heller.

Jag hade inte tvekat på motorolja i en klyv. Men vilken är lite klurigare eftersom det inte finns aktiv kylning på klyven så temp-diffransen mellan kall och varm lär vara rätt omfattande.

Häll aldrig i någon annan olja i hydraulsystemet än det som rekommenderas av tillverkaren. Det kan bli en väldigt dyr historia annars..

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.