Vet inte om jag bara fått error i skallen eller om det bara inte är möjligt det jag håller på med.
Jag tänkte byta ut befintlig handtag på insidan av min altandörr till en "Yale smart handle".
Idag har jag handtag som öppnas genom att tryckas neråt.
Jag tror jag har identifierat låskistan till en Assa sf2010, om inte den så en mycket lik sådan. Låskistan är sitter innanför en spanjolett.
När jag fått bort det gamla och även faktiskt fått dit Yale så märker jag ju att Yale-handtaget vill öppna dörren genom att lyfta eller i vart fall öppnas åt motsatt håll gentemot det gamla handtaget.
Jag har tagit ut låskistan och skulle vända det men här slog det error. Går det att vända, är det bara jag som inte ser en logisk lösning.
Nu sitter det gamla handtaget och låset åter monterat men det vore trist att låta nya grejerna bara bli liggande.
Någon som har en lösning på detta?
Förstår inte heller om sf2010 bara finns i en modell, kan jag köpa nytt låshus?
Jag tänkte byta ut befintlig handtag på insidan av min altandörr till en "Yale smart handle".
Jag tror jag har identifierat låskistan till en Assa sf2010, om inte den så en mycket lik sådan. Låskistan är sitter innanför en spanjolett.
När jag fått bort det gamla och även faktiskt fått dit Yale så märker jag ju att Yale-handtaget vill öppna dörren genom att lyfta eller i vart fall öppnas åt motsatt håll gentemot det gamla handtaget.
Jag har tagit ut låskistan och skulle vända det men här slog det error. Går det att vända, är det bara jag som inte ser en logisk lösning.
Nu sitter det gamla handtaget och låset åter monterat men det vore trist att låta nya grejerna bara bli liggande.
Har du inte råkat köpa fel handtag?jeve skrev:
Vet inte om jag bara fått error i skallen eller om det bara inte är möjligt det jag håller på med.
Det finns 3 olika.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://yalehome.se/yale-code-handle/
Nej det tror jag faktiskt inte. Jag har räknat ut att ingen av dom andra heller skulle funka eftersom Yale-handtaget vill öppna dörren genom att handtaget trycks uppåt och nuvarande öppnar dörren genom att handtaget trycks uppåt.
Men svaret är kanske att Yale-handtagen helt enkelt inte fungerar på min typ av dörr.
Jag hoppas och tror faktiskt inte det då mina dörrar bör vara något av en standard-dörr och mycket vanligt förekommande.
Men svaret är kanske att Yale-handtagen helt enkelt inte fungerar på min typ av dörr.
Jag hoppas och tror faktiskt inte det då mina dörrar bör vara något av en standard-dörr och mycket vanligt förekommande.
Det är möjligt att använda ett code handle till de dörrarna men det är ingen bra lösning och inte avsett för det, jag rekommenderar inte .den lösningen.
Vision Home Connected för fallkolv är en bättre lämpad produkt som är avsedd för den typen av dörrar.
På många dörrar går det även att installera en BG2000 men då är dörren olåst från insidan via handtaget.
Vision Home Connected för fallkolv är en bättre lämpad produkt som är avsedd för den typen av dörrar.
På många dörrar går det även att installera en BG2000 men då är dörren olåst från insidan via handtaget.
Okej, vet du om det går att ändra riktning på något sätt i låskistan så att man öppnar åt andra hållet än vad som är idag?1 123abc skrev:Det är möjligt att använda ett code handle till de dörrarna men det är ingen bra lösning och inte avsett för det, jag rekommenderar inte .den lösningen.
Om du vill öppna från utsidan så använd en smart telefon.
Med BG2000 kan du öppna från utsidan på fler sätt.
Det är möjligt att vända fallkolven men den sitter rätt.
Vad är det du vill uppnå som inte fungerar idag?
Vad är det exakt du vill byta sida på?
En fallkolv dras in när du trycker ner trycket precis som det flesta dörrar, om du lyfter trycket så reglar spanjoletten.
För annan funktion måste spanjoletten bytas mot en med annan funktion men det kan kräva en del arbete.
En fallkolv dras in när du trycker ner trycket precis som det flesta dörrar, om du lyfter trycket så reglar spanjoletten.
För annan funktion måste spanjoletten bytas mot en med annan funktion men det kan kräva en del arbete.
Okej.1 123abc skrev:Om du vill öppna från utsidan så använd en smart telefon.
Ja det jag vill göra är att vända håll på vridmoment för att låsa/öppna dörren.
Med det handtaget som nu sitter så drar jag ner handtaget för att öppna dörren. Egentligen samma som på en innerdörr ex.
För att låsa dörren dras handtaget upp, då kan man låsa med nyckel.
Jag vill ju öppna dörren genom att dra i Yale-handtaget åt det håll som jag idag låser dörren. Alltså byta håll på själva handtags-vredet.
Jag har inte för avsikt att dagens låsfunktion med nyckel skall finnas kvar efter ett ev. byte till Yale.
Den funktionen finns inte i den spanjoletten och att byta spanjolett är inte jätte billigt, du kan kontakta en låssmed och begära en prisuppgift.jeve skrev:
Okej.
Ja det jag vill göra är att vända håll på vridmoment för att låsa/öppna dörren.
Med det handtaget som nu sitter så drar jag ner handtaget för att öppna dörren. Egentligen samma som på en innerdörr ex.
För att låsa dörren dras handtaget upp, då kan man låsa med nyckel.
Jag vill ju öppna dörren genom att dra i Yale-handtaget åt det håll som jag idag låser dörren. Alltså byta håll på själva handtags-vredet.
Jag har inte för avsikt att dagens låsfunktion med nyckel skall finnas kvar efter ett ev. byte till Yale.
Båda jag nämnde fungerar till den typen av spanjolett som sitter i dörren däremot får du kontrollera att de inte tar emot karmen, BG2000 är 38mm bred medan Vision Home är 29mm bred som det som sitter idag.jeve skrev:
Gå inom en låssmed eller välsorterat byggvaruhus så har de eventuellt demoklossar så du kan se och känna på produkterna.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Kan man använda en Ringkap för att såga sönder gråsten?
Verktyg & Maskiner -
Vad ska jag använda för produkt på min slipade husgrund?
Fasad -
Hur lossa "glaslist" (aluminiumprofil m gummi) från altandörr/fönster?
Fönster & Dörrar -
Återanvända klämring i ”ny” koppling?
Vatten & Avlopp -
Vända håll på altandörr
Fönster & Dörrar