Om det inte är alltför besvärligt att ta sig dit hade jag gjort en snabb överslagsräkning vad jag tycker omaket att göra det själv är värt. Hade det kostat mer än säg 4 000 kr att få det åtgärdat hade jag garanterat gjort det själv. Om det nu är 10 000 kr som du skriver hade jag gjort det med glädje dessutom. Känn ingen olust över att gräva på en kyrkogård. Grannarna är som vana vid det.
Jepp så är det. En urngrav eller kistgrav har i dag 25 år som tidsgräns, men kan förlängas. det finns dom för evigt med. Du har ärvt gravrätten efter dina föräldrar som insatt dig som ägare i sitt gravbrev, efter sin bortgång. Då bekommer det på dig att vara gravrättsinnehavare och ansvara för den. Om du inte vill vara det, så fråga din syster om hon vill överta rätten. Annars går det att avsäga sig rätten och då återgår graven till kykan och dom kommer att använda platsen igen, samt ta bort gravstenen.Solhemsgatan skrev:
Kontakt tas då med kyrkogårdsförvaltningen för kyrkogården, där graven är.
Kolla rutiner/regler som kyrkoförvaltningen har, det kan krävas olika intyg, osv, gällande arbetet.
Åtgärd i år för en äldre släktings gravsten hamnade på 5-6000kr gjort av företag.
Sedan finns det kyrkogårdar som inte tar bort gravplats/sten längre om det saknas gravrättsinnehavare, finns inget behov, och på vissa platser har man även gjort gravplatser till kulturgravar som inte får förändras, har två sådana äldre,
Åtgärd i år för en äldre släktings gravsten hamnade på 5-6000kr gjort av företag.
Sedan finns det kyrkogårdar som inte tar bort gravplats/sten längre om det saknas gravrättsinnehavare, finns inget behov, och på vissa platser har man även gjort gravplatser till kulturgravar som inte får förändras, har två sådana äldre,
Nu är det min far som har gravrätten idag. Den går ut 2030. Jag har ingen syster🤪.J jonaserik skrev:Jepp så är det. En urngrav eller kistgrav har i dag 25 år som tidsgräns, men kan förlängas. det finns dom för evigt med. Du har ärvt gravrätten efter dina föräldrar som insatt dig som ägare i sitt gravbrev, efter sin bortgång. Då bekommer det på dig att vara gravrättsinnehavare och ansvara för den. Om du inte vill vara det, så fråga din syster om hon vill överta rätten. Annars går det att avsäga sig rätten och då återgår graven till kykan och dom kommer att använda platsen igen, samt ta bort gravstenen.
Kontakt tas då med kyrkogårdsförvaltningen för kyrkogården, där graven är.
Att låta gravrätten återtas är ett alternativ. Tror inte dom kommer att ta bort den
Bästa svaret
Jag jobbade med sådant tidigare. Det finns många olika firmor som kan lösa det åt dig.
Det är egentligen två olika saker som kan vara fel. Antingen är dubben som håller stenen mot sockeln underkända (kan vara massa olika saker som bortrostade, de är inte i rosttrögt stål eller att dubbhålen är för stora så stenen kan bli hängande).
Det andra som kan vara fel är att sockeln inte är förankrad mot mark.
Det finns ett par "enkla" sätt att lösa det. Antingen att byta dubb, ev borra nya hål, och sätt konsoler på sidorna av sockeln som förankras med spjut. Finns ett företag vi samarbetade med som löser det.
https://entrema.se/gravstenssakring/
En annan variant som kräver mer av den som monterar (kräver exakt borrning) är markdubbsmetoden.
https://backmanssten.se/gravstenar/gravstenssakring/
Men så länge det är en vanlig sten utan massa extra som kapitäl, jättehög eller liknande borde det inte behöva landa på 10 000:-
Lycka till
Det är egentligen två olika saker som kan vara fel. Antingen är dubben som håller stenen mot sockeln underkända (kan vara massa olika saker som bortrostade, de är inte i rosttrögt stål eller att dubbhålen är för stora så stenen kan bli hängande).
Det finns ett par "enkla" sätt att lösa det. Antingen att byta dubb, ev borra nya hål, och sätt konsoler på sidorna av sockeln som förankras med spjut. Finns ett företag vi samarbetade med som löser det.
https://entrema.se/gravstenssakring/
En annan variant som kräver mer av den som monterar (kräver exakt borrning) är markdubbsmetoden.
https://backmanssten.se/gravstenar/gravstenssakring/
Men så länge det är en vanlig sten utan massa extra som kapitäl, jättehög eller liknande borde det inte behöva landa på 10 000:-
Lycka till
Enyligt CGK (Centrala gravvårdskommitèn), måste en gravvård, högre än 30cm, klara 35kg tryck. Stenen kan klara själva trycket, men om den lutar för mycket efter trycktestet, enligt en tabell som finns, så åker man ändå på att åtgärda detta. Det vanliga är att man borrar igenom sockeln, slår ner rostfria rör. Dimension på rören beror på hur grov och hög gravvården är. Även djupet dubben ska gå ner i marken beror på dessa faktorer.
En dubbning på en "normalstor" gravvård är inga jätte pengar. Man kontaktar ett stenhuggeri för detta om man vill köpa tjänsten. Ett pastorat får inte ge mer förslag än så, då man inte får gynna speciell aktör/aktörer.
Vill tillägga att det är lag på att utföra dessa tester ungefär vart 5e år. Och inget som pastorat gör för att skapa jobb för stenhuggerierna, utan för att säkerheten måste upprätthållas.
Jag har själv stått vid en större gravvård som några minuter senare föll där jag precis stått.
En dubbning på en "normalstor" gravvård är inga jätte pengar. Man kontaktar ett stenhuggeri för detta om man vill köpa tjänsten. Ett pastorat får inte ge mer förslag än så, då man inte får gynna speciell aktör/aktörer.
Vill tillägga att det är lag på att utföra dessa tester ungefär vart 5e år. Och inget som pastorat gör för att skapa jobb för stenhuggerierna, utan för att säkerheten måste upprätthållas.
Jag har själv stått vid en större gravvård som några minuter senare föll där jag precis stått.
Tack för alla svar och bra idéer. Får fundera och kolla upp lite närmare.
Jag har ju en tanke att man kunde gå ihop, är ju 30-tal gravar på samma kyrkogård som ska åtgärdas. Då borde ju prisbilden bli bättre
Jag har ju en tanke att man kunde gå ihop, är ju 30-tal gravar på samma kyrkogård som ska åtgärdas. Då borde ju prisbilden bli bättre
Stenen är ungefär 800 mm bred och 600 hög.VikingBlacksmith skrev:
Jag jobbade med sådant tidigare. Det finns många olika firmor som kan lösa det åt dig.
[länk]
[länk]
Lycka till
Klicka här för att svara