Hej! Hjälper en kompis fixa med sitt hus och funderar på vad detta kan vara till för? Som en ”vallgrav”/dike ca 20cm djupt grävd på ena sidan av huset. Tomten sluttar lätt nedåt och den husvägg där detta är byggt är högst upp på tomten.

• Snötäckt mark och stenar med sporadisk grönska och sannolika djurspår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Smältande snö vid husvägg, spår i gräs, stenrader, brun-röd byggnad, gråmulet väder, vinter till vår övergång.
    Skapa konto
  • Snötäckt gräsmatta bredvid en röd trähusvägg, stenar, smältande snö, nakna träd, gråmulen himmel.
    Skapa konto
Spontant hade jag trott att det var ett hjulspår från en grävmaskin eller något liknande.

• Gilla
Beida och 2 till
  • Laddar…
Eller ligger det en markränna/dräneringsränna under gräset?

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Det kommer väl ytvatten uppifrån från den högre delen av tomten, det vill säga från höger i bild, och det vill man leda bort från källarväggen.

• Gilla
pacman42 och 3 till
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Det kommer väl ytvatten uppifrån från den högre delen av tomten, det vill säga från höger i bild, och det vill man leda bort från källarväggen.
Så skulle det kanske kunna vara. För info: Närmast i bild är det en sluttande grusplan för bilparkering.

Kan det vara symptom på dålig dränering? Eller snarare tecken på både hängslen och livrem?

Fråga kompisen :giggle:

Har huset hängrännor? Annars är min gissning att det är där vattnet från taket droppat ner i många år.

• Gilla
P-plats och 9 till
  • Laddar…
Tycker det ser ut som marklutning inte är ut från huset. Kan det vara ett sätt att fånga upp vatten som rinner från backe ovanför huset och leda det åt sidan, runt knuten?

• Gilla
Thoisa
  • Laddar…
M Mellanbarn skrev:
Har huset hängrännor? Annars är min gissning att det är där vattnet från taket droppat ner i många år.
Håller med om det! Så ser det ut hos oss!

K Kirre2 skrev:
Intressant! Dela gärna en bild hur det ser ut?

P phha7612 skrev:
Intressant! Dela gärna en bild hur det ser ut?
Har ingen just nu tyvärr. Och snön har inte försvunnit än. Men det var min första tanke när jag såg bilderna. Finns det nån hängränna?

K Kirre2 skrev:
+1 på den!
Tar vallgraven slut/börjar där taket slutar/börjar?

Får man gissa på en övervuxen stengång?

• Gilla
Surly
  • Laddar…
Vi väntat ju med spänning på svaret :sleep:. Snön borde bara borta så diket går att inspektera ordentligt.:geek:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.