33 632 läst ·
255 svar
34k läst
255 svar
Vållande vid bilolycka? Stillastående i korsning.
KoK: Nog kommer det bli en diskussion alltid. Gäller att få fram att jag var helt stillastående.
Saxat från körkortonline.
Väjningsplikt:
Släpp fram korsande trafik.
Du ska tydligt visa att du tänker släppa fram medtrafikanterna. Bromsa exempelvis i god tid i stället för skapa osäkerhet genom att tvärnita precis innan korsningen.
Stanna om det krävs, men det är inte ett krav som vid stopplikt.
Saxat från körkortonline.
Väjningsplikt:
Släpp fram korsande trafik.
Du ska tydligt visa att du tänker släppa fram medtrafikanterna. Bromsa exempelvis i god tid i stället för skapa osäkerhet genom att tvärnita precis innan korsningen.
Stanna om det krävs, men det är inte ett krav som vid stopplikt.
Tror det är bättre att hävda att du inte var framme vid korsningen. Var sitter skylten i förhållande till var du stod?
Försäkringsbolag använder färdiga mallar för de vanligaste situationerna och enligt dem är du vållande😞
Försäkringsbolag använder färdiga mallar för de vanligaste situationerna och enligt dem är du vållande😞
Redigerat:
Man kan inte trolla bort sin bil från vägen, hur mycket väjningsplikt man än har. Står man still på rätt plats, har man väjt, om man då blir påkörd, är det den andre bilen som är vållande, om det sedan beror på vårdslöshet, eller något annat, kan man säkert diskutera från fall till fall.KoK skrev:
Att man har väjningsplikt mot bilar på en huvudled, oavsett vilken körbana de befinner sig i och oavsett vilken riktning de kör i, är däremot sant. Men det innebär inte att man plötsligt måste trolla bort sin bil från jordens yta, om en bil från huvudleden plötsligt bestämmer sig för att köra på dig, där du står stilla bakom stoppskylten, eller vad det nu än må vara. Så korkade är inte ens försäkringsbolagen
Sedan är det en annan sak att övertyga dem om sakförhållandena i det enskilda fallet... :|
Blev påkörd med liknande skador, motparten erkände sig dessbättre skyldig.
Beträffande väntetid för reglering av skadorna på min 24 år gamla Peugeot 205 CJ så räckte det tyvärr inte på långa vägar med ett par veckor som pelpet skriver. Krocken skedde den 27 augusti och motpartens försäkringsbolag Aktsam förhalade ärendet så att jag först den 19 december kunde hämta ut den reparerade bilen.
Det var dock positivt att bolaget valde att reparera i stället för att lösa in bilen. Reparationen kostade 15.375:-, vilket är nära bilens marknadsvärde.
Beträffande väntetid för reglering av skadorna på min 24 år gamla Peugeot 205 CJ så räckte det tyvärr inte på långa vägar med ett par veckor som pelpet skriver. Krocken skedde den 27 augusti och motpartens försäkringsbolag Aktsam förhalade ärendet så att jag först den 19 december kunde hämta ut den reparerade bilen.
Det var dock positivt att bolaget valde att reparera i stället för att lösa in bilen. Reparationen kostade 15.375:-, vilket är nära bilens marknadsvärde.
Ca 6.5m fram till korsningen/korsande väg. Väjningsplikts skylten sitter säkert 15-20m ifrån.KoK skrev:
Kommer självklart bara hålla mig till sanningen med mina mätningar och bilder. Kan inte tänka mig vad jag skulle gjort annorlunda heller så.
Det är väl möjligen det som skulle kunna ligga dig i fatet, att du har passerat förbi väjningspliktsskylten. Men å andra sidan, med tanke på avstånden antar jag att det mycket väl kan ha varit så att det var fritt i korsningen när du passerade skylten, och att övriga bilar inte dök upp förrän därefter, varpå du stannade.
Lite intressant också är det var i vägen väjningslinjen är målad, bör vara vid skylten, men om det är längre fram...
Lite intressant också är det var i vägen väjningslinjen är målad, bör vara vid skylten, men om det är längre fram...
Jag blev påkörd på min A6 -00 för knappt 1 år sedan med betydligt mindre skador. Fb värderade bilen till 23´ och reparationen skattades till > 30´ så det blev inlösen. Efter påringning till LF fick jag behålla bilen mot avdrag på 1500:-
Helt rätt. De kan t.o.m. ha stopplikt.thomasx skrev:
http://www.transportstyrelsen.se/sv...utande-vag-har-vajningsplikt-eller-stopplikt/