KoK: Nog kommer det bli en diskussion alltid. Gäller att få fram att jag var helt stillastående.

Saxat från körkortonline.

Väjningsplikt:
Släpp fram korsande trafik.
Du ska tydligt visa att du tänker släppa fram medtrafikanterna. Bromsa exempelvis i god tid i stället för skapa osäkerhet genom att tvärnita precis innan korsningen.
Stanna om det krävs, men det är inte ett krav som vid stopplikt.

Tror det är bättre att hävda att du inte var framme vid korsningen. Var sitter skylten i förhållande till var du stod?

Försäkringsbolag använder färdiga mallar för de vanligaste situationerna och enligt dem är du vållande😞

Redigerat:
KoK skrev:
Du har väjningsplikt så utgångspunkten är nog tyvärr att du är vållande (enligt mallen). Väjningsplikten gäller även om den andra bilen kör på fel sida vägen.
Man kan inte trolla bort sin bil från vägen, hur mycket väjningsplikt man än har. Står man still på rätt plats, har man väjt, om man då blir påkörd, är det den andre bilen som är vållande, om det sedan beror på vårdslöshet, eller något annat, kan man säkert diskutera från fall till fall.

Att man har väjningsplikt mot bilar på en huvudled, oavsett vilken körbana de befinner sig i och oavsett vilken riktning de kör i, är däremot sant. Men det innebär inte att man plötsligt måste trolla bort sin bil från jordens yta, om en bil från huvudleden plötsligt bestämmer sig för att köra på dig, där du står stilla bakom stoppskylten, eller vad det nu än må vara. Så korkade är inte ens försäkringsbolagen ;)
Sedan är det en annan sak att övertyga dem om sakförhållandena i det enskilda fallet... :|

• Gilla
jnse och 2 till
  • Laddar…
Precis, det finns inga enskilda fall utan man går på förutbestämda mallar... Ska de gå utanför dem måste de i princip vara ett case som skulle hålla i rätten.

Blev påkörd med liknande skador, motparten erkände sig dessbättre skyldig.
Beträffande väntetid för reglering av skadorna på min 24 år gamla Peugeot 205 CJ så räckte det tyvärr inte på långa vägar med ett par veckor som pelpet skriver. Krocken skedde den 27 augusti och motpartens försäkringsbolag Aktsam förhalade ärendet så att jag först den 19 december kunde hämta ut den reparerade bilen.
Det var dock positivt att bolaget valde att reparera i stället för att lösa in bilen. Reparationen kostade 15.375:-, vilket är nära bilens marknadsvärde.

KoK skrev:
Tror det är bättre att hävda att du inte var framme vid korsningen.
TS ska hålla sig till sanningen och inget annat.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
KoK skrev:
Tror det är bättre att hävda att du inte var framme vid korsningen. Var sitter skylten i förhållande till var du stod?

Försäkringsbolag använder färdiga mallar för de vanligaste situationerna och enligt dem är du vållande��
Ca 6.5m fram till korsningen/korsande väg. Väjningsplikts skylten sitter säkert 15-20m ifrån.

Kommer självklart bara hålla mig till sanningen med mina mätningar och bilder. Kan inte tänka mig vad jag skulle gjort annorlunda heller så.

Det är väl möjligen det som skulle kunna ligga dig i fatet, att du har passerat förbi väjningspliktsskylten. Men å andra sidan, med tanke på avstånden antar jag att det mycket väl kan ha varit så att det var fritt i korsningen när du passerade skylten, och att övriga bilar inte dök upp förrän därefter, varpå du stannade.

Lite intressant också är det var i vägen väjningslinjen är målad, bör vara vid skylten, men om det är längre fram...

3 (800x600).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skylten sitter nog närmare 15m än 20m ifrån, men skulle man stanna där så ser man ju en byggnad till höger.

Otydlig! Jag kom då från höger på denna bild.

Redigerat:
Men om det där är "din" skylt, så hade ju du företräde framför fordon från höger!?

Jag blev påkörd på min A6 -00 för knappt 1 år sedan med betydligt mindre skador. Fb värderade bilen till 23´ och reparationen skattades till > 30´ så det blev inlösen. Efter påringning till LF fick jag behålla bilen mot avdrag på 1500:-

Otydlig! Jag kom från höger på denna bild. Man ser väjningsplikts skylten just i kanten på bilden. Sedan så anar man min spolarvätska nästan mitt i bilden.

BerraBo skrev:
Jag blev påkörd på min A6 -00 för knappt 1 år sedan med betydligt mindre skador. Fb värderade bilen till 23´ och reparationen skattades till > 30´ så det blev inlösen. Efter påringning till LF fick jag behålla bilen mot avdrag på 1500:-
Låter lovande! Bra med så lite avdrag.

peternicklas
jimmy s skrev:
Låter lovande! Bra med så lite avdrag.
Förr var det % av inlöst belopp för fordonet, tror det var 10%.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.