33 632 läst ·
255 svar
34k läst
255 svar
Vållande vid bilolycka? Stillastående i korsning.
För att förtydliga lite.
Jag kollade bilen själv rätt noga bl.a. hjulinställning, innan verkstaden fick göra kostnadsberäkningen.
Nu när jag rivit ner bilen så ser det inte speciellt skadat ut. Inga fästen har flyttat sig.
Inget riktning eller svetsning kommer behövas.
Till och med "fronten" som kylaren är monterad i som är gjord av plast är hel.
Jag kollade bilen själv rätt noga bl.a. hjulinställning, innan verkstaden fick göra kostnadsberäkningen.
Nu när jag rivit ner bilen så ser det inte speciellt skadat ut. Inga fästen har flyttat sig.
Inget riktning eller svetsning kommer behövas.
Till och med "fronten" som kylaren är monterad i som är gjord av plast är hel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Såhär ska det fungera från en verkstadssida. När bilen kommer in så kontrollerar man vilka skador bilen har. Eventuellt fås input från bilägaren vad denna sett för skador. Allt arbete inklusive lackering och reservdelar skrivs sedan In i ett program som räknar ut arbetstid och materialkostnader. Lackering räknad i yta. Sedan skickad det via programmet till försäkringsbolaget som har samma program och kan således kolla att arbetstider osv stämmer. Därefter bestäms om bilen är värd att reparera.
Bilen får endast repareras av verkstäder som har avtal med försäkringsbolaget . Ofta så demonteras bilen på verkstad. Därefter tar plåtverkstaden över . Den ska då vara certifierad och ha rätt utrustning för jobbet . Lite lack på det.
Detta är oxå anledningen till att det tar tid att få tillbaka bilen. Oftast är det ju väntetid på varje avdelning.
Bilen får endast repareras av verkstäder som har avtal med försäkringsbolaget . Ofta så demonteras bilen på verkstad. Därefter tar plåtverkstaden över . Den ska då vara certifierad och ha rätt utrustning för jobbet . Lite lack på det.
Detta är oxå anledningen till att det tar tid att få tillbaka bilen. Oftast är det ju väntetid på varje avdelning.
Det är just så det har gått till. Kostnaden för rep. blev 60000:- Försäkringsbolaget ville då inte reparera bilen.Mattias Axelsson skrev:Såhär ska det fungera från en verkstadssida. När bilen kommer in så kontrollerar man vilka skador bilen har. Eventuellt fås input från bilägaren vad denna sett för skador. Allt arbete inklusive lackering och reservdelar skrivs sedan In i ett program som räknar ut arbetstid och materialkostnader. Lackering räknad i yta. Sedan skickad det via programmet till försäkringsbolaget som har samma program och kan således kolla att arbetstider osv stämmer. Därefter bestäms om bilen är värd att reparera.
Eller menar du nått annat?
Nej menade inget mer än att förtydliga att försäkringsbolagen kan ha bra koll på kostnaderna från verkstaden.
I ditt fall är det ju klockrent att få tillbaka bilen.
I ditt fall är det ju klockrent att få tillbaka bilen.
Är det därför det kostar 18 000 att byta bakre halvan av avgassystemet och två bakdäck på en 10 år gammal Opel?Mattias Axelsson skrev:Såhär ska det fungera från en verkstadssida. När bilen kommer in så kontrollerar man vilka skador bilen har. Eventuellt fås input från bilägaren vad denna sett för skador. Allt arbete inklusive lackering och reservdelar skrivs sedan In i ett program som räknar ut arbetstid och materialkostnader. Lackering räknad i yta. Sedan skickad det via programmet till försäkringsbolaget som har samma program och kan således kolla att arbetstider osv stämmer. Därefter bestäms om bilen är värd att reparera.
Men dit gick ju inte på försäkringen?Nerre skrev:
Då borde du ju fått en offert på kostnaden innan fu godkände jobbet.
Och ja det kan kosta den summan. Utan att veta något om din bil så exempel 2st däck 16 tum 2200 kr st bakre ljuddämpare 3500kr mellanljuddämmpare 2500 kr rörsnut 500kr div klammer och gummibussningar 500kr
Arbete 4 timmar a 1600kr.
Nej, eftersom det hände veckan innan vi skulle iväg på campingsemester så valde jag att lämna in bilen på en verkstad som försäkringsbolaget använder, ifall det eventuellt skulle gå på försäkringen.Mattias Axelsson skrev:
Vi fick en muntlig prisuppgift via telefon, den ökade sen efter hand och eftersom vi redan var en vecka in på semestern så ville ju vi ha grejerna fixade.
Opel Zafira, 10 år gammal, bara biten bakom katalysatorn, inga premium-däck. Och när jag hämtade ut bilen (efter att ha sagt att "jag hämtar bilen imorgon, är den inte klar skruvar jag dit det sista själv", de sa nämligen "vi blir nog klara imorgon" i en veckas tid) så hade de inte ens riktat bakre "kofångaren".
Jag hade ju förväntat mig att få en räkning där alla poster var specade med belopp, men fick bara totalsumman. Men som sagt var, vi var redan en vecka försenade med semestern så vi orkade inte tjafsa.
Men tar de 1600 spänn timmen förstår jag att det blir dyrt, här på forumet klagar folk på hantverkare som tar 500 spänn timmen. På jobbet har vi svårt att motivera 1400 spänn timmen för kunderna men då är vi enda företaget i Sverige med kompetensen.
Som tur är finns det seriösa verkstäder, jag hade i fjol kontakt med två olika Meca-verkstäder och de var hur vettiga som helst (den första var så bra att vi kände oss tvungna att åka och köpa fikabröd åt dem).
3000 spänn totalt för startmotorbyte Sambon trodde hon hörde fel när de ringer, "3000 inklusive allt? Du menar inte 13000?". Och då kom de till campingen (där den hade dött) och hämtade bilen utan att ta nåt extra betalt för det!
Redigerat:
Tråkigt när dom inte är seriösa. Specad räkning har man alltid rätt till samt om kostnaden ökar med mer än 15% måste kund informeras. Får man ej tag i kund så kan byte göras om det är farligt att låta bli. Allt som är bytt måste sparas så kund kan se vad som är gjort.Nerre skrev:Nej, eftersom det hände veckan innan vi skulle iväg på campingsemester så valde jag att lämna in bilen på en verkstad som försäkringsbolaget använder, ifall det eventuellt skulle gå på försäkringen.
Vi fick en muntlig prisuppgift via telefon, den ökade sen efter hand och eftersom vi redan var en vecka in på semestern så ville ju vi ha grejerna fixade.
Opel Zafira, 10 år gammal, bara biten bakom katalysatorn, inga premium-däck. Och när jag hämtade ut bilen (efter att ha sagt att "jag hämtar bilen imorgon, är den inte klar skruvar jag dit det sista själv", de sa nämligen "vi blir nog klara imorgon" i en veckas tid) så hade de inte ens riktat bakre "kofångaren".
Jag hade ju förväntat mig att få en räkning där alla poster var specade med belopp, men fick bara totalsumman. Men som sagt var, vi var redan en vecka försenade med semestern så vi orkade inte tjafsa.
Men tar de 1600 spänn timmen förstår jag att det blir dyrt, här på forumet klagar folk på hantverkare som tar 500 spänn timmen. På jobbet har vi svårt att motivera 1400 spänn timmen för kunderna men då är vi enda företaget i Sverige med kompetensen.
Som tur är finns det seriösa verkstäder, jag hade i fjol kontakt med två olika Meca-verkstäder och de var hur vettiga som helst (den första var så bra att vi kände oss tvungna att åka och köpa fikabröd åt dem).
3000 spänn totalt för startmotorbyte Sambon trodde hon hörde fel när de ringer, "3000 inklusive allt? Du menar inte 13000?". Och då kom de till campingen (där den hade dött) och hämtade bilen utan att ta nåt extra betalt för det!