33 632 läst ·
255 svar
34k läst
255 svar
Vållande vid bilolycka? Stillastående i korsning.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Skadereglerare = Skydda försäkringsbolagets pengar?KoK skrev:
"typ 10 år sen"? Var det kanske 15 - 20 år kanske?
Tryggt att höra att du och dina kollegor hade juridiken i ett "kartotek".
Då vet vi
Ledsen om detta låter negativt.
Det är väl OK om någon tar på sig rollen att "spela djävulens advokat",
men då bör man ange det som en avsiktsförklaring.
Annars blir det bara patetiskt
KoK skrev:
Det enda jag ser är
"Hej, jag heter XX och jag har valt att bosätta mig i den mest korrupta delen av Ryssland och tillbringar mina dagar med att marathon-titta på diverse olika TVserier som handlar om advokatbyråer och amerikanska rättsprocesser."
Du har mycket fantasi... märk väl att alla dessa argument du tror kommer inträffa även kan komma från advokater, utredare, juridiska utövare, medlare, vittnen etc. till favör för TS.
Bara för att advokater säger saker så blir det inte sant, en oberoende instans ska avgöra trovärdigheten i det som sägs. Jag kan idag hävda att bilden är tecknad och att fläcken är ditritad i photoshop imorgon, det blir inte verklighet bara för att jag hävdar det.
Hursomhelst är det inte TS problem om en advokat mot förmodan hävdar detta, det är rättens och advokatens problem. Eftersom det är föga troligt att rätten skulle vara lika imponerade av tanken som du tycks vara kan inte TS få problem (vilket detta egentligen handlar om).
Erkänner att jag uttryckte mig lite klumpigt, med prejudicerande menade jag inte HD-domar explicit utan domstolsprövningar i största allmänhet.thomasx skrev:That's a load of BS! Du har ju påstått en massa saker om gällande lagar och förordningar, bara för att ta ett exempel:
Jag vill gärna också få lite referenser till dessa domar från HD som du säger ska finnas. Vore intressant att få läsa.
Att TS "kan få problem" är det nog ingen som sagt emot, däremot att han inte borde få det.
Har tyvärr ingen källhänvisning utan har refererat så som jag minns att det funkade.
Ja, kunde uppenbarligen varit tydligare med mina avsikter!KnockOnWood skrev:Skadereglerare = Skydda försäkringsbolagets pengar?
Då vet vi
Annars blir det bara patetiskt![]()
KnockOnWood : om han ritar ut skylten och sedan i beskrivningen talar om hur långt från skylten han krockade så är det en bra platsangivelse tycker jag nog.
Tex jag krockade (x) meter ...innan / efter skylten.
Krockade han tex..7 meter efter skylten så kan dom ju enkelt åka ut och mäta var det hände om dom är osäkra.
Krockade han tex..7 meter efter skylten så kan dom ju enkelt åka ut och mäta var det hände om dom är osäkra.
och framförallt inte försöka hävda att lagen säger något annat än vad den faktiskt gör ...KnockOnWood skrev:Skadereglerare = Skydda försäkringsbolagets pengar?
Då vet vi
Annars blir det bara patetiskt![]()
Viktigt att då också ange avståndet fram till korsningen, dvs där markeringen i vägbanan finns.Micro skrev:KnockOnWood : om han ritar ut skylten och sedan i beskrivningen talar om hur långt från skylten han krockade så är det en bra platsangivelse tycker jag nog.
Ok, då kan man nämna det, och inte få det att låta som det är obestridliga faktaKoK skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Micro skrev:
Och just avståndet till varningsmärket är oväsentligt.thomasx skrev:
Man kan lika gärna mäta från en gatlykta, brevlåda, elskåp eller vad som helst som är ett någorlunda fast föremål.
Varför inte trottoarkanten på den korsande vägen. Det är väl den linjen som gäller ändå.
Tyvärr är det ju så att det i slutändan inte är varken din eller bolagets uppgift att tolka lagen, att ha förutbestämda mallar och "göra som man brukar" kan bli väldigt dyrt, tråkigt och tidskrävande för bolaget.KoK skrev:
Bättre att tolka lagen så som den lyder.
Don't you think?!
Folksam säger att de hanterar 500 olyckor om dagen, jag vill hävda att de vet vad som gäller. Likaså de flesta andra bolag i branschen.DeesL skrev:
http://www.folksam.se/skador/skadeanmalan/vemarvallande
Tyvärr fanns det inget exempel för denna situation.
Men nu ger jag mig. Hoppas det löser sig för TS och att min prediktion blir fel.
Redigerat: